Meerdere frequenties?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 16

Meerdere frequenties?

Voor een project op school moet ik achter eigenschappen van een materiaal komen waar ik mee door reken.

Door middel van een programmaatje kan ik een FFT analyse doen. Hierbij krijg ik dus toppen op de frequenties die voorkomen. Deze geeft alleen 2 pieken. Als ik met een toongenerator een toon van 3000 Hz meet krijg ik wel gewoon 1 top bij 3000 Hz.

Het voorwerp wat het geluid geeft ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Hoe kan het dat er hier 2 frequenties waargenomen worden?

Edit: Er zit trouwens ook nog een lasnaad in

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Meerdere frequenties?

Als ik met een toongenerator een toon van 3000 Hz meet ....
Meten met een toongenerator? Da's knap, hoe doe je dat?

Berichten: 16

Re: Meerdere frequenties?

Genereer en vervolgens met de FFT analyse de top bepaal dan..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Meerdere frequenties?

doppiej schreef:Het voorwerp wat het geluid geeft ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Hoe kan het dat er hier 2 frequenties waargenomen worden?

Edit: Er zit trouwens ook nog een lasnaad in
doppiej,

Geef eens wat meer uitleg. En geef een figuur van die meting hier.

Definieer dat stuk. Maten, dikte materiaal, open aan beide zijdes?

Hoe heb je dat stuk aangestoten? Hoe heb je dat gemeten? Met een microfoon?

Jij hebt die zuivere toon van 3000 Hz via je luidsprekers weergegeven? Anders? Gemeten met microfoon?

Als jouw leraar zo weinig informatie aan jou zou geven, als jij hier geeft aan ons, zou je zitten sakkeren op die slechte leraar.

Ook je reactie aan Klazon is benedenmaats. Het is aan jou om te vertellen wat je weet en exact gedaan hebt, niet aan de mensen hier om te gokken om jij je het graag gemakkelijk maakt.

Klazon, er zijn toongenerators die zuivere tonen kunnen genereren op gelijk welke instelbare frequentie en zelfs fracties van een Hz.
Eric

Berichten: 16

Re: Meerdere frequenties?

Afbeelding

Dit is bijvoorbeeld een meting ingezoomd. Er lijkt 1 piek te komen maar als je dan inzoomt zie je dat het er 2 zijn.

Het materiaal is aan beide kanten open en de lengte is 20 cm. Breedte en hoogte zijn beiden 2 cm. De dikte van het materiaal is ongeveer 2 mm. En in het midden van een van de zijden zit aan de binnenkant een lasnaad.

Die 3000 Hz toon heb ik met m'n laptop gemaakt en vervolgens met een microfoon gemeten en FFT analyse gedaan. Dit kwam precies overeen dus niet 2 pieken maar 1.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Meerdere frequenties?

Hoe heb je dat buisje aangestoten? Ken die juiste frequenties?
Eric

Berichten: 16

Re: Meerdere frequenties?

Met van alles geprobeerd en het bleef rond die 2 frequenties hangen zeg +- 1 Hz verschil.

En ik heb trouwens het buisje op de knopen neergelegd op stukjes rubber.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Meerdere frequenties?

Klazon, er zijn toongenerators die zuivere tonen kunnen genereren op gelijk welke instelbare frequentie en zelfs fracties van een Hz.
Ja dat weet ik. Heb zelfs met zo'n apparaat gewerkt. Maar een toongenerator genereert, die meet niet. Of zijn er tegenwoordig toongeneratoren die ook kunnen meten?

Mijn opmerking was vooral bedoeld om de topcstarter te prikkelen de situatie wat exacter te omschrijven. B.v. de vraag hoe dat buisje wordt aangestoten is nog niet beantwoord.

Overigens ben ik niet zo gauw van mijn stuk als iemand een minder vriendelijke opmerking maakt.

Berichten: 16

Re: Meerdere frequenties?

Ik bedoelde dat ik de toon gemeten had die gegenereerd werd door de toongenerator ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Meerdere frequenties?

Ik vind voorlopig die frequentie niet terug. Heb dus wat meer tijd nodig.

Voor een luchtkolom resonantie is het te hoog. Voor resonantie in het plaatmateriaal te laag (ook voor de ringfrequentie).

Er is iets dat ik nu blijkbaar niet zie.

Ik moet hier eerst blijkbaar voor in mijn boeken duiken.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Meerdere frequenties?

doppiej schreef:Met van alles geprobeerd en het bleef rond die 2 frequenties hangen zeg +- 1 Hz verschil.

En ik heb trouwens het buisje op de knopen neergelegd op stukjes rubber.
En ik zou nog steeds willen weten wat van alles ongeveer is. Hoe korter de drukopbouw van een slag hoe meer dat die frequentie uitbreid naar het hoog (bandbreedte vergroot naar het hoog). Zijn dat soeplepels met een korte tik, half elastische dingen, houten stokjes, ....?
Eric

Berichten: 16

Re: Meerdere frequenties?

Pen, stift, stukken ijzer en het blijft aldoor hetzelfde

Berichten: 16

Re: Meerdere frequenties?

Zou het kunnen dat er 2 pieken zijn doordat die lasnaad erin zit?

Of dat het zou kunnen dat de uiteinden van het staafje niet symmetrisch zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Meerdere frequenties?

Dat kan.

Alleen heb je niet veel aan het antwoord "Dat kan", zonder juist te weten op welke wijze dat dat dan zou kunnen.

Ik vrees dat ik hier mogelijk iets te veel hooi op mijn vork genomen heb in functie van mijn beschikbare energie en tijd.

Ik ga dit zeker (al was het alleen al maar voor mijzelf) oppikken, maar ben er liever eerlijk in dat ik hier geen toezegging doe in functie van tijd.

Dus hoop ik voor jou,
Verborgen inhoud
ik zou zeggen in stilte, maar dat is een beetje zinloos als ik het publiek schrijf,
dat anderen hier sneller op inpikken.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meerdere frequenties?

Het voorwerp wat het geluid geeft ziet er ongeveer zo uit:
Die 3000 Hz toon heb ik met m'n laptop gemaakt en vervolgens met een microfoon gemeten en FFT analyse gedaan.
En even later komt er nog dat je toon gegenereerd werd door een toongenerator. ;)

Ik begrijp de opzet dus nog steeds niet goed.

Dus je stuurt geluid van je laptop door dat 'object' en vangt dan het geluid op? (en dan FFT enz.)

Heb je:

a)gecontroleerd of het geluid dat uit je laptop komt overeen komt met het geluid dat je verwacht? Laptops hebben helemaal geen betrouwbare boxen.

b) waarom stuur je geluid uit aan 3000Hz en ontvang je het hier met pieken minder dan 3000Hz? Klopt het geluid waarmee je start wel?

c) hoe zit het met de amplitudes? Zou het niet kunnen dat je 1 piek hebt, waarbij de middelste frequenties er gewoon zijn uitgefilterd? Dan heb je wel degelijk 2 piekjes, maar met een kleinere amplitude.

d) hoe bepaal je je FFT? Welke window-functie heb je gebruikt? Wat is de maximale resolutie in frequentie die je mocht verwachten?

e) hoor je ook effectief een beat van ongeveer 15Hz, want dat is wat je grafiek suggereert. Zou het kunnen dat je totale meetperiode ongeveer 1/15 van een seconde is?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer