Schuine worp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

Schuine worp

Hallo,

ik moet het volgend vraagstuk oplossen.

een massa van 2kg wordt onder een hoek van 60graden met de horizontale weggeworpen

de beginsnelheid bedraagt 10m/s

wat is de snelheid in het hoogste punt van de baan?

ik dacht dat het gewoon 0m/s zou zijn aangezien het het hoogste ount van de baan betreft maar volgens het antwoord is de juiste snelheid 5m/s .

zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Schuine worp

De "massa" volgt een kogelbaan. Op het hoogste punt is de verticale snelheid inderdaad 0, maar heeft hij nog wel zijn horizontale snelheid van in het begin (bij verwaarlozing van wrijving zoals hier het geval is).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 188

Re: Schuine worp

ok ik heb de horizontale component berekend en de snelheid is inderdaad 5m/s , maar nu heb ik een andere vraag, is de horizontale snelheid in andere punten behalve het hoogste punt ook 5m/s? of hoe verandert die dan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Schuine worp

is de horizontale snelheid in andere punten behalve het hoogste punt ook 5m/s? of hoe verandert die dan ?
Kan je deze vragen beantwoorden?

Welke krachten werken er in de horizontale richting?

Welke horizontale versnelling is er dan volgens de 2de wet van Newton?

Wat heeft dit als gevolg op de horizontale snelheid?

Berichten: 188

Re: Schuine worp

Hoi sorry dat ik nu pas reageer

in de horizontale richting werken de kracht van de snelheid en de weerstand krachten maar die worden verwaarloosd

de massa is constant en de versnelling in de horizontale richting is 0 dus de resulterende kracht is ook 0 en dit betekent dus dat er een constante snelheid is in horizontale richting maar ik begrijp dan niet waarom volgens deze redenering zeg maar de bal toch op de grond komt als er een horizontale versnelling is die constant is.

of heeft dat met de negatieve valversnelling in verticale richting te maken?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Schuine worp

carlosrosello schreef:de kracht van de snelheid en de weerstand krachten maar die worden verwaarloosd

...

maar ik begrijp dan niet waarom volgens deze redenering zeg maar de bal toch op de grond komt als er een horizontale versnelling is die constant is.
Je redenering is op een paar details goed:

Snelheid is geen kracht, als je je voortbeweegt zal je wrijving ondervingen, evenredig met je snelheid, maar dat is dan een wrijvingskracht.

De constante versnelling in de horizontale richting. Ik weet niet goed waar je hiermee naartoe wil. Ik neem aan dat je hier snelheid bedoelde?

De horizontale componenten hebben er niks mee te maken of de bal de grond nu raakt of niet, dat wordt helemaal bepaald in de verticale. Het zijn enkel verticale krachten die de bal van hoogte kunnen doen veranderen.

Die constante horizontale snelheid zal enkel bepalend zijn voor de plaats waar de bal zal botsen.

Kan je nu met al deze gegevens de opgave oplossen en de snelheid in het hoogste punt berekenen?

Berichten: 188

Re: Schuine worp

ja ik heb de snelheid in het hoogste punt berekend en die is cos60 * 10= 5m/s

dus om te weten waar de bal bijvoorbeeld op de grond komt moet je dan Vbegin * t- (1/2) *g*t^2 gelijkstellen aan 0 en die waarde vermenigvuldigen met de horizontale snelheid en dan weetje hoeveel verder de bal op de grond komt.

klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Schuine worp

Ja dat klopt:

Uit de vergelijking in de verticale richting kan je het tijdstip halen waarop de bal de grond raakt.

Als je dit tijdstip dan invult in de vergelijking voor de horizontale krijg je inderdaad de afstand.

Kan je ook wiskundig aantonen waarom de snelheid in het hoogste punt 0 is volgens de verticale richting? Of is dat gewoon een gegeven dat je moet kennen? (Kan zijn dat je dat nog niet gezien hebt hoor.)

Berichten: 188

Re: Schuine worp

ja ik had gewoon aangenomen dat op dat punt de verticale snelheid 0 zou zijn omdat dat zeg maar het keerpunt is van de baan. maar ik zou niet weten hoe ik dat wiskundig aan kan tonen. misschien dat je me daarbij kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Schuine worp

ja ik had gewoon aangenomen dat op dat punt de verticale snelheid 0 zou zijn omdat dat zeg maar het keerpunt is van de baan. maar ik zou niet weten hoe ik dat wiskundig aan kan tonen. misschien dat je me daarbij kan helpen?
Als je het nog niet gezien hebt, hoef je je er niet te veel van aan te trekken hoor. Ik neem aan dat je nu in het 4de jaar zit. Volgend jaar zal je waarschijnlijk het begrip afgeleide leren in de wiskunde en dan zal je misschien deze toepassing in de fysica zien.

Als je dan later een wetenschappelijke studie volgt zal je ook leren vanwaar al de formules komen.
\(x(t) = \frac{1}{2}*a*t^2 + v_0*t + x_0\)
Om het maximum (of minimum) van een functie te bepalen wordt de afgeleide gebruikt. (Die zal je dan waarschijnlijk volgend jaar pas leren.) Waar de afgeleide 0 is, is de functie maximaal of minimaal. (Op een paar uitzonderingen na.)

Die afgeleide is
\(a*t + v_0\)
en die vergelijking herken je waarschijnlijk als de snelheid.

Deze moet 0 zijn als de x(t) functie een extremum wil bereiken. Daarom is de verticale snelheid dus 0 in de top.

Maar de fysische redenering die jij volgde is natuurlijk evengoed. De snelheid moet inderdaad 0 worden voordat de bal kan beginnen vallen.

Berichten: 188

Re: Schuine worp

ik heb dit gedaan;

de baan van de bal wordt beschreven door de formule h(t)= sin60*10t-(0.5*gt^2)

om te weten wanneer de hoogte maximaal is neem je de afgeleide en die is dan sin60*10-(gt) en stel je die gelijk aan nulen dat is afgerond 0.88 en die waarde stop ik dan in de formule voor de verticale snelheid die is Vy= Vy0 - g * t en toen kwam het 0 uit, is dit wat jij bedoelde? ik heb trouwens wel afgeleides gehad, moest alleen even inkomen in de stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Schuine worp

carlosrosello schreef:- neem je de afgeleide en die is dan sin60*10-(gt)

- stel je die gelijk aan nulen dat is afgerond 0.88

- die waarde stop ik dan in de formule voor de verticale snelheid die is Vy= Vy0 - g * t en toen kwam het 0 uit
Oké je kent dus al afgeleiden. Ja dat is inderdaad de manier van werken.

Zie je dan ook dat de afgeleide van h(t) dezelfde is als je formule van Vy? Je moet doe 0.88 dus niet meer invullen in die vergelijking, want het is diezelfde vergelijking die je 0 hebt gesteld om die 0.88 uit te komen ;)

Algemeen:

- afgeleide van positie = snelheid

- afgeleide van snelheid = versnelling (= 2de afgeleide van positie)

Reageer