[Scheikunde] Vragen mbt molariteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Scheikunde] Vragen mbt molariteit

Kan iemand aub een antwoord geven op deze vragen:

1.Wat versta je onder de molaire concentratie?(leg uit in woorden)

2.Bereken de molaireconcentratie en de massaconcentratie indien men

15g nacl oplost in 150ml water.

3.In een reactie heb je 0.5mol hcl nodig. hoeveel ml van een 2M HCL oplossing moet je dan gebruiken?

4.Hoeveel gram AL(OH)3 moet ik afwegen wil ik een oplossing van 5 liter bereiden die een concentratie heeft van 1.50M?



Dank bij voorbaat.

Berichten: 37

Re: [Scheikunde] Vragen mbt molariteit

1.Wat versta je onder de molaire concentratie?(leg uit in woorden)

De concentratie van een opgeloste stof in molen (dus hoeveel er van een stof in een vloeistof is opgelost en dat in molen), 1 mol is hetzelfde als de massa van de formule van een stof in grammen

2.Bereken de molaireconcentratie en de massaconcentratie indien men

15g nacl oplost in 150ml water.

Molaire concentratie: Om van de 150 ml water liters te maken moet je het met 6 tweederde vermenigvuldigen (1000/150). Dit moet je dan ook met de 15 gram NaCl doen. 15 x 6 tweederde = 100 M

Massaconcentratie: Ik begrijp dit begrip niet helemaal. Heb ik volgens mij nog niet gehad.

3.In een reactie heb je 0.5mol hcl nodig. hoeveel ml van een 2M HCL oplossing moet je dan gebruiken?

Dit ligt eraan hoeveel ml je van de 0.5 mol HCl al hebt.

4.Hoeveel gram AL(OH)3 moet ik afwegen wil ik een oplossing van 5 liter bereiden die een concentratie heeft van 1.50M?

Al = 26.98 u

O = 16 x 3 = 48 u

H = 1.008 x 3 = 3.024 u

26.98 + 48 + 3.024 = 78.004 u

Dus 1 mol is 78.004 gram

78.004 x 1.5 = 117.006 gram Al(OH)3

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Vragen mbt molariteit

Souldja schreef:1.Wat versta je onder de molaire concentratie?(leg uit in woorden)  

De concentratie van een opgeloste stof in molen (dus hoeveel er van een stof in een vloeistof is opgelost en dat in molen), 1 mol is hetzelfde als de massa van de formule van een stof in grammen
Je uitleg wat een mol is klopt niet helemaal. (welke formule van stoffen bedoel je) 1 mol is een 'pakketje' moleculen. Het aantal moleculen dat zich in dit paketje bevind noemt men het getal van avogadro (6,022×1023). Door de atoommassa van een atoom met het getal van avogadro te vermenigvuldigen krijg je een 'pakketje' moleculen die hetzelfde wegen als de atoommassa, ECHTER dit is dan in grammen.

vb. de atoommassa van H2= 2*1,008 U

de molmassa van H2= 2*1,008 Gram.
Massaconcentratie: Ik begrijp dit begrip niet helemaal. Heb ik volgens mij nog niet gehad.
Massa cocentratie: dat is de concentratie van een stof in gram/liter.
Souldja schreef:3.In een reactie heb je 0.5mol hcl nodig. hoeveel ml van een 2M HCL oplossing moet je dan gebruiken?  

Dit ligt eraan hoeveel ml je van de 0.5 mol HCl al hebt.
Je gaat hier dus vanuit dat je begin situatie '0' is. 0,5 mol/2M= 0,25 liter.
Souldja schreef:4.Hoeveel gram AL(OH)3 moet ik afwegen wil ik een oplossing van 5 liter bereiden die een concentratie heeft van 1.50M?  

Al = 26.98 u

O = 16 x 3 = 48 u

H = 1.008 x 3 = 3.024 u

26.98 + 48 + 3.024 = 78.004 u

Dus 1 mol is 78.004 gram

78.004 x 1.5 = 117.006 gram Al(OH)3
Dit klopt niet. Je hebt uitgerekend hoeveel 1.50 mol is. Dit is echter niet de vraag. De vraag gaat verder. je moet 1,5 Molaire hebben in 5 liter water. Daarom moet je deze uitkomst vermenigvuldigen met 5:

5*117,006=585,03 gram Al(OH)3
"Meep meep meep." Beaker

Re: [Scheikunde] Vragen mbt molariteit

Bedankt

Kunnen jullie deze vragen ook oplossen aub?

1.Zijn volgende stoffen ionofoor of ionogeen?

leg uit

BaCL2

Hi

2.Geef de definitie van een stofklasse.

3.Bepaal de type binding in volgende moleculen.

Leg ook uit.

CO2

CaCL2

C2H6

4.Wat is molaire concentratie?

5.Geef de definitie van een elektrolyt.

6.Aceton is een niet elektrolyt en lost toch zeer goed op in water. Verklaar dit.

7.Welke ionen komen vrij indien volgende stoffen worden opgelost in water?

LiOH

HF

Zn(OH)2

K2S

bedankt!!!! :shock:

Reageer