Enthalpie in eerste hoofdwet / zuivere stof bekomen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Enthalpie in eerste hoofdwet / zuivere stof bekomen

Ik heb twee vragen waar ik niet meteen een antwoord op vind:

1. In de eerste hoofdwet van de thermodynamica voor open stelsels voor stationaire systemen (dus constant massadebiet) staat de enthalpie: m ̇ * ∆_1^2 (h+E_k+ φ )= Q ̇- L ̇

Maar ik snap niet goed waarom in deze formule de enthalpie verwerkt wordt?

2. Ik weet dat je geen stof in 100% zuivere toestand kan laten bekomen, maar ik vind hier niet echt concrete bewijzen voor a.d.h.v. de wetten van de thermodynamica. Weet hier iemand iets dat bewijst dat het niet mogelijk is?

Alvast bedankt voor de hulp ](*,)

Berichten: 4

Re: Enthalpie in eerste hoofdwet / zuivere stof bekomen

Het antwoord op de tweede vraag heb ik gevonden ](*,) Het heeft erbij te maken dat als een stof heel zuiver wordt (stof A), dat de neiging van andere stoffen (bv. stof B) heel groot wordt om op te lossen. Voor een volledig zuivere stof zou deze neiging oneindig groot zijn. Het heeft te maken met de ideale molaire integrale vrije mengenergie en ideale molaire mengentropie.

Maar het antwoord op mijn eerste vraag heb ik nog niet, kan iemand me hier bij helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Enthalpie in eerste hoofdwet / zuivere stof bekomen

1. In de eerste hoofdwet van de thermodynamica voor open stelsels voor stationaire systemen (dus constant massadebiet) staat de enthalpie: m ̇ * ∆_1^2 (h+E_k+ φ )= Q ̇- L ̇

Maar ik snap niet goed waarom in deze formule de enthalpie verwerkt wordt?
Worden wij geacht deze abracadabra formule te begrijpen?

Voor gesloten systemen geldt de eerste hoofdwet.

Voor open systemen geldt de som van eerste hoofdwet plus wet van Bernoulli.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Enthalpie in eerste hoofdwet / zuivere stof bekomen

Fred F. schreef:Worden wij geacht deze abracadabra formule te begrijpen?

Voor gesloten systemen geldt de eerste hoofdwet.

Voor open systemen geldt de som van eerste hoofdwet plus wet van Bernoulli.
Deze formule staat er:

Afbeelding

(dus massadebiet * (enthalpieverschil + kinetische_energie verschil + potentiële_energie verschil) = warmte toegevoerd/tijd - mechanische arbeid door stelsel/tijd)

Deze formule geldt voor stationaire, open systemen. Maar ik vroeg me dus af waarom de enthalpie daar wel vermeld wordt en niet in andere formules die afgeleid worden van de eerste hoofdwet (die in mijn cursus staan).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Enthalpie in eerste hoofdwet / zuivere stof bekomen

Schrijf de som van eerste hoofdwet en Bernoulli uit en dan zie je vanzelf enthalpie verschijnen want U + p.V = H
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Enthalpie in eerste hoofdwet / zuivere stof bekomen

Schrijf de som van eerste hoofdwet en Bernoulli uit en dan zie je vanzelf enthalpie verschijnen want U + p.V = H
Ahja, nu zie ik het inderdaad, bedankt voor de hulp.

Reageer