Transportstelsel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Transportstelsel

Hoi allemaal.

Tijdens het sturen van mijn curcus biologie kwam ik het transportstelsel bij de overige chordadieren tegen.

Specifiek: het hart van de amfibie.

Ik studeer graag met tekeningen en afbeeldingen als ik iets niet begrijp enz..

Nu, als ik de afbeelding bekijk, heeft de amfibie dan 3 boezems? Je hebt een rechterboezem en heel aan de andere kant heb je 2 holtes met een tussenschot. Wat moet ik daaruit opmaken?

Hoe zit het dan met die kleppen?

Ik begrijp er niets van zonder een degelijke afbeelding..

Ik vind er trouwens ook geen op het internet..

Een woordje uitleg, wat mij kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Transportstelsel

Kan je het plaatje in kwestie hier uploaden?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 11

Re: Transportstelsel

Kan je het plaatje in kwestie hier uploaden?
amfibie

dit zou moeten werken

Berichten: 8.614

Re: Transportstelsel

Amfibieën hebben een 3-delig hart, bestaande uit 2 atria (= boezems) en 1 ventrikel (= kamer). Het nadeel daarvan is dat in een deel van de circulatie zuurstofrijk en -arm bloed gemengd worden. Vergelijk met de bloedsomloop van zoogdieren en vogels, die een 4-deling hart hebben (2 atria, 2 ventrikels) en zo hun zuurstofrijk en -arm bloed volledig gescheiden houden. Meer daarover: