Denemarken vs. nederland

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 926

Denemarken vs. nederland

Afgesplitst uit deze topic.
Ik denk dat PVV beleid veel duurder uitpakt dan PVDA / CDA beleid, dus denk ik ook dat immigratie uit arme landen geld oplevert, simpelweg omdat het volledig blokkeren van die immigratie betekend dat behoudzucht en xenofobie aan de macht is. Dat pakt doorgaans niet erg gunstig uit.
Begin juni zijn er verkiezingen in nl, we wachten maar even af. Volgens een poll staat de VVD behoorlijk ruim aan de kop, een nieuwe ontwikkeling toch wel. Veel van die VVD stemmers komen van de PVV. Het zou heel goed kunnen dat de PVV in een VVD achtige regering een ondersteunende rol gaat beheren.

Dit is in Denemarken -Dansk Folkeparti- al een hele tijd aan de gang, met succes. Buitenlanders die hier wonen en gepakt worden voor criminele daden worden na hun gevangenisstraf (hier wordt geen thee gedronken) het land uitgezet. Het grootste deel van de bevolking vindt dat een juiste gang van zaken.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Denemarken vs. nederland

Buitenlanders die hier wonen en gepakt worden voor criminele daden worden na hun gevangenisstraf (hier wordt geen thee gedronken) het land uitgezet. Het grootste deel van de bevolking vindt dat een juiste gang van zaken.
Om maar weer even een nuancering er tegenaan te gooien: een allochtoon is niet hetzelfde als een buitenlander. Een allochtoon is iemand die uit het buitenland afkomstig is maar inmiddels ook de Nederlandse nationaliteit aangenomen kan hebben. Plus dat in het onderzoek waar dit topic over gaat ook nog eens gesproken wordt over de nakomelingen van die (genationaliseerde) allochtonen. 2e en 3e generatie dus. Die mensen kún je niet het land uitzetten, al zou je het wilen. Dat zou een grondwetswijziging behoeven en ik mag hopen dat ik de tijd niet meemaak dat Nederland zo'n grondwetswijziging doorvoert.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Denemarken vs. nederland

Om maar weer even een nuancering er tegenaan te gooien: een allochtoon is niet hetzelfde als een buitenlander. Een allochtoon is iemand die uit het buitenland afkomstig is maar inmiddels ook de Nederlandse nationaliteit aangenomen kan hebben. Plus dat in het onderzoek waar dit topic over gaat ook nog eens gesproken wordt over de nakomelingen van die (genationaliseerde) allochtonen. 2e en 3e generatie dus. Die mensen kún je niet het land uitzetten, al zou je het wilen. Dat zou een grondwetswijziging behoeven en ik mag hopen dat ik de tijd niet meemaak dat Nederland zo'n grondwetswijziging doorvoert.
wvz schreef:In het rapport gaat het om niet-westerse allochtonen. Dat zijn geen buitenlanders per se. Als ze een Nederlands paspoort hebben zijn het Nederlanders. En in Denemarken kunnen Denen (Deens paspoort bezitters) net zo min als in Nederland het land uitgezet worden.

Wanneer niet westerse immigranten met een Nederlands paspoort (Nederlanders dus) na een vergrijp het land zouden kunnen worden uitgezet (en blonde blanke Nederlanders niet) is er, zoals Ger al aangaf, sprake van discriminatie op basis van ras of geloof of huidskleur of wat dan ook, en daarvoor is een grondwetswijziging nodig. En wel één die Nederland zou veranderen in een grimmig en, althans voor mij, onleefbaar land.
@ger - @wvz

Ik begrijp die nuanceringen wel en ook de juridische beginselen wel, maar wat ik wil aangeven is dat er hier anders wordt gedacht dan in nederland.

Wetten kun je ook veranderen als dat beter is.

Edit:

Als er één land is die aktief en passief hulp biedt en heeft geboden aan deze doelgroepen dan is dat Denemarken wel.

Voorbeeld. Men heeft in de jaren 60 of zo een compleet ziekenhuis in Afrika (weet niet meer welk land) gebouwd, volledig ingericht, artsen en verpleegkundig personeel opgeleid. Toen men vertrok liep alles op rolletjes,
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Denemarken vs. nederland

Je bevindt je wel op een forum waar het nogal geapprecieerd wordt als je die nuanceringen en juridische beginselen dan ook vermeldt. In clichés en platitudes wordt op andere plekken op het net al genoeg gediscuteerd. Zoals het er nu staat blijft het inderdaad bij "In Denemarken doet men het anders dan in Nederland", en da's niet bijster interessant.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Denemarken vs. nederland

Dat er aan immigratiepolitiek meerdere kanten kunnen zijn kan je ook hier zien.

2008: http://www.buitenlandsepartner.nl/forum/vi...pic.php?t=38017
Gezinsherenigingspolitiek schaadt integratie Denemarken in de Europese Unie

the Economist
2004: http://www.buitenlandsepartner.nl/forum/vi...ighlight=zweden
Exodus uit Denemarken

Elke maand vluchten 60 Deense echtparen naar Zweden

Het Engelse weekblad The Economist bij de tweede verjaardag van de strengste immigratiewetten van de Europese Unie.

Denen mogen trouwen wie ze willen (ook partners van dezelfde sexe), maar een buitenlandse partner het land in krijgen is moeilijker. Niet minder dan 1000 echtparen zijn nu de brug naar Zweden over gegaan. De Zweedse immigratiedienst schat dat iedere maand 60 Deense paren zich in Zweden vestigen. .....
Ik ga niet in op het wel of niet goed vinden. Dit is toch een kwestie van meningen en achtergrond.

Verder is de politiek van kleinere landen (inwonersaantal) vrijer in de zin dat hun internationale invloed kleiner is.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Denemarken vs. nederland

E.Desart schreef:Dat er aan immigratiepolitiek meerdere kanten kunnen zijn kan je ook hier zien.

2008: http://www.buitenlandsepartner.nl/forum/vi...pic.php?t=38017

2004: http://www.buitenlandsepartner.nl/forum/vi...ighlight=zweden

Ik ga niet in op het wel of niet goed vinden. Dit is toch een kwestie van meningen en achtergrond.

Verder is de politiek van kleinere landen (inwonersaantal) vrijer in de zin dat hun internationale invloed kleiner is.
Twee korte kanttekeningen.

Hier in Denemarken gelden een aantal duidelijke regels als je een buitenlandse partner wil laten overkomen, je moet een som geld betalen als borg aan de overheid, als je partner die werkt geen werk meer heeft dan moet je -samen- het land uit en nog wat kleinere items.

In Malmø -zweden dus- wonen veel buitenlanders. Een aktie van burgermeester Ilmar Reepalu die jaren geleden riep dat iedereen moet kunnen wonen in zijn stad en daar toegankelijke regels voor maakte.

Veel Joden gaan nu het land uit en veel oorspronkelijke zweedse bewoners gaan die stad uit, naar andere delen van zweden en ook naar denemarken.

Edit: Denemarken heeft een sterke behoefte om zelf wel uit te maken wat ze zullen doen en niet dat uit te voeren dat wat de EU besluit.
nothing will change without a rebel

Reageer