Positieve zijde van een oppervlak

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 56

Positieve zijde van een oppervlak

Hallo,

Een simpel vraagje voor sommigen, maar wat is de positieve zijde van een oppervlak. Ik ben dit helaas vergeten (nochtans wist ik het een paar weken terug hoe het in elkaar zat ;) )

Groeten

Berichten: 56

Re: Positieve zijde van een oppervlak

Hmm, ik kan niet editen. Soite dan doe ik het in een nieuwe reactie

Ik weet al weer wat de positieve zijde is van een oppervlak. Probleem nu is dat men zegt dat de buitenkant van een gesloten oppervlak als positief beschouwt wordt. Maar hoe kan dat? De positieve normaal staat toch altijd naar het binnenste van het oppervlak gericht, dus is het binnenste toch altijd positief? Hoe kan dat buitenste dan positief zijn?

Berichten: 7

Re: Positieve zijde van een oppervlak

Hey,

De 'normal' zegt inderdaad welke de voor/achterkant is van een oppervlak. Een vlak met de normal dat naar u wijst kan je zien. Als de normal van je weg wijst kan je deze niet meer zien (zwart?).

Bekijk volgende afbeelding (groene pijlen zijn de normals):

Afbeelding

Daarom ook, in 3D-games, zullen ze backface fulling doen op normals die van de camera wegwijzen, want die kan je toch niet zien.

Dus inderdaad, de "buitenkant" is positief.

(In 3D programmas kan men het ook forceren dat de normals omgedraaid worden en dat dan de binnenkant positief is.)

De wiskundige formule van een normal ken ik niet uit het hoofd, sorry.

Reageer