Enthalpie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 478

Enthalpie

Hallo, kan iemand me met onderstaande vraag helpen?

Het is nogal een gemakkelijke vraag, maar ik kom er niet op. Het is i.v.m de vormingsenthalpie en verbrandingsenthalpie.

Stel je hebt een reactievergelijking:

2H2 + O2 ;) 2H2O
\(\Delta\)
H= -242 kj/mol

Als de reactie wordt omgedraaid dus: 2H2O ](*,) 2H2 + O2

Dan wordt de vormingsenthalpie
\(\Delta\)
= +242 kj/mol

Maar bij een verbrandinsgenthalpie?

We moeten de normvormingsenthalpie berekenen en we hebben een paar verbrandingsenthalpieen gekregen.

Bijvoorbeeld: Verbrandingsenthalpie CH2 -1411 kj/mol

2CH2 + 3O2 :D/ 2CO2 + 2H2O

Is
\(\Delta\)
H voor deze reacite nu + of - 1411kj/mol

Ik weet dat het een rare vraag is, ik denk persoonlijk - maar ik wil het liefst zeker weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 147

Re: Enthalpie

Kan, dat ik fout zit,

maar ik dacht als je er energie in moet steken is het negatief, als er energie wordt vrijgesteld is het positief.
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Enthalpie

Strobo schreef: schreef:Kan, dat ik fout zit,

maar ik dacht als je er energie in moet steken is het negatief, als er energie wordt vrijgesteld is het positief.
Fout, het is net andersom.
Prot schreef: schreef:Bijvoorbeeld: Verbrandingsenthalpie CH2 -1411 kj/mol

2CH2 + 3O2 ](*,) 2CO2 + 2H2O

Is
\(\Delta\)
H voor deze reacite nu + of - 1411kj/mol
Als gegeven is dat de verbrandingsenthalpie -1411 kJ/mol is dan is de reactieenthapie
\(\Delta\)
H voor deze reactie ook -1411 kJ/mol.

Maar dat is niet hetzelfde als de vormingsenthalpie van CH2 die jij blijkbaar moet bepalen. Overigens weet ik niet welke stof die CH2 moet voorstellen. Typefout wellicht?

Algemeen geldt:

reactieenthalpie (of verbrandingsenthalpie) = (som vormingsenthalpiën producten) minus (som vormingsenthalpiën reactanten)
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 478

Re: Enthalpie

Ik begrijp wat je bedoelt. Voor een exotherme reactie geldt dat
\(\Delta\)
U=-kj en voor een endotherme +kj

Dus

2CH2 + 3O2 ;) 2CO2 + 2H2O

Hier is de verbrandingsenthalpie dan -1411kj/mol

En dan voor deze (als ik het goed heb):

2CO2 + 2H2O ](*,) 2CH2 + 3O2

Hier is de verbrandingsenthalpie dan: +1411 kj/mol

Of is het andersom?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Enthalpie

In de laatste reactie is de reactieenthalpie inderdaad +1411 kJ/mol (per mol betekent dan per mol CH2).

Omdat dit geen verbrandingsreactie is moet je het nu geen verbrandingsenthalpie noemen.

Maar nou vraag ik me nog steeds af welke stof met CH2 bedoeld wordt. Is dat soms een typefout?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 147

Re: Enthalpie

Fred F. schreef:In de laatste reactie is de reactieenthalpie inderdaad +1411 kJ/mol (per mol betekent dan per mol CH2).

Omdat dit geen verbrandingsreactie is moet je het nu geen verbrandingsenthalpie noemen.

Maar nou vraag ik me nog steeds af welke stof met CH2 bedoeld wordt. Is dat soms een typefout?
CH2 molecule, a carbene known as methylene. A carbene is a highly reactive organic molecule having a divalent carbon atom with six valence electrons.

is wat ik vind
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.

Berichten: 478

Re: Enthalpie

In mijn oefeningen staat CH2

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar het staat er wel degelijk zo.

Nu heb ik nog een paar vragen, in thermochemische oefeningen gebruiken ze dikwijls andere benamingen, maar bedoelen ze hetzelfde.

Maar aan sommige kan ik niet uit.

Als ze vragen om de enthalpie-verandering te berekenen, bedoelen ze dan de reactie-enthalpie?

Als ze vragen om de reactiewarmte te berekenen, bedoelen ze dan ook hier de reactie-enthalpie?

Ik denk dat het hetzelfde is, maar ik ben niet zeker.

Ik geraak hier een beetje door in de war, in sommige oefeningen vragen ze om de vormingsenthalpie te berekenen, maar er zijn vormingswarmtes gegeven, is dit hetzelfe?

En hoe kan ik uit de bindingsenergieen een reactiewarmte berekenen.

Bijvoorbeeld:

Bereken de reactiewarmte (uit de bindinsgenergieen):

CH4(g) + Cl2(g) ](*,) CH3Cl(g) + HCL(g)

Gegeven bindingsenergieen (kj/mol)

C-H: 410

C-CL: 326

H-H: 435

Cl-Cl: 243

H-CL: 431

We hebben hiervan nooit een voorbeeld in de klas gezien, om uit bindingsenergieen een reactie-enthalpie te berekenen, dus ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet aanpakken.

Kan iemand me helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Enthalpie

In mijn oefeningen staat CH2

Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar het staat er wel degelijk zo.
In theorie bestaat CH2 wel maar ik denk niet dat je het in een container of zo kunt bewaren. Het is een vreemde keuze voor een vraagstuk om het verband tussen verbrandingsenthalpie en vormingsenthalpie te illustreren, vandaar dat ik dacht dat je wellicht C2H2 (acetylene) of zoiets bedoelde.
Als ze vragen om de enthalpie-verandering te berekenen, bedoelen ze dan de reactie-enthalpie?
Ja.
Als ze vragen om de reactiewarmte te berekenen, bedoelen ze dan ook hier de reactie-enthalpie?
Ja.
Ik geraak hier een beetje door in de war, in sommige oefeningen vragen ze om de vormingsenthalpie te berekenen, maar er zijn vormingswarmtes gegeven, is dit hetzelfe?
Ja.
En hoe kan ik uit de bindingsenergieen een reactiewarmte berekenen.
Vraag je het volgende af: hoeveel energie kost het om alle bindingen in de reactanten te verbreken, en hoeveel energie levert het op om alle bindingen in de produkten te vormen?
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer