Arbeidsfactor nul

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Arbeidsfactor nul

Stel dat ik op één of andere manier een circuit kan maken met spoeltjes die ervoor zorgen dat de faseverschuiving tussen spanning en stroom 90° wordt. Er staat een lampje achter al deze spoeltjes. Vermits de arbeidsfactor 0 is, zou er geen vermogen mogen gebruikt worden. Maar er zal wel stroom door dit lampje lopen, er moet dan toch ook spanning over vallen. Of gaat dit lampje helemaal niet branden (loopt er dus geen stroom door)?

Moet die reactief vermogen opgewerkt worden bij de elektriciteitscentrale?

Groeten
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 12.262

Re: Arbeidsfactor nul

Dat gaat natuurlijk niet werken. Om een faseverschuiving van 90 graden te behalen, heb je een oneindig grote spoel nodig. Een oneindig grote spoel heeft echter ook een oneindig hoge impedantie, waardoor er inderdaad geen stroom zal lopen.

Het is denk ik gemakkelijker te doorzien met een condensator: Als je daarmee 90 graden verschuiving wilt halen, moet deze oneindig klein zijn, wat ook weer een oneindige impedantie oplevert.
Victory through technology

Berichten: 171

Re: Arbeidsfactor nul

Inductieve of capacitieve stroom is stroom die geen arbeid verricht.

Als je lampje gaat branden stroomt er dus een stroom die niet puur inductief of capacitief is.

Reactief vermogen wordt in de generator opgewekt door de bekrachtigingsstroom van de rotor aan te passen. Hierdoor kan de generator meer of minder reactief vermogen gaan leveren.

Dit reactief vermogen is geen vermogen dat arbeid kan leveren. Het kost dus ook geen extra vermogen om het op te wekken in de generator. Je hoofd dus geen extra stoom aan de turbine te leveren als je meer reactief vermogen levert.

Het enige nadeel is dat de stromen in je generator en door je kabels hoger wordt en dat je niks aan deze stroom hebt omdat, zoals eerder al opgemerkt, deze stroom geen arbeid kan verichten.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Arbeidsfactor nul

Oké. Het is dus met andere woorden niet mogelijk om de stroomfactuur te verminderen door te zorgen voor een lagere arbeidsfactor, zonder daarbij in te boeten op de lichtintensiteit van mijn lampje.

De reden waarom de stroomleverancier de arbeidsfactor laag wil houden is dus niet omdat ze dan vermogen opwekken dat niet betaald wordt, maar wel omdat ze het net belasten?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 171

Re: Arbeidsfactor nul

raintjah schreef:Oké. Het is dus met andere woorden niet mogelijk om de stroomfactuur te verminderen door te zorgen voor een lagere arbeidsfactor, zonder daarbij in te boeten op de lichtintensiteit van mijn lampje.

De reden waarom de stroomleverancier de arbeidsfactor laag wil houden is dus niet omdat ze dan vermogen opwekken dat niet betaald wordt, maar wel omdat ze het net belasten?
Yep, ze moeten die stroom wel leveren en daar dus hun net, hun kabels en trafo's, op inrichten, daarom willen ze de arbeidsfactor zo dicht mogelijk bij 1 hebben.

Er zijn op zich geen extra kosten bij betrokken omdat het extra opwekken geen extra vermogen kost. De hoeveelheid vermogen die je moet toevoeren aan een generator is alleen afhankelijk van het werkelijk vermogen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Arbeidsfactor nul

De reden waarom de stroomleverancier de arbeidsfactor laag wil houden ...
Ze willen de arbeidsfactor juist hoog houden, dicht bij 1.

Een faseverschuiving van 90 graden lukt alleen met een ideale spoel, dat is dus een spoel die alleen maar zelfinductie heeft en geen ohmse weerstand. Maar dat is praktisch vrijwel onmogelijk, hoewel je het wel heel dicht kunt benaderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Arbeidsfactor nul

Ja, dat bedoelde ik. De afwijking van één willen ze laag houden ](*,)
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 125

Re: Arbeidsfactor nul

Hallo,

Ik geloof dat ik de discussie begrijp, maar toch nog niet helemaal. De impedantie van de spoel

is zo hoog dat het lampje bijna niet brandt, correct?

Er is een Aziatisch apparaatje op de markt dat de cos(phi) met 50 % vermindert.

Het apparaat moet parallel aan het net worden aangesloten.

Men beweert dus blijkbaar dat de actieve energie (wat geregistreerd wordt door de kWh meter)

omlaag gaat, zonder dat dit gepaard gaat met stroomverlies in andere apparaten.

Hoe kan dit, of redeneer ik fout?

Vr.Gr.

Enrico

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Arbeidsfactor nul

Dit kan inderdaad niet. Er wordt hoogstens meer of minder stroom getrokken, maar je kunt het actieve vermogen er niet mee verminderen door de cos phi te verslechteren.

Heb je gegevens over dat Aziatische apparaatje? Ben wel benieuwd wat voor ding dat dan is.

Berichten: 125

Re: Arbeidsfactor nul

Ja ik zal eventjes zoeken, moment ](*,)

http://www.vrijspreker.nl/wp/2006/02/de-el...met-50-procent/

Re: Arbeidsfactor nul

enrico schreef:Ja ik zal eventjes zoeken, moment ](*,)

http://www.vrijspreker.nl/wp/2006/02/de-el...met-50-procent/
Even bekeken - het lijkt erop dat de elektriciteitsmeter gefopt wordt door de fasedraaiing tussen de spanning en de afgenomen stroom te beïnvloeden. Je zou moeten bekijken hoe een standaard elektriciteitsmeter daarop reageert, om te bezien of dat inderdaad lukt. Maar als het kan lijkt het me een vorm van oplichting.

Berichten: 125

Re: Arbeidsfactor nul

Ja, maar dan zie ik 2 problemen:

1. Als de belasting zeer capacitief wordt, zal de actieve energie bijvoorbeeld u*i*1/2 zijn.

Maar de werkelijk getrokken stroom is 2 x keer zo groot. Dus de capaciteit genereert

blindvermogen en consumeert dat ook. De rest van de stroom die overblijft gaat naar

de aangesloten apparatuur. Maar dat is niet veel want de totale impedantie is hoog.

(zie het eerste bericht van Raintja)

2. Als je een capaciteit parallel aansluit (volgens het artikel), dan creeer je toch een extra

paralelle weerstand (wisselstroom), die de totale weerstand doet afnemen? Dwz de stroom

neemt toe!

Of zie ik dit fout?

Enrico

Berichten: 171

Re: Arbeidsfactor nul

enrico schreef:Ja, maar dan zie ik 2 problemen:

1. Als de belasting zeer capacitief wordt, zal de actieve energie bijvoorbeeld u*i*1/2 zijn.

Maar de werkelijk getrokken stroom is 2 x keer zo groot. Dus de capaciteit genereert

blindvermogen en consumeert dat ook. De rest van de stroom die overblijft gaat naar

de aangesloten apparatuur. Maar dat is niet veel want de totale impedantie is hoog.

(zie het eerste bericht van Raintja)
De stroom waar je wat aan hebt is de stroom die in fase met je spanning loopt. Deze kan arbeid verrichten. Dit is dan ook de stroom die gemeten wordt. Je kan dan wel meer capacitieve stroom gaan trekken maar daar heb je niks aan.

Om capacitieve stroom op te wekken is er in de electriciteitscentrale geen vermogen nodig, je kunt er thuis dus ook geen vermogen aan ontrekken.
2. Als je een capaciteit parallel aansluit (volgens het artikel), dan creeer je toch een extra

paralelle weerstand (wisselstroom), die de totale weerstand doet afnemen? Dwz de stroom

neemt toe!
Als je een capacitieve weerstand parallel aansluit op een evengrote inductieve weerstand is je uiteindelijke opgenomen stroom 0. De twee opgenomen stromen zijn 180 graden van elkaar gedraaid en heffen elkaar dus op.

Re: Arbeidsfactor nul

Nog even gezocht:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kilowattuurmeter#Werking

Het foppen van de elektriciteitsmeter d.m.v. fasedraaiing zou dus - normaal gesproken (!) - niet moeten kunnen.

Berichten: 171

Re: Arbeidsfactor nul

Ik denk dat ze zoiets bedoelen: power save

Lijkt mij een grote condensator. Het bestaat dus uit een cos phi compensatie. Daar zou je bij een kwh meter geen profijt bij hebben, maar misschien dat ze in de VS anders je verbruik meten.

en eentje uit singapore: http://www.minisunpower.com/productfeature.html, deze werkt dus ook met cos phi compensatie

Reageer