Snap niets van vraag van stencil scheikunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Snap niets van vraag van stencil scheikunde

A Gegeven Reactievergelijking:

2NO + CL2 -> 2NOCL

Reactiewarmte naar rechts is -0,42 * 10^5 J/mol NOCL (298K, P=P0)

Is de reactie naar links exo- of endotherm?

B 0,200 mol NO en 0,100 mol CL2 in 1 dm3, er is een evenwicht.

85% van de CL2 wordt omgezet en alle stoffen zijn gastvormig. Temperatuur = 500 K

Wat is de Ks bij 2NO + CL2 -> 2NOCL bij 500 K

C1 Zie B, alleen dan Temperatuur 750 K

C2 Is de evenwichtstoestand van Cl2 hetzelfde of is meer of minder omgezet

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!! Als je 1 vraagje weet ben ik je al dankbaar!

Hendrik

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Snap niets van vraag van stencil scheikunde

Als je er helemaal niets van snapt is het raadzaam je boek er bij te nemen. Een ander kan je pas verder helpen met deze opgave als je duidelijk maakt waar je precies op vastloopt.

Zie ook het tekstvak hierboven: Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Snap niets van vraag van stencil scheikunde

Ik heb het wel proberen op te zoeken in mijn boek, maar dit zijn meer algemene kennis vragen, die ik dus niet heb ](*,) Ik zal bij de drie vragen aangeven waar ik vast kom te zitten:

A Gegeven Reactievergelijking:

2NO + CL2 -> 2NOCL

Reactiewarmte naar rechts is -0,42 * 10^5 J/mol NOCL (298K, P=P0)

Is de reactie naar links exo- of endotherm?

Ik dacht: De reactiewarmte naar rechts is negatief en daardoor exotherm, want er blijft minder energie over, dan zou hij naar links endotherm moeten zijn, maar dit is puur gokken dus geen idee of het goed is

B 0,200 mol NO en 0,100 mol CL2 in 1 dm3, er is een evenwicht.

85% van de CL2 wordt omgezet en alle stoffen zijn gastvormig. Temperatuur = 500 K

Wat is de Ks bij 2NO + CL2 -> 2NOCL bij 500 K

[/i]Hier heb ik echt geen idee hoe ik moet beginnen

`

C1 Zie B, alleen dan Temperatuur 750 K

Hier zal ik wel hetzelfde moeten doen als bij B, maar daar kom ik ook niet uit

C2 Is de evenwichtstoestand van Cl2 hetzelfde of is er meer of minder omgezet

[/i]Ik dacht: Als de temperatuur hoger wordt verschuift het evenwicht naar de endotherme kant. Stel dat de endotherme kant bij Cl2 ligt dan wordt er meer CL2 omgezet, als de exotherme kant bij Cl2 zit dan wordt er minder omgezet. Hiervoor heb ik dan wel het antwoordt van A nodig maar dat kwam ik ook niet uit:S

Ik hoop dat iemand kan helpen;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Snap niets van vraag van stencil scheikunde

hendrikje schreef:Reactiewarmte naar rechts is -0,42 * 10^5 J/mol NOCL (298K, P=P0)

Is de reactie naar links exo- of endotherm?

Ik dacht: De reactiewarmte naar rechts is negatief en daardoor exotherm, want er blijft minder energie over, dan zou hij naar links endotherm moeten zijn, maar dit is puur gokken dus geen idee of het goed is
Die minnen en plussen worden in natuur-en scheikunde altijd vanuit het oogpunt van het systeem bekeken. Die "-" betekent dan ook dat het systeem energie"kwijt" raakt. Dus inderdaad, exotherm.

(Mocht je blijven twijfelen, bij BINAStabellen zoals voor verbrandingswarmten staat dat erbij vermeld ](*,) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Snap niets van vraag van stencil scheikunde

Dankjewel logisch natuurlijk, misschien iemand nog b en of c

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Snap niets van vraag van stencil scheikunde

Nu je a snapt moet c ook op zijn plaats vallen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 74

Re: Snap niets van vraag van stencil scheikunde

Ik weet niet hoe goed je engels is maar in de filmpjes op deze site wordt het allemaal goed uitgelegd:

Khan Academy
"Alles is simpel"

Reageer