Springen naar inhoud

Eindexamenopdracht valtoren

• Log in om te kunnen reageren

Nectar

Nectar

• >100 berichten
  • 115 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 21:08

Hoi iedereen,

Ik heb morgen eindexamen natuurkunde, maar ik kom echt niet uit opgave 17 van de volgende link:

http://www.havovwo.n...a1208iiopg4.pdf

Kan iemand mij die mssn nog even uitleggen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 mei 2010 - 21:24

Daar waar de snelheid het sneltst toeneemt dit is in de 1ste sec 10 m/s. Dus grootste versnelling 10 m/s. Dus grootste kracht F=m.a=120.10 N.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6779 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 mei 2010 - 07:29

Daar waar de snelheid het sneltst toeneemt.

Hier ben ik het mee eens. Ik zie echter niet hoe de rest van je verhaal hiermee verband houdt.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 mei 2010 - 17:33

Hier ben ik het mee eens. Ik zie echter niet hoe de rest van je verhaal hiermee verband houdt.

Figuren en gegevens op einde link.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6779 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 mei 2010 - 10:13

Figuren en gegevens op einde link.

Ik heb toch echt wat meer tekst nodig, want:
figuur 6 heb je niks aan, want dit gaat over een vallend object.
figuur 7 heb je niks aan, want dit gaat over de hoogte op het moment dat de capsule los is van de catapult.

Met figuur 8 zou ik nog eventueel iets kunnen als ik een bepaalde veronderstelling maak... (en dan maak ik in zeer minimale zin ook gebruik van figuur 7)

Veranderd door EvilBro, 22 mei 2010 - 10:24

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6779 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 mei 2010 - 13:42

Daar waar de snelheid het sneltst toeneemt dit is in de 1ste sec 10 m/s. Dus grootste versnelling 10 m/s. Dus grootste kracht F=m.a=120.10 N.

Je zegt dus dat de maximale kracht 1200 N is. Stel dat deze kracht gedurende 0.4 seconde wordt aangebracht (dit is langer dan eigenlijk het geval is gezien figuur 8). Deze kracht zal dan een versnelling veroorzaken van 1200/120 = 10 m/s gedurende 0.4 seconde. De snelheid bij lancering van de capsule is dus v=0.4*10 = 4 m/s. Na de lancering zal de capsule (nagenoeg) in vrije val zijn. Na 0.4 seconde zal de zwaartekracht ervoor gezorgd hebben dat de capsule zijn hoogste punt heeft bereikt (met de vereenvoudiging dan g = 10 m/s). De hoogte die daarbij hoort is dus 0.5*10*(0.4) = 5*0.16 = 0.8 m. Dit komt niet overeen met de 110 meter die volgens figuur 7 gehaald wordt.

Het moge duidelijk zijn dat de methode die je gebruikt hebt niet juist kan zijn. Helaas wil je deze methode niet uitleggen, want dan was er nog de mogelijkheid om je uit te leggen waar je de mist in gaat.

Ik vermoed dat het antwoord LaTeX moet zijn (maar daar kom ik dus alleen op als ik een aanname doe over de vorm die ik zie in figuur 8).

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45980 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 mei 2010 - 14:13

Ik vermoed dat het antwoord LaTeX

moet zijn

klopt, en men geeft een marge van 3 kN

(maar daar kom ik dus alleen op als ik een aanname doe over de vorm die ik zie in figuur 8).

en dat mag volgens het correctievoorschrift, vandaar o.a ook die marge
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 mei 2010 - 17:21

Je zegt dus dat de maximale kracht 1200 N is. Stel dat deze kracht gedurende 0.4 seconde wordt aangebracht (dit is langer dan eigenlijk het geval is gezien figuur 8). Deze kracht zal dan een versnelling veroorzaken van 1200/120 = 10 m/s gedurende 0.4 seconde. De snelheid bij lancering van de capsule is dus v=0.4*10 = 4 m/s. Na de lancering zal de capsule (nagenoeg) in vrije val zijn. Na 0.4 seconde zal de zwaartekracht ervoor gezorgd hebben dat de capsule zijn hoogste punt heeft bereikt (met de vereenvoudiging dan g = 10 m/s). De hoogte die daarbij hoort is dus 0.5*10*(0.4) = 5*0.16 = 0.8 m. Dit komt niet overeen met de 110 meter die volgens figuur 7 gehaald wordt.

Het moge duidelijk zijn dat de methode die je gebruikt hebt niet juist kan zijn. Helaas wil je deze methode niet uitleggen, want dan was er nog de mogelijkheid om je uit te leggen waar je de mist in gaat.

Ik vermoed dat het antwoord LaTeX

moet zijn (maar daar kom ik dus alleen op als ik een aanname doe over de vorm die ik zie in figuur 8).

Sorry eventjes te weinig aandacht besteedt aan je opmerking (tijdsgebrek en te rap). Ik zie dat je gelijk hebt ](*,)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures