Meetkundige plaats oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

Meetkundige plaats oefening

ik moet voor huiswerk 2oefeningen maken inverband met meetkundige plaats. de opgaven:

1) Gegeven is een vast parallellogram ABCD en een veranderlijk punt P. De evenwijdige met BC door P snijdt AB in Q en de evenwijdige met AB door P snijdt BC in R. Bepaal de meetkundige plaats van P als QR evenwijdig is met AC

2) Op de x-as van een georthonormeerd assenstelsel neemt men twee punten A en B met midden O. Voor een willekeurig punt noemt men P’ het beeld van P door spiegeling Sx. Bepaal de meetkundige plaats van P zodat A het hoogtepunt van driehoek PP’B is.

nu ik moet enkel weten hoe ik eraan moet beginnen de rest zal me wel lukken maar ik heb echt geen idee hoe ik deze kan bewijzen. via een tekening te maken weet ik de meetkunde plaats wel maar we moeten het kunnen bewijsen. graag hulp

groetjes klaas

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Meetkundige plaats oefening

ik moet voor huiswerk 2oefeningen maken inverband met meetkundige plaats.
We hebben een forum "huiswerk & practica"... ](*,) .

Beginnen met een tekening is goed. Maar zit je verder volledig vast? Heb je nog geen enkele gelijkaardige oefening gemaakt? Of een algemene methode gezien voor oefeningen over meetkundige plaatsen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 21

Re: Meetkundige plaats oefening

TD schreef:We hebben een forum "huiswerk & practica"... ](*,) .

Beginnen met een tekening is goed. Maar zit je verder volledig vast? Heb je nog geen enkele gelijkaardige oefening gemaakt? Of een algemene methode gezien voor oefeningen over meetkundige plaatsen?
ik zit vast, en ja we hebben dergelijke oefeningen gemaakt maar mijn cursus ben ik vergeten op school (wat dom is) en het huiswerk is tegen morgen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Meetkundige plaats oefening

ik zit vast, en ja we hebben dergelijke oefeningen gemaakt maar mijn cursus ben ik vergeten op school (wat dom is) en het huiswerk is tegen morgen.
1 Maak een tekening, wel netjes.

Begin eens met QR evenwijdig AC voor een paar lijnst QR en teken de bijbehorende ptn P.

Probeer regelmaat te ontdekken.

Reageer