Elektronegativiteit koolstofdioxide

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

Elektronegativiteit koolstofdioxide

Kan iemand mij vertellen hoe je de elektronegativiteit van CO2 bepaalt?

Indien dit met twee moleculen is, moet je gewoon aftrekken, maar in dit geval zijn het er drie (2*O?)

Hartelijk bedankt.

Berichten: 817

Re: Elektronegativiteit koolstofdioxide

CO2 heeft zover ik weet geen electronegativiteit.

Een molecule kan een lading dragen, maar als het over electronegativiteit gaat, spreken we over atomen.

De electronegativiteit is een waarde voor de kracht waarmee 'Atoomkernen trekken aan de electronen in een binding'

(vergeef het niet-wetenschappelijke taalgebruik, maar daar komt het op neer)

De electronegativiteit van een atoom is een vaste waarde, die meestal op een periodieke tabel gevonden kan worden.
Indien dit met twee moleculen is, moet je gewoon aftrekken, maar in dit geval zijn het er drie (2*O?)
Ik zie maar 1 molecule staan in je post

Ik zie wel dat dit molecule uit 3 atomen bestaat. (2x O en 1x C)

Deze link is misschien ook nuttig om eens te bekijken

Electronegativiteit
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Elektronegativiteit koolstofdioxide

lothrie schreef:Kan iemand mij vertellen hoe je de elektronegativiteit van CO2 bepaalt?

Indien dit met twee moleculen is, moet je gewoon aftrekken, maar in dit geval zijn het er drie (2*O?)

Hartelijk bedankt.
Je zult wat preciezer met alle begrippen moeten omgaan, anders ga je allerlei dingen door elkaar halen, wat tot fouten leidt. Zoals Toon al aangaf haal je moleculen en atomen door elkaar, en heeft het begrip electronegativiteit betrekking op atomen, niet op moleculen.

Electronegativiteiten aftrekken doe je om de polariteit van een binding tussen twee atomen te bepalen. In CO2 heb je 2 bindingen, en voor allebei kun je de polariteit berekenen (2 keer hetzelfde).

Als je weet of de bindingen polair zijn en hoe de bindingen ten opzichte van elkaar staan kun je de polariteit van het molecuul bepalen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer