Shell model

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 134

Shell model

Ik zit met een korte vraag. Hoe vullen 5 protonen een g1/2 schil in het shell model?

g1/2 heeft 10 plaatsen voor protonen, maar verder kom ik niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Shell model

Ik zit met een korte vraag. Hoe vullen 5 protonen een g1/2 schil in het shell model?
Vergeet je niet de onvermijdelijke neutronen?

Berichten: 134

Re: Shell model

Vergeet je niet de onvermijdelijke neutronen?
Aangezien de neutronen en protonen afzonderlijk schillen vullen doet dit er niet toe denk ik.

Het Pauli-principe zegt dat de eerste 4 anti-parallel en de 5e kan wel spin up en down zijn. Is hiermee echt alles gezegd?

Berichten: 624

Re: Shell model

eXorikos schreef:Aangezien de neutronen en protonen afzonderlijk schillen vullen doet dit er niet toe denk ik.

Het Pauli-principe zegt dat de eerste 4 anti-parallel en de 5e kan wel spin up en down zijn. Is hiermee echt alles gezegd?
Nee, want je moet nog nagaan wat de configuratie is die de energie minimaliseert. ](*,)

Berichten: 375

Re: Shell model

Het Pauli-principe zegt dat de eerste 4 anti-parallel en de 5e kan wel spin up en down zijn. Is hiermee echt alles gezegd?
Spijtig genoeg is het niet zo simpel.

Bij voorkeur koppelen twee nucleonen(protonen of neutronen)in dezelfde schil to spin 0, en zal een oneven deeltje de spin van de schil aannemen(in dit geval 9/2). Maar als er dan nog een oneven neutron aanwezig is gaat de spin van het proton en het neutron koppelen en wordt het redelijk moeilijk om te voorspellen wat de spin gaat zijn.

Voor de oneven Rhodium(Z=45) isotopen(dus even aantal neutronen) zou je dus overal een 9/2 toestand verwachten, maar als je kijkt naar de praktijk(http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_rhodium) blijkt dat dit alleen het geval is voor de isotopen vlakbij de N=50 schilsluiting. Verder weg van die schilsluiting beginnen de neutronen toch een rol te spelen en is het zowat onmogelijk om met een eenvoudige regel te verklaren wat de spin van je toestand gaat zijn.

Berichten: 134

Re: Shell model

wannes schreef:Spijtig genoeg is het niet zo simpel.

Bij voorkeur koppelen twee nucleonen(protonen of neutronen)in dezelfde schil to spin 0, en zal een oneven deeltje de spin van de schil aannemen(in dit geval 9/2). Maar als er dan nog een oneven neutron aanwezig is gaat de spin van het proton en het neutron koppelen en wordt het redelijk moeilijk om te voorspellen wat de spin gaat zijn.

Voor de oneven Rhodium(Z=45) isotopen(dus even aantal neutronen) zou je dus overal een 9/2 toestand verwachten, maar als je kijkt naar de praktijk(http://en.wikipedia.org/wiki/Isotopes_of_rhodium) blijkt dat dit alleen het geval is voor de isotopen vlakbij de N=50 schilsluiting. Verder weg van die schilsluiting beginnen de neutronen toch een rol te spelen en is het zowat onmogelijk om met een eenvoudige regel te verklaren wat de spin van je toestand gaat zijn.
Ik heb het specifiek over het spin angulair moment en niet het totale angulair moment (s en niet j). Er was bij de vraagstelling echter niet meer gegeven dan wat ik geschreven heb.

Ik kan de totale spin van een grondtoestand van een kern wel afleiden (alleszins waar het shell model geldig is), maar omgekeerd is een ander verhaal...

EDIT: Ik lees net dat ik g1/2 ipv g9/2 heb getypt in mijn originele post. Kan een mod dit aanpassen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Shell model

Aangezien de neutronen en protonen afzonderlijk schillen vullen doet dit er niet toe.
Is dat (energetisch gezien) echt zo???

Dat is volgens mij hier bedoeld:
Nee, want je moet nog nagaan wat de configuratie is die de energie minimaliseert.


Een nucleus bestaat uit 3 quarks van welke de spins ook kunnen variëren. Betrek je dat bij het schillenmodel,

dan blijft er van dat model niet veel meer over, lijkt me zo. Dat model moet dan flink gewijzigd worden,

want er zijn dan heel wat meer quantumtoestanden mogelijk.

Ik zie nog niet een, twee drie hoe precies.

Berichten: 134

Re: Shell model

thermo1945 schreef:Is dat (energetisch gezien) echt zo???

Dat is volgens mij hier bedoeld:

Een nucleus bestaat uit 3 quarks van welke de spins ook kunnen variëren. Betrek je dat bij het schillenmodel,

dan blijft er van dat model niet veel meer over, lijkt me zo. Dat model moet dan flink gewijzigd worden,

want er zijn dan heel wat meer quantumtoestanden mogelijk.

Ik zie nog niet een, twee drie hoe precies.
Ja, dat is echt zo. Omdat ze geen identieke deeltjes zijn. De vraag is niet moeilijker dan ze gesteld werd.

In kernfysica beschouwen ze in de meeste modellen de nucleonen als een deeltje. Bij lage energie is dit een goede benadering. De grondtoestand van een kern is de laagste energie, dus daarbij lijkt deze aanname zeker correct.

Reageer