Vereenvoudigen van wortels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Vereenvoudigen van wortels

Geachte leden,

ik ben kortgeleden begonnen met een cursus wiskunde en stuit nu uit op de wortels waar ik niet mee uitkom. Daarom wil ik vragen of iemand me kan uitleggen welke stappen ik moet ondernemen om deze som onder de knie te krijgen:

6√108 - 3√48 + 8√3=

6√2² •3³ - 3√24•3 + 8√3=

36√3 - 12√3 +8√3= 32√3

(eerste regel is de som, en de rest zijn de uitwerkingen)

zou iemand me het zo duidelijk mogelijk kunnen uitleggen??

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vereenvoudigen van wortels

Kennelijk is (bv) 108=2²*3³, ben je het daarmee eens of ... ?

Verder is de zaak te weten dat √a²=a (mits a>=0 is).

Misschien is het verstandig dat een moderator hier een nieuwe topic van maakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vereenvoudigen van wortels

Topic afgesplitst en verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vereenvoudigen van wortels

Strawberry schreef:of iemand me kan uitleggen welke stappen ik moet ondernemen om deze som onder de knie te krijgen:

6√108 - 3√48 + 8√3=
Misschien zie je niet hoe je van 108 naar 2²·3³ gaat? Dat heet ontbinden in factoren: deel steeds door het kleinste getal zodat het nog een heel getal als uitkomst geeft, en als dat niet meer lukt, neem dan eentje groter, net zo lang tot je uiteindelijk op 1 uitkomt:

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td]108[/td][td]..[/td][/tr][tr][td]delen door[/td][td]2[/td][/tr][tr][td]54[/td][td]..[/td][/tr][tr][td]delen door[/td][td]2[/td][/tr][tr][td]27[/td][td]..[/td][/tr][tr][td]delen door[/td][td]3[/td][/tr][tr][td]9[/td][td]..[/td][/tr][tr][td]delen door[/td][td]3[/td][/tr][tr][td]3[/td][td]..[/td][/tr][tr][td]delen door[/td][td]3[/td][/tr][tr][td]1[/td][td]..[/td][/tr]</table>
\(\sqrt{108} = \sqrt{2 \cdot 2 \cdot 3 \cdot 3 \cdot 3} = \sqrt{2^2 \cdot 3^2 \cdot 3 } = 2 \cdot 3 \cdot \sqrt{3 } = 6\sqrt{3} \)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer