Deeltjessnelheid vs golfsnelheid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Deeltjessnelheid vs golfsnelheid

hey,

Ben vandaag alvast begonnen met al enkele kleine hoofdstukjes over golven te blokken maar ik zit met 2 vragen.

1) De frequentie van een golf wordt inderdaad bepaalt door de frequentie van de storingsbron, maar hoe zit dat nu juist voor de golflengte? Is dit ook verwant met storingsbron?

Mijn persoonlijke intuïtie zegt me van niet! De storingsbron kan inderdaad zelf ook een frequentie hebben maar geen golflengte. Daarom dacht ik dat de golflengte van een golf opgewekt door een storingsbron afhankelijk is van het medium waarin de golf zich voortplant. Kan dit kloppen?

formule => golfsnelheid = golflengte * frequentie

deze formule zegt me inderdaad ook da de golflengte afhangt van de snelheid en de frequentie( periode ) maar ik zoek het verband tussen de golflengte en de storingsbron.

2)dan zou ik ook nog graag weten of er een verband bestaat tussen de deeltjessnelheid van een individueel deeltje in het medium waar een golf zich in voortplant en de golfsnelheid van deze golf.

transversale golven = storing loodrecht op de voortplantingsrichting van de golf

longitudinale golven = storing evenwijdig met de voortplantingsrichting van de golf

mijn vraag is dus of de deeltjessnelheid even groot is als de golfsnelheid ( los van hun orientatie ! ) ik begrijp dat elk deeltje apart een trilling uitvoert

grtzz Jan

Reageer