Massa/ladingsmiddelpunten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Massa/ladingsmiddelpunten

Hoi,

Men kan het concept van massamiddelpunten ook veralgemenen naar negatieve massa's (vb. voorwerp met een gat in) of naar ladingsmiddelpunten.

Waarom ligt nu het ladingsmiddelpunt van een dipool op oneindig?

Is dat omdat je deelt door de totale massa (lading) en die is hier 0?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 155

Re: Massa/ladingsmiddelpunten

hmm, heb je misschien enige definitie van wat "ladingsmiddelpunt" zou moeten zijn,

want ik heb hier al wat rondegeken (boeken e.d.) maar heb er niet echt iets over gevonden.

Als je het behandelt als een massamiddelpunt deel je inderdaad door 0; wat oneindig oplevert.

Maar mijn inziens is het ladingsmiddelpunt het vlak loodrecht op het midden van de as die de twee ladingen "verbindt".

Maar een soort van definitie ofzo zou handig/interessant zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Massa/ladingsmiddelpunten

Tja, verder dan de analogie met massamiddelpunt zou ik geen definitie durven geven. Ik vertrek nog steeds van het intuïtieve idee dat erbij hoort. Maar ik denk dat dat ook wel mag, in deze context...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Massa/ladingsmiddelpunten

Men kan het concept van massamiddelpunten ook veralgemenen naar negatieve massa's (vb. voorwerp met een gat in)
Volgens mij is geen massa (het gat, 0 kg) nog altijd iets anders dan een negatieve massa. Ik zie dan overigens ook niet welke parallel je wil trekken, en vooral ook niet waaróm je dat zou willen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Massa/ladingsmiddelpunten

Omdat die parallel gesuggereerd wordt in de cursus en niet uitgewertk wordt, maar omdat het me wel een interessant idee lijkt.

Overigens is het wel negatieve massa:

je integreert eerst over het hele oppervlakte, alsof er geen gat zou zitten. Daar heb je onterecht een massa M gerekend voor het gat. Dit compenseer je door een even grote en tegengestelde massa -M (negatief dus) in rekening te brengen.

Globaal levert dit dus massa M+(-M) voor het gat, idd, geen massa dus, zoals we willen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Massa/ladingsmiddelpunten

ja, zo kan ik ook negatieve massa verzinnen, door er eerst positieve massa teveel voor in rekening te brengen. Maar daarmee maak ik nog geen "massadipool". Per saldo heb je nog steeds wél massa of geen massa.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Massa/ladingsmiddelpunten

Ik kan me er niet van ontdoen dat er ergens een denkwijze moet zijn die dit staaft, immers, ook de wet van Coulomb komt in vorm helemaal overeen met de universele gravitatiewet, de twee structuren (mechanica en elektromagentisme) lijken volledig isomorf.

(Bijna) Alles uit de mechanica heeft een tegenhanger in het elektromagnetisme, je kan de wetten uit de mechanica a.h.w. boven de wetten van het elektromagnetisme leggen, en alles blijft structureel mooi hetzelfde.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer