Regel van stoner

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

Regel van stoner

Hey,

Ivm de tabel van Mendeljev.

Volgens de regel van Stoner is er in elke hoofdschil van een element plaats voor 2*n^2 elektronen.

Dus in de 7e periode zouden dan 98 elektronen kunnen zitten, dus ook 98 elementen? Of slechts 32 elementen? Want net zoals in de 3e periode zouden er 18 elementen zijn maar daar staan de elementen waarvan de 3d subschil gevuld wordt in de 4e rij van de tabel?

Kan iemand me snel helpen?

groeten

Berichten: 817

Re: Regel van stoner

Ik ken die regel waarbij n het aantal subschillen is

In schil 7 zouden dus 2*7^2 electronen kunnen zitten.

Men neemt echter 4 als 'maximum' voor het aantal subschillen, omdat atomen alleen s,p, d & f subschillen gebruiken in grondtoestand.

Als engels geen probleem is, bekijk dan deze link even

Les 3-6 Electronen configuratie

Als je niet vlot engels kan, wil ik wel vertalen en kort uitleggen.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 220

Re: Regel van stoner

Als ik het dus goed begrijp hebben we in de 7e periode

7s met 2 plaatsen, 5f met 14 plaatsen en dan een 6d met 10 plaatsen voor elektronen.

Dus indien de 7e periode volledig gevuld was, dan zouden er dus 26 elementen in voor kunnen komen?

Bedankt voor de spoedige reactie!

Berichten: 220

Re: Regel van stoner

Of vergeet ik nu de 7p met 6 plaatsen?

Berichten: 817

Re: Regel van stoner

die p plaatsen moeten er inderdaad bij. Er staan inderdaad 32 atomen in periode 7. maar toch staan er geen 32 in periode 5. Hoewel we net stellen dat beiden 4 'gebruikte' subschillen hebben. Dit heeft dus an sich niets te maken met het aantal atomen in die periode, wel met het aantal electronen dat in die schil kan 'opgeslaan worden'

Wat we niet moeten vergeten is dat de schillen niet netjes per nummer opgevuld worden. Kijk naar de schuine rode pijlen in het schema van de website die ik je gaf.

Bij het bepalen van de 'buitenste schil' wordt echter niet naar S, P, D en F gekeken, alleen naar de schilnummer. bv 3d ligt boven 4s, en toch telt men schil 4 boven schil 3

Ik pak even de 7e periode als voorbeeld voor je.

we beginnen op te vullen

1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6... etc ...7s2

Hier worden de eerste 2 atomen bepaald. (Fr en Ra, beiden in een A kolom).

Nu komen die B kolommen er.

Als we de electronen configuratie verder bepalen zien we dat de volgende schil 5f is.

We hebben dus nog 14 atomen die allemaal in hun buitenste schil (schil 7) 2 electronen hebben. Nog hoger dan deze electronen ligt de schil 5f. Voor het bepalen van de buitenste schil kijken we alleen naar het schilnummer zoals gezegd. Hoewel deze electronen 'hoger' liggen, beschouwen we ze niet als op de buitenste schil.

We hebben dus

7s1

7s2

7s2 5f1

7s2 5f2

7s2 5f3

7s2 5f4

etc etc...

We hebben dus al 16 atomen in periode 6, waarvan de laatste 15 allemaal 2 electronen op schil 7s hebben (de buitenste op dit moment).

als 7s2 vol zit, en 5f14 vol zit, gaan we naar schil 6d (plaats voor 10 electronen).

We zitten nog altijd met atomen die op 'hun buitenste schil' 2 electronen hebben, en toch een verdere onderverdeling hebben. Om dit in tabelvorm om te zetten gebruikt men de b-kolommen. IIb, IIIb, etc etc...

Pas als deze schil 6d vol is, zitten we aan 7p om op te vullen. We zijn de 'buitenste schil' terug aan het vullen, en we gaan dus verder met A kolommen. (IIIa, IVa, etc etc...).

Als je al deze atomen optelt, kom je uit op 32.

Dat verklaart het 'gat' in kolom 7. De lanthaniciden en actiniden
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer