Brandpunstafstand bepalen van lenzensysteem

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Brandpunstafstand bepalen van lenzensysteem

Ik ben in het bezit van een theodoliet (Wild Heerbrugg T16). Deze kan scherpstellen van 1,7m tot oneindig. Nu zou ik graag dichterbij willen scherpstellen, dit wil ik doen door er een lens voor te plaatsen. Er vanuit gaande dat de nieuwe lens tegen de lens van het theodoliet komt te staan dan is de totale brandpuntsafstand bij benadering te berekenen met:

1/f = 1/f1 + 1/f2

De vraag is nu, wat is de brandpuntsafstand van het theodoliet? Daar heb ik geen informatie over. Een afbeelding van hoe het licht door het theodoliet gaat is te zien in de volgende link te zien: http://img717.imageshack.us/img717/373/theodoliet.png

De afstand waarop kan worden scherp gesteld is 1,7m van het oculair tot het voorwerp. De afstand tussen de eerste lens (oculair) en de laatste lens (objectief) is 0,168m. Is het nu mogelijk om de voorwerps- en beeldsafstand te bepalen? En vervolgens de brandpuntsafstand uit te rekenen met:

1/f = 1/v + 1/b

Als iemand andere ideeen heb hoor ik het ook graag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Brandpunstafstand bepalen van lenzensysteem

De brandpuntsafstand van het lenzenstelsel van de theodoliet is blijkbaar variabel, f1 = 1.7 m tot oneindig. Omdat je de plaats van het optische middelpunt van het lenzenstelsel niet kent zal de lenzenformule voor een voorzetlens met brandpuntsafstand f2 geen exact resultaat opleveren, maar wel een aardige schatting.

Het is me niet duidelijk waarom je een theodoliet wilt gebruiken op afstanden van minder dan 1.7 m. Ik vraag me ook af of je theodoliet aan de voorkant voorzien is van een schroefdraad voor voorzetlenzen. Zoniet dan heb je een probleem, want het uitlijnen van een voorzetlens is lastig. Als de uitlijning niet klopt dan heb je een lenzenstelsel zonder richtnauwkeurigheid, en dan is het een waardeloze theodoliet.

Berichten: 3

Re: Brandpunstafstand bepalen van lenzensysteem

jkien schreef:De brandpuntsafstand van het lenzenstelsel van de theodoliet is blijkbaar variabel, f1 = 1.7 m tot oneindig. Omdat je de plaats van het optische middelpunt van het lenzenstelsel niet kent zal de lenzenformule voor een voorzetlens met brandpuntsafstand f2 geen exact resultaat opleveren, maar wel een aardige schatting.

Het is me niet duidelijk waarom je een theodoliet wilt gebruiken op afstanden van minder dan 1.7 m. Ik vraag me ook af of je theodoliet aan de voorkant voorzien is van een schroefdraad voor voorzetlenzen. Zoniet dan heb je een probleem, want het uitlijnen van een voorzetlens is lastig. Als de uitlijning niet klopt dan heb je een lenzenstelsel zonder richtnauwkeurigheid, en dan is het een waardeloze theodoliet.
Bedankt voor de reactie. Ik was er uiteindelijk zelf al uitgekomen inderdaad. Ik wil de nauwkeurige hoekuitlezing gebruiken om lasers te positioneren en die komen te hangen op een afstand korter dan 1,7 meter. Het theodoliet kan orgineel ook van voorzetlenzen worden voorzien maar die zijn niet meer verkrijgbaar, tevens kan ik daar de brandpuntsafstand niet van vinden. Maar nu heb ik wel een richtlijn voor wat voor lens ik nodig heb.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Brandpunstafstand bepalen van lenzensysteem

De theodoliet, wat het ook wezen mag, kan ingesteld worden tussen oneindig en 1,7 meter.

Dit is tussen 1/oneindig=0dioptriën(oei, mag eigenlijk niet) en 1/1,7 = 0,59 dpt .

Zet je er een voorzetlens voor van +1 dpt ( brilleglas) dan is het geheel in te stellen van

0 dpt+1=1dpt en 0,59dpt+1 dpt= 1,59 dpt en dus tussen 1/1=1 meter en 1/1,59= 63 cm.

Dus schrijf maar tussen welke afstanden je het wilt hebben en ik reken wel uit welke sterkte voorzetlens je moet hebben. Maar als je de berekening begrepen hebt, kan je het zelf.

Reageer