Standaarddeviaties van gemiddelden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Standaarddeviaties van gemiddelden

Dag, ik heb te maken met een probleem. Stel je maakt drie verschillende proeven, elk om hetzelfde probleem. Hier krijg je vervolgens bij elk van de drie proeven een gemiddelde en standaarddeviatie. Nu is het makkelijk om het gemiddelde van deze drie proeven te krijgen, namelijk door de drie gemiddelden op te tellen en door 3 te delen. Mijn vraag is echter hoe dit met de standaarddeviatie werkt. Ik meen mij te herinneren van de middelbare school dat het iets te maken had met delen door de wortel van het aantal proeven (in dit geval 3), maar hoe het precies zat weet ik niet meer

Alvast hartelijk bedankt!

Berichten: 8

Re: Standaarddeviaties van gemiddelden

Hee

Je kunt alle gegevens in excel zetten.

Daarna moet je in een ander leeg vakje invullen:

=stdev(...)

Op het moment dat je ( typt kun je met je muis alle gegevens selecteren, vervolgens typ je ) en druk je op enter ;)

En dan heb je de standaarddeviatie van alle gegevens ;)

Berichten: 8

Re: Standaarddeviaties van gemiddelden

Dank voor de respons. Echter hebben de waarden die ik heb, de gemiddelde waarden, ook allen zelf een standaarddeviatie. Ik wil dus de standaarddeviatie van het totaal weten. Deze is waarschijnlijk kleiner dan de drie aparte standaarddeviaties.

Berichten: 8

Re: Standaarddeviaties van gemiddelden

Je wilt stdev van alle waarden? ;)

Moet je gewoon alle waarden seleteren =D

Berichten: 8

Re: Standaarddeviaties van gemiddelden

Nou het probleem is dat ik niet alle waarden weet. Ik weet alleen de gemiddelden van de drie proeven samen met hun standaarddeviaties. Heeft iemand enig idee hoe ik de gezamenlijke standaarddeviatie kan bepalen?

Reageer