Versnelling en kracht berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 19

Versnelling en kracht berekenen

Hoi

In mijn boek fysica staat 2 vraagstukken met de oplossingen, maar ik snap de oplossing ervan niet ](*,) . Help me aub om het te kunnen begrijpen ;) .

De vragen kan je vinden in bijlage. Het was een adobe reader bestond, ik heb screenshot van gemaakt....

Vraagstuk 1

Ik snap niet waarom de versnelling negatief word, de tijd van 0,1s gewoon 1s wordt? En deze fomules 0=5-5t² of t=1 en 0-(-10)/0,1=100m/s² snap ik ook niet. Ik snap bijna alles dus niet :)
Fys1.jpg
Fys1.jpg (47.16 KiB) 461 keer bekeken
Vraagstuk 2

Ik snap hier ook niet waarom versnelling - wordt? En hoe kom je aan die 300????

Leg me aub de hele vaagstuk met je eigen woorden uit

bvd

Berichten: 19

Re: Versnelling en kracht berekenen

fysi2.jpg
fysi2.jpg (10.22 KiB) 461 keer bekeken
fysi3.jpg
fysi3.jpg (33.53 KiB) 459 keer bekeken

Berichten: 19

Re: Versnelling en kracht berekenen

fysi4.jpg
fysi4.jpg (30.11 KiB) 457 keer bekeken

fysi6.jpg
fysi6.jpg (36.68 KiB) 458 keer bekeken

fysi5.jpg
fysi5.jpg (22.02 KiB) 459 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Versnelling en kracht berekenen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Versnelling en kracht berekenen

Beter maar in stukjes knippen:

je "valt" van een 5 meter hoge muur. Kun je de snelheid berekenen die je hebt vlák voordat je de grond raakt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: Versnelling en kracht berekenen

Ja dat kan ik wel (denk ik), het is 50 m/s

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Versnelling en kracht berekenen

Dat gaat dus niet goed. Eerst maar eens de valtijd uitrekenen

gegevens en gevraagd op een rijtje zetten.

s= 5 m

a= 10 m/s²

t=?? s

ken je een formule met een s, een a en een t erin, waaruit je t kunt oplossen?

nu weet je hoelang je val duurt, en kunnen we de snelheid na 5 m vallen uitrekenen

a= 10 m/s²

t = (hierboven uitgerekend)

v= ?? m/s

ken je een formule met een a, een t en een v erin? Los v op

zet je UITWERKINGEN hier neer, dan kunnen we je stappen volgen en eventuele foutjes precies aanwijzen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: Versnelling en kracht berekenen

AUB (ik hoop dat u het goed kan lezen, je mag maar alleen max. 50kb uploaden, dat is echt irri)
fys.jpg
fys.jpg (47.52 KiB) 469 keer bekeken
Ik heb geprobeerd om de oefening verder op te lossen maar het is me weeral niet gelukt ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Versnelling en kracht berekenen

je mag maar alleen max. 50kb uploaden, dat is echt irri
och, da's ook vlot getypt hoor. Dus waarom jpeg scans van misschien ettelijke MB's gaan uploaden? Wordt heel het spel alleen maar poepietraag van.
s= 5 m

a= 10 m/s²

t=?? s
ken je een formule met een s, een a en een t erin, waaruit je t kunt oplossen?
s(t) = ½at²

5=½·10·t²

1=t²

t= 1 s
Hij raakt de grond na 1 s, en, na die ene seconde, is zijn snelheid dus:
t= 1 s

a= 10 m/s²

vbegin = 0 m/s

veind = ?? m/s

veind = vbegin + a·t = 0+ 10·1 = 10 m/s
-----------------------------------------------------------------------------------------------

nu heeft hij de snelheid 10 m/s, en moet in 0,1 s tot stilstand (veind=0 m/s) komen. Wat is de benodigde versnelling?

gegeven gevraagd:
vbegin= 10 m/s

veind = 0 m/s

t= 0,1 s

a= ?? m/s²
kennen we een formule met deze grootheden erin?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: Versnelling en kracht berekenen

och, da's ook vlot getypt hoor. Dus waarom jpeg scans van misschien ettelijke MB's gaan uploaden? Wordt heel het spel alleen maar poepietraag van.

Lol dat is ook waar ja ;)

(Vtotaal= Veind-Vbegin= -10m/s ;) volgens mij deze kan niet, want je bekomt een negatieve a

a=-10/0,1= -100m/s²)

Vtotaal=Vbegin+at



=0-10.1= -10m/s


hoe komt dat a min wordt in deze vgl? Is het omdat je naar beneden springt, daardoor wordt je versnelling negatief?

a= (Veind-Vbegin)/ t => (0-(-10))/0,1= 100m/s²

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Versnelling en kracht berekenen

Bree schreef:(Vtotaal= Veind-Vbegin= -10m/s ;) volgens mij deze kan niet, want je bekomt een negatieve a

a=-10/0,1= -100m/s²)
Dan hoef je alleen nog maar te beseffen dat deze negatieve versnelling betekent dat je snelheid elke seconde met 100 m/s minder wordt, kortom, dat je vertraagt.

yep, correcte formule correct ingevuld, versnelling negatief betekent hier dat de versnelling tegengesteld gericht is aan de snelheid, -100m/s² is een correct antwoord dus.

Snelheden richting het aardoppervlak zijn niet per definitie negatief. Je mag je eigen referentiestelsel kiezen, mits je dat maar aan je lezers duidelijk maakt, en consequent volhoudt. Je beschouwde de neerwaartse snelheid als positief, dan is een opwaartse versnelling dus negatief, en voor eht vallende voorwerp dus een vertraging.

in je tweede berekening kies je je neerwaartse snelheid negatief, en wordt je tegengesteld gerichte versnelling dus positief. Blijft kloppen.

Alleen, kies óf het ene, óf het andere referentiestelsel......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.116

Re: Versnelling en kracht berekenen

Nu het raadsel van die kogel, die overigens voor geen meter klopt omdat deze ervan uit gaat dat de weerstand in het lichaam overal gelijk is. Maar we doen alsof we daar overheen lezen:

De kogel komt met 600 m/s (v) het lichaam binnen en legt daar een weg van 0,15m (s of x) af alvorens op een snelheid 0 te eindigen. Je weet dat het kogeltje 0,01 kg weegt (m).

Samengevat:

v = 600 m/s

s = 0,15

m = 0,01

(@JWvdVeer, zie je persoonlijke berichten)

Berichten: 19

Re: Versnelling en kracht berekenen

sorry maar ik heb u niet zo goed begrijpen, denk ik (mijn moedertaal is niet nl.)

Snelheden richting het aardoppervlak zijn niet per definitie negatief. Je mag je eigen referentiestelsel kiezen, mits je dat maar aan je lezers duidelijk maakt, en consequent volhoudt. Je beschouwde de neerwaartse snelheid als positief, dan is een opwaartse versnelling dus negatief, en voor eht vallende voorwerp dus een vertraging.

Betekent dit dat ik zelf in deze opgave mag kiezen tussen positieve en negatieve snelheid? En afghankelijk van dat krijg ik mijn a positief of negatief?

wat bedoelt u met deze ;) @JWvdVeer, zie je persoonlijke berichten) Hebt u me een persoonlijke bericht gestuurd, waar? sorry ik ben nieuw hier (omg ik heb zoveel excuses ;) )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Versnelling en kracht berekenen

sorry maar ik heb u niet zo goed begrijpen, denk ik (mijn moedertaal is niet nl.)
Compliment voor je Nederlands dan, want daar was me nog niks van opgevallen.
Snelheden richting het aardoppervlak zijn niet per definitie negatief. Je mag je eigen referentiestelsel kiezen, mits je dat maar aan je lezers duidelijk maakt, en consequent volhoudt. Je beschouwde de neerwaartse snelheid als positief, dan is een opwaartse versnelling dus negatief, en voor eht vallende voorwerp dus een vertraging.

Betekent dit dat ik zelf in deze opgave mag kiezen tussen positieve en negatieve snelheid? En afghankelijk van dat krijg ik mijn a positief of negatief?
helemaal goed begrepen. In de ruimte is er nergens een boven, onder, links, rechts, voor en achter bepaald. Dus jij kiest maar op een of andere manier een assenstelsel in die ruimte, en dan liefst zó dat het voor je rekenwerk handig uitkomt. Daarna moet je dan in dat assenstelsel wél consequent doorrekenen (maar dat deed je ook).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: Versnelling en kracht berekenen

Dank u wel voor het compliment ;)

Vraag 1 is nu helemaal duidelijk, bedankt!

En nu vraag 2 dan :)
MGf.jpg
MGf.jpg (49.73 KiB) 465 keer bekeken
Fk staat voor de kracht op de kogel

Fl staat voor de kracht op het lichaam, maar dat kan ik niet berekenen, volgens me je hebt daar het gewicht van het l ichaam nodig ;)

Reageer