Schorsen en verankeren betonnen balk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 117

Schorsen en verankeren betonnen balk

Hallo!

Als je een eenvoudig opgelegde balk hebt, onderworpen aan een uniform verdeelde belasting kan je de wapening schorsen (meer wapening in midden overspanning want grootste moment, minder wapening aan steunpunten). De wapening wordt dan ter plaatse van de steunpunten verankerd.

Maar nu vraag ik me het volgende af:

Als rechts de balk uitkraagt en de balk aan zijn rechter uiteinde bijkomend is onderworpen aan een puntlast,

hoe veranker je dan rechts? In onze cursus vind ik enkel verankering aan tussen- en eindsteunpunten. Wordt er dan enkel een steunpunten verankerd, of hoe zit dat bij uitkragingen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Schorsen en verankeren betonnen balk

Je verankerd daar net als op een andere plek lijkt mij.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 117

Re: Schorsen en verankeren betonnen balk

Het probleem is dat je in de berekeningen gebruik maakt van de afmetingen van de oplegging..

De formules zijn dus jammer genoeg niet zomaar te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Schorsen en verankeren betonnen balk

Je hebt alvast de basis verankeringslengte:
\(l_b = \frac{\phi}{4} \frac{f_{yd}}{f_{bd}}\)
Daaruit:
\( l_{b,net} = \alpha_a \cdot l_b \frac{A_{s,req}}{A_{s,prov}} \geq l_{b,min}\)
lb,min hangt af van trek of druk staaf:

trek:
\(l_{b,min} = 0,3 l_b \geq 10 \phi\)
druk
\( l_{b,min} = 0,6 l_b > 100 \mbox{mm}\)
\(\alpha_a \)
0,7 of 1 maar voor die uitleg zie cursus of EC2

IK zie daar toch nergens steunpuntsbreedtes staan.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 117

Re: Schorsen en verankeren betonnen balk

jhnbk schreef:Je hebt alvast de basis verankeringslengte:
\(l_b = \frac{\phi}{4} \frac{f_{yd}}{f_{bd}}\)
Daaruit:
\( l_{b,net} = \alpha_a \cdot l_b \frac{A_{s,req}}{A_{s,prov}} \geq l_{b,min}\)
lb,min hangt af van trek of druk staaf:

trek:
\(l_{b,min} = 0,3 l_b \geq 10 \phi\)
druk
\( l_{b,min} = 0,6 l_b > 100 \mbox{mm}\)
\(\alpha_a \)
0,7 of 1 maar voor die uitleg zie cursus of EC2

IK zie daar toch nergens steunpuntsbreedtes staan.
Idd, dan heb je de verankeringslengte.

Maar nu moet er nog verankerd worden adhv deze nodige lengte (en gecontroleerd worden of het mogelijk is met een rechte staaf, zoniet => ombuigen)

Meer concreet heb je hiervoor de langskracht nodig die verankerd moet worden: Nsd

en Nsd wordt in onze cursus enkel gedefinieerd voor steunpunten (onder meer afhankelijk van steunpuntsbreedte en reactie geleverd door steunpunt)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Schorsen en verankeren betonnen balk

Ik kan je alvast zeggen dat ze in een studiebureau gewoon de staaf omplooien met die lengte. (Verankeringslengte wordt zeer vaak genegeerd of pro forma een waarde aangenomen)

Ik zie in EC2 zelfs geen formules staan voor steunpunten. Kan je een voorbeeldje geven?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 117

Re: Schorsen en verankeren betonnen balk

Ik zie in EC2 zelfs geen formules staan voor steunpunten. Kan je een voorbeeldje geven?
Ja hoor.

Neem een eenvoudig opgelegde ligger, uniform belast.

Om deze aan zijn eindpunten te verankeren, moet uiteraard de langskracht gekend zijn die aldaar verankerd moet worden. Deze kan worden gevonden via de verschuivingsregel.

EN 1992-1-1 stelt:
\(N_{sd} = |V_{Ed}| . a_v/z + N_{Ed}\)
(maar
\(N_{Ed}=0\)
)

> VEd is hier de dwarskracht aan de top van de gehelde scheur op een afstand z.cotg(theta) van het dagvlak van de oplegging (!)

> av is de verschuivingsmaat

Indien we de bovenbelasting en het eigengewicht ter plaatse van de scheur verwaarlozen, evenals de componenten van VRd,c (weerstandbiedende dwarskracht zonder dwarswapening) bekomen we via rotatie-evenwicht om het snijpunt van de werklijnen van Ncd (betondrukresultante) en Vwd (trekresultante van verticale beugels):
\(N_{sd} = R_d . (0,5 cotg(\theta) + a_i/z)\)
Hierbij is ai de afstand tussen het aanrgijpingspunt van de reactiekracht Rd en het dagvlak van de oplegging.

Hier zijn die gegevens dus nodig..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Schorsen en verankeren betonnen balk

Ik denk dat je gewoon Nsd kan bereken. Neem een kort stukje op het einde van de uitkraging en stel eenzelfde formule op.

Indien dat niet lukt zou ik niet weten hoe het wel moet. (Buiten pro form lb,net ombuigen ](*,) )
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 150

Re: Schorsen en verankeren betonnen balk

Mijns inziens kan een balk in uitkraging mogelijks opgevat worden als een console. De opbouw van de wapeningskorf kan gebeuren zoals afgebeeld wordt op de figuren in paragraaf 9.3.3 van bijgevoegd (vrij verkrijgbaar) document.

Een gelijkaardige oplossing wordt getoond op Fig. 113

Berichten: 150

Re: Schorsen en verankeren betonnen balk

Bijlage vergeten in vorige post.
Bijlagen
tekst_9___Constructiedetails.pdf
(432.12 KiB) 356 keer gedownload

Berichten: 117

Re: Schorsen en verankeren betonnen balk

Bedankt!!

(Vanwaar komt dat laatste document?)

Berichten: 150

Re: Schorsen en verankeren betonnen balk

FEBE

Reageer