Mid oceanische ruggen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 269

Mid oceanische ruggen

Ik zit klem met deze vraag:

Wat is NIET geassocieerd met mid-oceanische ruggen? (en leg uit)

1. accretionary wedge

2. Black smokers

3. central valley

4. pillow basalts

2. is wel geassocieerd met MOR (deze worden gevormd door opspuitend water met deeltjes)

3. ook geassocieerd met MOR (ontstaan door afkoeling en stolling van lava)

dus zit ik vast met 1 en 4

ik vermoed dat het antwoord 1 is, maar ik kan niet uitleggen waarom

zou iemand me kunnen helpen?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Mid oceanische ruggen

heel eenvoudig: accretionary wedges zijn sedimentlagen die gevormd worden aan subductiezones, wat je het tegengestelde van MOR's kan noemen. Het is daar dat de oceanische korst terug in de aarde gedrukt wordt. De oceanische korst is veel zwaarder dan de continentale korst waar ze mee in contact komt, waardoor de oceanische subductie ondergaat en terug smelt door de hoge temperaturen en druk die zich daar voordoen. Het is daar ook dat stratovulkanen ontstaan aan het oppervlak, kegelvormige agressieve vulkanen, doordat de magma van heel diep moet komen en heel taai is (ook zeer zuur). De druk om de magma naar boven te krijgen is dan ook superhoog hier.

Berichten: 269

Re: Mid oceanische ruggen

alvast bedankt

Zou u mij soms ook kunnen uitleggen wat 'central valley' juist is?

want ik vind op google nergens iets dat zegt dat dit te maken heeft met MOR's..

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Mid oceanische ruggen

het enige wat ik hieronder kan verstaan (ik heb het zelf wel nog nooit in die term gehoord) is dat ze de oceaanbodems bedoelen die tussen de MOR's en de subductiezones liggen. Je moet je inbeelden dat MOR's de plaats zijn waar de oceanische korst wordt 'gefabriceerd' doordat er lava aan de oppervlakte komt (oceaanbodemoppervlak). Door het contact met water zal deze lava, die zeer vloeibaar is, nog een beetje voortlopen en daarna volledig stollen. Echter, er wordt constant lava naar het oppervlak gestuwd, en daarom ontstaat er eigenlijk zo'n 'heuvel' of 'rug' (vandaar de naam) die in de lengte over heel de oceaanbodem loopt (van noord naar zuid). Central valleys zijn dan volgens mij de gestolde, eeuwenoude lava (= oceanische korst) die opzij geduwd is doordat er steeds meer lava aan de MOR's naar bovenkomt. vergelijk het met een gewone vulkaan, de lava komt boven en verspreid zich over het land. onder water is dit hetzelfde principe, alleen betreft het hier een MOR waar de lava bovenkomt, en is de oceanische korst het resultaat van 1000en jaren oude lavauitlopingen. Daarmee ook dat na maximum 200.000 jaar de oceanische korst terug verdwijnt aan subductiezones, ze wordt gewoon naar daar 'geduwd' door de activiteit van de MOR's.

Reageer