eigenschappen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 26

eigenschappen

Ik vraag me af af het nuttig of nodig is om te weten of bepaalde (storende) eigenschappen er zijn om dat je bent wie je bent of dat het trauma- eigenschappen zijn? Maakt het verschil uit in hoe je ermee om zou moeten gaan? Ik denk voor mij persoonlijkdat het veeluitmaakt maar vraag me af of het ook zo is. Ik ben nl aangetast in mijn eigen ik, tenminste zo voelt het, en nu begin ik het te beseffen en ook de gevolgen ervan. ik wil naar mezelf lerenkijken en beter met mezelf leren omgaan, maar vraag me steeds af of ik nu zo ben gaan zijn uit nood, welke nu geen echte nood meer is maar het mechanisme/automatisme is er nog steeds. Ben ik een beetje duidelijk?

Berichten: 5

Re: eigenschappen

Als jezelf last hebt van die eigenschappen, zal je misschien duidelijkheid in het hoe en waarom kunnen krijgen door uitzoeken waar deze eigenschappen uitvoort komen, wanneer en waarom je deze eigenschappen "inzet", in wat voor situatie je dan zit. En zette je deze eigenschappen ook in voordat je, in je eigen ik ben aangetast? Misschien als je deze dingen goed voor jezelf na gaat, ze je een beter inzicht kunnen geven...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: eigenschappen

Het karakter van een mens wordt volgens mij gevormd door aangeboren eigenschappen en door ervaringen in het leven. Ik denk dat het wel goed is om te weten wat de redenen zijn voor de manier waarop je je gedraagt of handelt, maar het zal niet altijd makkelijk zijn om daar achter te komen.

Een quote uit een stukje van Marjo van Soest, schrijfster (http://www.goodadvicebooks.com/artikelen/i...n_therapie.html)
`De mens is slaaf van zijn bestaan door onbewuste motieven, en meester over zijn bestaan door bewuste motieven.' Dit soort uitspraken, opgetekend uit de mond van een der geïnterviewden, prikkelden mijn fantasie. Ik begreep eruit dat je door stevig en lang in therapie te gaan en je jeugd opnieuw te beleven, in de buurt kon komen van de geheime informatie die lag opgeslagen op de bodem van je bewustzijn en die stiekem de regie van je leven had overgenomen.


P.S.: lees ook de bijsluiter van dit forum.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 321

Re: eigenschappen

Ik vraag me af af het nuttig of nodig is om te weten of bepaalde (storende) eigenschappen er zijn om dat je bent wie je bent of dat het trauma- eigenschappen zijn? Maakt het verschil uit in hoe je ermee om zou moeten gaan? Ik denk voor mij persoonlijkdat het veeluitmaakt maar vraag me af of het ook zo is. Ik ben nl aangetast in mijn eigen ik, tenminste zo voelt het, en nu begin ik het te beseffen en ook de gevolgen ervan. ik wil naar mezelf lerenkijken en beter met mezelf leren omgaan, maar vraag me steeds af of ik nu zo ben gaan zijn uit nood, welke nu geen echte nood meer is maar het mechanisme/automatisme is er nog steeds. Ben ik een beetje duidelijk?
Ik denk dat het er niet zoveel toe doet of bepaalde eigenschappen persoonlijkheidsgebonden zijn of dat ze puur en alleen zijn ontstaan als overlevingsstrategie. Ik denk ook dat het heel lastig is om daar een onderscheid in te maken, aangezien bij veel mensen eigenschappen die in eerste instantie als echte karaktertrek zullen worden beschouwd, uiteindelijk ook blijken voort te komen uit ervaringen uit het verleden. Ik denk dat het belangrijker is om te weten wat de functie van de eigenschap is of is geweest. Als jij je bewust bent van bepaalde automatismen en deze automatismen geen functie meer hebben, ben je al een heel stuk op de goede weg om ze te veranderen.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Reageer