Transportstelsel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 11

Transportstelsel

Hoi allemaal.

Tijdens het sturen van mijn curcus biologie kwam ik het transportstelsel bij de overige chordadieren tegen.

Specifiek: het hart van de amfibie.

Ik studeer graag met tekeningen en afbeeldingen als ik iets niet begrijp enz..

Nu, als ik de afbeelding bekijk, heeft de amfibie dan 3 boezems? Je hebt een rechterboezem en heel aan de andere kant heb je 2 holtes met een tussenschot. Wat moet ik daaruit opmaken?

Hoe zit het dan met die kleppen?

Ik begrijp er niets van zonder een degelijke afbeelding..

Ik vind er trouwens ook geen op het internet..

Een woordje uitleg, wat mij kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Transportstelsel

Kan je het plaatje in kwestie hier uploaden?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 11

Re: Transportstelsel

Kan je het plaatje in kwestie hier uploaden?
amfibie

dit zou moeten werken

Berichten: 8.614

Re: Transportstelsel

Amfibieën hebben een 3-delig hart, bestaande uit 2 atria (= boezems) en 1 ventrikel (= kamer). Het nadeel daarvan is dat in een deel van de circulatie zuurstofrijk en -arm bloed gemengd worden. Vergelijk met de bloedsomloop van zoogdieren en vogels, die een 4-deling hart hebben (2 atria, 2 ventrikels) en zo hun zuurstofrijk en -arm bloed volledig gescheiden houden. Meer daarover:
Amphibians and reptiles, by contrast, have a three-chambered heart. The three-chambered heart consists of two atria and one ventricle. (The crocodile is sometimes said to have a four-chambered heart. The separation of the ventricles is not complete, however, because a hole remains in the septum (wall) that divides the two chambers.) Blood leaving the ventricle passes into one of two vessels. It either travels through the pulmonary arteries leading to the lungs or through a forked aorta leading to the rest of the body. Oxygenated blood returning to the heart from the lungs through the pulmonary vein passes into the left atrium, while deoxygenated blood returning from the body through the sinus venosus passes into the right atrium. Both atria empty into the single ventricle, mixing the oxygen-rich blood returning from the lungs with the oxygen-depleted blood from the body tissues. While this system assures that some blood always passes to the lungs and then back to the heart, the mixing of blood in the single ventricle means the organs are not getting blood saturated with oxygen. This is not as efficient as a four-chambered system, which keeps the two circuits separate, but it is sufficient for these cold-blooded organisms.
Bron: http://www.peteducation.com/article.cfm?c=...48&aid=2951

Afbeelding

Afbeelding

Wat betreft de kleppen: tussen beide atria en het ventrikel zit er een klep om doorstroom van het bloed op ongepaste tijdstippen te voorkomen (vergelijkbaar met de tricuspidalisklep en de mitralisklep van de mens).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 11

Re: Transportstelsel

Wat betreft de kleppen: tussen beide atria en het ventrikel zit er een klep om doorstroom van het bloed op ongepaste tijdstippen te voorkomen (vergelijkbaar met de tricuspidalisklep en de mitralisklep van de mens).
Bedankt voor de reeds gegeven info.

Waar vind je de 'overlangse' spiralige klep dan op de tekening?

thanks!

Reageer