De roma en sinti in europa

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

De roma en sinti in europa

Gelet op dit artikel verdient Hongarije het niet op in de Europese Gemeenschap te zijn en te blijven.

De ernstige discriminatie van de Roma (zigeuners) is onacceptabel.

Bovendien is er nu een partij in opkomst die zich wil weren tegen de Roma.

Fascistischer is niet denkbaar, afgezien van Wilders en kornuiten.

Als Roma normale kans op werk zouden krijgen, is er geen enkele reden waarvoor zij zouden moeten stelen, iet uit hebzucht maar puur om in leven te kunnen blijven.

En dan te bedenken, dat Hongarije, samen met Tsjechië, nog het meest humaan is naar de Roma in Oost Europa.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: De roma en sinti in europa

Fascistischer is niet denkbaar, afgezien van Wilders en kornuiten.
Je zegt het zelf. (extreem-)rechts krijgt overal in Europa meer vaste voet, dus niet enkel in Hongarije. Maar dit artikel lijkt mij op zijn minst wat gekleurd (en gedateerd). Boedapest is als grootstad nauwelijks te onderscheiden van Parijs of Rome.

Overigens wordt die discriminatie niet vanuit de overheid georganiseerd (of gedoogd), dus ik zie het probleem niet...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: De roma en sinti in europa

Wat 317070 zegt; het is erg maar niet veel extremer dan in andere Europese landen. In Roemenië is bijvoorbeeld exact hetzelfde aan de gang (ook met Roma) en de Franse banlieu's zijn ook niet om over naar huis te schrijven. Zomaar even 2 voorbeelden.

Wilders is in vergelijking hiermee overigens nog een lieverdje.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: De roma en sinti in europa

Maar wat hebben die Roma's dan zelf gedaan om aan dit beeld te ontworstelen, dat in de loop der eeuwen is ontstaan ?

Willen ze dat eigenlijk wel ?

Een ieder heeft toch zijn eigen toekomst in zijn hand.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De roma en sinti in europa

Groot gelijk, benb! Alle bevolkingsgroepen waarvan door de eeuwen heen een stereotiep beeld is ontstaan en die te lijden hebben onder racisme en discriminatie hebben dat alleen maar aan zichzelf te danken! [/sarcasm]

Excuus, maar iets meer nuance had misschien geen kwaad gekund.

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: De roma en sinti in europa

ypsilon schreef:Groot gelijk, benb! Alle bevolkingsgroepen waarvan door de eeuwen heen een stereotiep beeld is ontstaan en die te lijden hebben onder racisme en discriminatie hebben dat alleen maar aan zichzelf te danken! [/sarcasm]

Excuus, maar iets meer nuance had misschien geen kwaad gekund.
Je vraagt erom...

Gemeenten moeten duidelijke afspraken maken met de Roma-gemeenschap om problemen met Roma tegen te gaan. Dat staat in een plan dat minister van Wonen, Wijken en Integratie Eberhard van der Laan (PvdA) vrijdag volgens RTL Nieuws in de ministerraad bespreekt.

Daarnaast komen er steunpunten voor hulpverleners en gezinscoaches. Die moeten Roma-families gaan begeleiden. Een kwart van de Roma-jongeren heeft een strafblad en bij volwassenen is dat zelfs driekwart.



Criminaliteit, overlast en schoolverzuim zijn veel voorkomende problemen bij de Roma. Meisjes boven de 12 jaar mogen vaak niet naar school en lopen de kans te worden uitgehuwelijkt. Er zijn enkele duizenden tot tienduizend Roma in Nederland.

bron: http://www.depers.nl/binnenland/317573/Gem...oma-helpen.html
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De roma en sinti in europa

Juist. En dat is omdat ze het niet anders willen, toch? Pure karakterzwakte. En dus worden ze terecht gediscrimineerd. Is dat wat je wil zeggen?

Of zou het kunnen dat sociale problemen van bepaalde bevolkingsgroepen complexe oorzaken hebben? Wat denk je?

Ik weet dat ik nogal bot overkom, maar jouw posts komen ook zo over op mij. Als dat niet is wat je bedoelt, dan moet je er meer aandacht aan besteden. Ik ben het ermee eens dat bepaalde problemen in de Roma-gemeenschap structureel aanwezig zijn door hun traditie. Daar doe je niks aan door ze te discrimineren en elk probleem alleen bij hen te leggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: De roma en sinti in europa

Als kind is het er al bij je ingepompt: "let op, zigeuners zijn niet te vertrouwen!"
Een kwart van de Roma-jongeren heeft een strafblad en bij volwassenen is dat zelfs driekwart. Criminaliteit, overlast en schoolverzuim zijn veel voorkomende problemen bij de Roma.
Het lijkt te kloppen.

En hoe denk je, dat dit komt?
Maar wat hebben die Roma's dan zelf gedaan om aan dit beeld te ontworstelen, dat in de loop der eeuwen is ontstaan? Willen ze dat eigenlijk wel?
Zolang de meerderheid van de bevolking de Roma en ook de Sinti niet als volwaardige mensen zien, mensen die net als 'wij' behoefte hebben aan (vol-)waardig werk en zolang wij ze blijven stigmatisenen (denk aan de nonsenskreet: eens een dief altijd een dief) zijn 'wij' de oorzaak van hun kennelijk criminele gedrag. Ze hebben voedsel nodig en als 'wij' hun dat niet gunnen zijn ze genoodzaakt zich op enigerlei wijze in leven te houden.
Een ieder heeft toch zijn eigen toekomst in zijn hand.
Uit voorgaande blijkt, dat dit kennelijk niet zo is. Een Roma wil best solliciteren maar als hij 20x wordt afgewezen, omdat hij Roma is, zou hij de 21ste keer dan nog gaan?

Steek uw hand in eigen boezem! Samengevat: geef ze gelegenheid tot werk en de misdaad verdwijnt! Zo simpel zie ik het.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: De roma en sinti in europa

Als kind is het er al bij je ingepompt: "let op, zigeuners zijn niet te vertrouwen!"Het lijkt te kloppen.
Bij mij niet hoor. En elke film met schurken ging 'vroeger' over russen en daar heb ik ook niets tegen.

Dit is een verhaal over oorzaak en gevolg. Dat er oorzaak/aanleiding wás lijkt me duidelijk maar of dat nog steeds nodig is vraag ik me af. Een manier om om te gaan met dit soort problemen is jezelf (als groep) sociaal isoleren van de mensen die je verkeerd hebben behandeld. In hoe verre dat het geval zou zijn kan ik moeilijk beoordelen maar het zou kunnen bijdragen aan het in stand houden van de problemen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: De roma en sinti in europa

Een manier om om te gaan met dit soort problemen is jezelf (als groep) sociaal isoleren van de mensen die je verkeerd hebben behandeld. In hoe verre dat het geval zou zijn kan ik moeilijk beoordelen maar het zou kunnen bijdragen aan het in stand houden van de problemen.
Misschien lees ik niet goed maar hier snap ik niets van.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: De roma en sinti in europa

'Wij' wantrouwen zigeuners dan misschien, maar is dat andersom wellicht ook zo?

Hoe vaak heb je direct met Roma of Sinti te maken? Hier in de randstad eigenlijk nooit in mijn ervaring. Ik heb sterk de indruk dat ze sterk concentreren en isoleren.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: De roma en sinti in europa

'Wij' wantrouwen zigeuners dan misschien, maar is dat andersom wellicht ook zo?
Tengevolge van hun behandeling door de meerderheid is dat intussen wel te verwachten.
Hoe vaak heb je direct met Roma of Sinti te maken? Hier in de randstad eigenlijk nooit in mijn ervaring. Ik heb sterk de indruk dat ze sterk concentreren en isoleren.
Zelf ken ik geen een maar ik had het voornamelijk over Oost Europa.

Vroeger reisden de zigeuners veel met hun woonwagens. Dat wordt vandaag de dag sterk gehinderd, zelfs tegengewerkt door de lokale en landelijke overheden. Waar mogen ze vandaag de dag nog (bijvoorbeeld) een week staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De roma en sinti in europa

Volgens de Anne Frank Stichting zijn ongeveer de helft van de Roma in Nederland succesvol geïntegreerd. Wellicht zie je ze daarom ook niet meer als zigeuners. Maar ze maken wel deel uit van dezelfde etnische minderheid.

Het feit alleen al dat we ze eigenlijk niet zo goed kennen en dat de naam van deze bevolkingsgroepen alleen al voor verwarring zorgt, toont m.i. in ieder geval nog maar eens aan dat je dit probleem niet zwart-wit kunt beschrijven.

Dit topic gaat onderhand niet echt meer over Hongarije, maar over de Roma. Zal ik de titel maar even aanpassen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: De roma en sinti in europa

Dit topic gaat onderhand niet echt meer over Hongarije, maar over de Roma. Zal ik de titel maar even aanpassen?
Roma en Sinti

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: De roma en sinti in europa

Ik kwam dit topic tegen en gezien de huidige ontwikkelingen in Frankrijk en nu zelfs het CDA m.b.t. de Roma bevolking, maakt de TS behoorlijk actueel.

Ik ken geen Roma of andere zigeuner groepen.

Maar vraag me af hebben deze groepen;
  • Een paspoort van het land waarin zij wonen?. Of is dat een vrijwillig keus?
  • Voor zover ik weet betalen deze groepen geen belasting?.
  • Maar komen ze volgens mij wel in aanmerking voor een uitkering?.
Als Roma normale kans op werk zouden krijgen, is er geen enkele reden waarvoor zij zouden moeten stelen, iet uit hebzucht maar puur om in leven te kunnen blijven.
Ik heb toch behoorlijk moeite met deze opmerking. Ik weet niet of je hem maakt naar de situatie in Hongarije of NL. Ik beperk me even tot Nederland, waar ik het volste vertrouwen erin heb, dat iedereen in dit land gelijke kansen heeft. Ongeacht huidskleur, geloof of geslacht. In de praktijk zal het best hier en daar voorkomen dat men toch een werknemer verkiest op deze gronden. Maar talent, ambitie en doorzettingsvermogen worden mijn inziens altijd beloont. Maar door het groepsdenken en slachtoffer rol aanmeten dit niet wordt bevorderd maar juist wordt afgeremd. Dit komt nu juist (vaak) niet uit die groepen zelf maar (vaak) door o.a. linkse partijen en instellingen. Met het gevolg dat deze groepen zich ook gediscrimineert gaan voelen.

Ik las een interview van Eddy Terstall (regisseur van o.a. Simon) in HP de Tijd (heb niet scherp welk nr.) waarin hij mijn inziens dit ook haarfijn aan de kaak stelde. Eddy Terstall is een prominent PvdA lid, maar had toch gestemd op de VVD. Als hoofdreden gaf hij aan dat de VVD geen onderscheid maakt in de vorm van groepen maar juist in individuen binnen een groep (liberalisme). Hij vond dat zijn eigen partij (PvdA) verzonk in het groepsdenken. Als voorbeeld noemde hij het volgende: (even vrij vertaald naar wat ik me kan herinneren): "Als 2 stammen in Afrika elkaar uitmoorden, dan zoekt de linkse kerk de schuld bij de blanken. Omdat zij de wapens hebben geleverd, alsof die Afrikanen zélf geen geweten zouden hebben" .

En dit verband zie ik ook de Roma, als het zo is dat zij geen belasting betalen, wel gebruik kunnen maken van sociale voorzieningen. De Roma meer dan de rest van de bevolking. De mogelijkheid heeft om zich binnen de maatschappij waar ze zich bevinden te intergreren. Of mochten ze dat willen, hun eigen leefwijze er op na houden in hun vrije tijd net als de rest van de bevolking dit doet. Maar je helpt ze niet door ze als groep weg te zetten en te knuffelen dat ze zo zielig, arm en gediscrimineert worden. Daarmee sla je m.i. elke vorm van zelfontwikkeling, ambitie, doorzettingsvermogen en talent uit zo'n groep.

Reageer