Proprioceptie in glad en hartspierweefsel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8.614

Proprioceptie in glad en hartspierweefsel

In skeletspieren en hun pezen komen respectievelijk spierspoeltjes en peeslichaampjes van Golgi voor, die proprioceptieve informatie naar het centraal zenuwstelsel sturen. Voor zover ik weet, zijn die structuurtjes afwezig in glad en hartspierweefsel. Klopt dit en indien ja, hoe verloopt de sensorische feedback dan in deze typen spierweefsels? Alvast bedankt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 339

Re: Proprioceptie in glad en hartspierweefsel

Is er dan proprioceptie?

Wel is het zo dat bv atria ANP en BNP aanmaken, en zo voor feedback zorgen. Maar daarvoor is m.i. geen bewustwording, perceptie nodig.

Berichten: 1.116

Re: Proprioceptie in glad en hartspierweefsel

Klopt dit en indien ja, hoe verloopt de sensorische feedback dan in deze typen spierweefsels? Alvast bedankt.
Het klopt, maar in dat geval lijkt me juist dat je geen sensorische feedback hebt. Propriocepsis speelt een rol in het behouden van evenwicht e.d. Gezien de positie van het hart geen invloed heeft op ons evenwicht, lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat daar proprioceptieve receptoren in zitten. Sowieso heeft het hart geen pezen en is er relatief ook vrij weinig rek op het hart. Het is maar de vraag in hoeverre dergelijke receptoren ook zouden functioneren.

Berichten: 8.614

Re: Proprioceptie in glad en hartspierweefsel

Bedankt allebei, dat bevestigt mijn vermoedens. Misschien drukte ik me niet helemaal duidelijk uit: ik besef ook dat proprioceptie geen rol speelt in glad of hartspierweefsel, maar ik vroeg me af of er toch met spierspoelen vergelijkbare structuren voorkwamen om een andere sensorische functie uit te oefenen. Niet dus, mijn probleem is opgelost.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Proprioceptie in glad en hartspierweefsel

Bedankt allebei, dat bevestigt mijn vermoedens. Misschien drukte ik me niet helemaal duidelijk uit: ik besef ook dat proprioceptie geen rol speelt in glad of hartspierweefsel, maar ik vroeg me af of er toch met spierspoelen vergelijkbare structuren voorkwamen om een andere sensorische functie uit te oefenen. Niet dus, mijn probleem is opgelost.


De term propriocepsis is inderdaad wat ongelukkig gekozen aangezien het uitsluitend wordt gebruikt voor de stand van bepaalde lichaamsdelen. Je hebt overigens wel sensorische feedback in de structuren die jij noemde; het Frank-Starling mechanisme in het hart waarbij individuele hartspiercellen sterker contraheren na een bepaalde rek en de gastrointestinale reflexen via de plexus van Auerbach en Meissner. Dit valt vanzelfsprekend niet onder propriocepsis.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer