Quantum teleportation achieved over ten miles of free space

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Quantum teleportation achieved over ten miles of free space

Quantum teleportation achieved over ten miles of free space


Quantum teleportation has achieved a new milestone or, should we say, a new ten-milestone: scientists have recently had success teleporting information between photons over a free space distance of nearly ten miles, an unprecedented length. The researchers who have accomplished this feat note that this brings us closer to communicating information without needing a traditional signal, and that the ten miles they have reached could span the distance between the surface of the earth and space.


As we've explained before, "quantum teleportation" is quite different from how many people imagine teleportation to work. Rather than picking one thing up and placing it somewhere else, quantum teleportation involves entangling two things, like photons or ions, and then moving the quantum state from one to the other.


When one of the items is sent a distance away, entanglement ensures that changing the state of one causes the other to change as well, allowing the teleportation of information, if not matter. However, the distance particles can be from each other has been limited so far to a number of meters.


Science, 2010. DOI: 10.1038/NPHOTON.2010.87


...


Lees verder: http://arstechnica.com/science/news/2010/0...tm_campaign=rss


Bron: Ars Technica

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Quantum teleportation achieved over ten miles of free space

When one of the items is sent a distance away, entanglement ensures that changing the state of one causes the other to change as well, allowing the teleportation of information, if not matter. However, the distance particles can be from each other has been limited so far to a number of meters.
Hier heb ik toch mijn bedenkingen bij *kuch* popularisering *kuch*.


Je kunt dus NIET door 1 foton te beinvloeden, automatisch de andere beinvloeden en zo communicatie versturen!


Wat je wel kunt doen, is informatie versturen op de traditionele manier.

1) Je verstrengeld (=nl voor strangle/teleportation) 2 deeltjes. Neem bijvoorbeeld een verticaal gepolariseerd foton voor de letter A.

2) Je verstuurd de 2 deeltjes per verschillende postduif

3) De ontvanger kan 1 van beide deeltjes lezen, zien dat het een verticaal gepolariseerd foton is, en de letter A lezen.


Het extraatje is, dat hij door het andere deeltje te lezen, kan zien of er iemand het deeltje al GELEZEN heeft! Het is namelijk onmogelijk om 1 van beide deeltjes te lezen en dan weer te versturen, zonder de verstrengeling te verbreken.


Waar die "if not matter" voor staat heb ik het raden naar, aangezien je door teleportatie materie niet efficienter kunt verplaatsen als per postduif (in tegendeel zelfs).
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Quantum teleportation achieved over ten miles of free space

je kunt toch met één foton van het verstrengelde fotonenpaar een belmeting met een ander doen en dan verstuur je toch wel degelijk informatie van dat 3de deeltje naar het 2de foton van het in begin verstrengelde paar.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Quantum teleportation achieved over ten miles of free space

je kunt toch met één foton van het verstrengelde fotonenpaar een belmeting met een ander doen en dan verstuur je toch wel degelijk informatie van dat 3de deeltje naar het 2de foton van het in begin verstrengelde paar.
??? Je opstelling is me helaas niet precies duidelijk???


Bij een Bellmeting wordt er trouwens inderdaad informatie verstuurd, maar aangezien je die informatie niet kan kiezen, kun JIJ geen informatie versturen (boven de lichtsnelheid)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Quantum teleportation achieved over ten miles of free space

je verstrengeld 2 fotonen met een polarisator of iets dergelijks (ik ken niet de technische details).

Het ene foton verstuur je, het andere hou je bij. Daarmee voer je een bell meting uit met een derde deeltje. De eigenschappen van het derde deeltje worden dan zo "geteleporteerd" naar het andere foton dat verzonden is. Wat er dan met het derde en tweede deeltje gebeurd weet ik niet.


De informatie kan je inderdaad niet kiezen maar je kunt wel kiezen wat je meet en hoe. Zo kun je bijvoorbeeld 4 verschilllende metingen doen (één bij elk foton natuurlijk). Over een klassiek kanaal verstuur je dan de uitkomst (die toevallig is). Hij doet dan een van de 4 mogelijke metingen en als het overeen komt weet hij welke meting de ander heeft gedaan.


Er zitten wel wat haken en ogen aan en in het echt zullen ze wel betere bmethodes hebben maar ik dacht dat dit het principe was.


Het kan zijn dat ik fout ben maar wil jij dan eens uitleggen hoe ze het doen. Ik ben er zeker van dat ze hte al verschillende keren gedaan hebben

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Quantum teleportation achieved over ten miles of free space

die hanze schreef:je verstrengeld 2 fotonen met een polarisator of iets dergelijks (ik ken niet de technische details).

Het ene foton verstuur je, het andere hou je bij. Daarmee voer je een bell meting uit met een derde deeltje. De eigenschappen van het derde deeltje worden dan zo "geteleporteerd" naar het andere foton dat verzonden is. Wat er dan met het derde en tweede deeltje gebeurd weet ik niet.


De informatie kan je inderdaad niet kiezen maar je kunt wel kiezen wat je meet en hoe. Zo kun je bijvoorbeeld 4 verschilllende metingen doen (één bij elk foton natuurlijk). Over een klassiek kanaal verstuur je dan de uitkomst (die toevallig is). Hij doet dan een van de 4 mogelijke metingen en als het overeen komt weet hij welke meting de ander heeft gedaan.
Neenee, hij moet dezelfde meting uitvoeren als de andere om de teleportatie te kunnen waarnemen. De informatie om te weten welke meting de ontvanger moet uitvoeren, moet via een ander kanaal verstuurd worden (bv per postduif).

Dit geeft precies de grappige implicatie die met teleportatie samengaat. Je kunt de informatie 'an sich' wel boven de lichtsnelheid versturen, maar om ze te KUNNEN decoderen, moet je weer wachten tot de lichtsnelheid je heeft bijgehaald ;)


Het klopt dan wel dat de meting bij het derde deeltje en het verstuurde deeltje hetzelfde resultaat geeft (naam = teleportatie). Maar aangezien je niet kunt kiezen wat het resultaat zal zijn van de meting, kun je zo geen informatie versturen. Anders zou het mogelijk zijn om informatie boven de lichtsnelheid te versturen.

Het kan zijn dat ik fout ben maar wil jij dan eens uitleggen hoe ze het doen. Ik ben er zeker van dat ze hte al verschillende keren gedaan hebben
Ik wilde juist aangeven dat ze dit NIET gedaan hebben. Met teleportatie valt geen informatie/materie te versturen...

Moest je denken dat het wel mogelijk is, geef me dan eens een artikel of ander startpunt... het zou wel cool zijn moest het mogelijk zijn ](*,)


Voor meer info: "Teleportatie" van Anton Zeilinger (of een ander boek van hem, "Toeval" ofzo). Echt een steengoed boek, die een voorkennis vereist van een scholier van 15 jaar. (het is dan ook in gewone taal uitgelegd). Hij is trouwens te vinden in de meeste stadsbibliotheken...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Quantum teleportation achieved over ten miles of free space

Bij een Bellmeting wordt er trouwens inderdaad informatie verstuurd, maar aangezien je die informatie niet kan kiezen, kun JIJ geen informatie versturen (boven de lichtsnelheid)
Kan je dan wel zien dat de ander zo'n meting gedaan heeft? Want dan zou in een soort Morsecodes toch kunnen communiceren door lange en korte tijdsintervallen tussen twee opeenvolgende metingen, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Quantum teleportation achieved over ten miles of free space

Kan je dan wel zien dat de ander zo'n meting gedaan heeft? Want dan zou in een soort Morsecodes toch kunnen communiceren door lange en korte tijdsintervallen tussen twee opeenvolgende metingen, toch?
Nee, dat kun je niet zien. Na een Bellmeting zijn 2 deeltjes verstrengeld, en bij een nieuwe Bellmeting kun je nagaan dat ze verstrengeld waren, door de meetresultaten te vergelijken met de resultaten uit de eerste meting.

Meer info over Bell-metingen.


Maar dus: ook hier geen informatieoverdracht boven de lichtsnelheid, aangezien je het resultaat van je meting ook moet doorgeven.


STEL zelfs dat het toch mogelijk is om dit te doen, dan kan ik 2 fotonen nemen en die elk verstrengelen met een nieuw foton dat ik zelf opsla, ik verstuur de 2 fotonen en de ontvanger leest of ze verstrengeld zijn.


De clue komt nu dat ik ook NADAT de ontvanger kijkt of ze verstrengeld waren, kan kiezen of ik ze al dan niet wil verstrengelen, met de hulp van mij 2 verstrengelde ("kopies") fotonen.


Ik zou dus informatie naar het verleden kunnen sturen ](*,) Dit is dus duidelijk onmogelijk, vanwege de schending van de causaliteit... en dit is dus ook wat quantummechanica ons verteld, dat dit steeds onmogelijk is.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer