Student t verdeling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

Student t verdeling

Hallo,

ivm de student t verdeling

Stel ik kom uit als ik twee gemiddeldes(varianties gelijk) met elkaar wil vergelijken.

Ik kom uit t=1.6.

Dan kijk ik in de tabel voor t-verdeling voor confidentieniveau 95% en 9 vrijheidsgraden,

waar de kritische t-waarde = 2.26. dan concludeer ik dat deze gemiddeldes overeenkomen aangezien mijn t< tkritisch

Nu voor confidentieniveau 80% en 9 vrijheidsgraden is de kritische t-waarde = 1.38

indien ik deze vergelijk moet ik concluderen dat mijn waardes op een 80% confidentieniveau NIET overeenkomen????

dit is toch verre van logisch?

zie ik iets over het hoofd? 95% confidentie zou toch net strénger moeten zijn?

groeten!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Student t verdeling

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 339

Re: Student t verdeling

phenomen schreef:Hallo,

ivm de student t verdeling

Stel ik kom uit als ik twee gemiddeldes(varianties gelijk) met elkaar wil vergelijken.

Ik kom uit t=1.6.

Dan kijk ik in de tabel voor t-verdeling voor confidentieniveau 95% en 9 vrijheidsgraden,

waar de kritische t-waarde = 2.26. dan concludeer ik dat deze gemiddeldes overeenkomen aangezien mijn t< tkritisch

Nu voor confidentieniveau 80% en 9 vrijheidsgraden is de kritische t-waarde = 1.38

indien ik deze vergelijk moet ik concluderen dat mijn waardes op een 80% confidentieniveau NIET overeenkomen????

dit is toch verre van logisch?

zie ik iets over het hoofd? 95% confidentie zou toch net strénger moeten zijn?
Volgens mij klopt het precies. Want de test is strenger. Je test of de 2 gemiddelden verschillend zijn. Je toetst de alternatieve hypothese 'de 2 gemiddelden zijn verschillend' tegen de nulhypothese 'de 2 gemiddelden zijn niet verschillend'.

De kritische t-waarde die je geeft wil zeggen, voor het eerste geval: onder aanname van de nulhypothese (geen verschil) zullen 95% van de t-waardes kleiner zijn dan 2.26. Voor een t=1.6 kan de nulhypothese dus niet verworpen worden.

Echter, als de nulhypothese klopt zal 80% van de t-waardes kleiner zijn dan 1.38. In dit geval kun je wel tot een verschil kunnen concluderen. Je bent minder streng: al bij een kleinere t concludeer je tot een significant resultaat. Maar de kans dat je ten onrechte tot een verschil concludeert neemt daardoor natuurlijk toe.

Berichten: 220

Re: Student t verdeling

Ah!

Het moet nog even bezinken, maar ik denk dat ik nu snap.

Echt bedankt!!

Reageer