Hoe heet deze dimensieloze planeetconstante?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Hoe heet deze dimensieloze planeetconstante?

Laat de massa van een planeet M zijn, de straal van de planeet R, de hoeksnelheid van de planeet Ω en de universele gravitatieconstante γ. Dan is onderstaande breuk een voor de planeet karakteristieke dimensieloze constante:
\( \frac{\gamma M}{R^3 \, \Omega^2} \)
.

Meer in het bijzonder geldt dat ook voor de aarde.

Wat ik mij nu afvraag is of deze constante al een wetenschappelijke naam en teken heeft.

Deze vraag is bij mij opgekomen naar aanleiding van mijn bewijsvoering in het topic:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=126524

Ik heb er daar provisorisch zelf wel een naam aan gegeven, maar erg bevredigend is dat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoe heet deze dimensieloze planeetconstante?

Dat heeft te maken met de derde wet van Kepler.

De constante heeft geen specifieke naam.

Eenvoudiger: T2/r3 is voor elke planeet gelijk. Bedenk dat ω =2π/T.

Re: Hoe heet deze dimensieloze planeetconstante?

thermo1945 schreef:Dat heeft te maken met de derde wet van Kepler.

De constante heeft geen specifieke naam.

Eenvoudiger: T2/r3 is voor elke planeet gelijk. Bedenk dat ω =2π/T.


Dank. Ik bedoel met R echter de straal van de planeet zelf, en met Ω de hoeksnelheid van de rotatie van de planeet om haar eigen as. Sorry voor de onduidelijkheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Hoe heet deze dimensieloze planeetconstante?

Wat is het precieze nut van die constante? Wat drukt hij uit op onze planeet?

Het deed me overigens denken aan dit:

Afbeelding
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Re: Hoe heet deze dimensieloze planeetconstante?

Wat is het precieze nut van die constante? Wat drukt hij uit op onze planeet?
Deze constante duikt op in de formules voor de berekening van de afstand tussen het punt van afzetten en het punt van neerkomen bij een loodrechte sprong op een draaiende aarde. Zie het bewuste topic. Door deze constante één keer uit te rekenen en verder als bekend gegeven te beschouwen kunnen de formules en berekeningen aanzienlijk vereenvoudigd worden.

De draaiing van de aarde heeft natuurlijk nog veel belangrijker effecten. Het zou mij niet verbazen als die constante bijvoorbeeld ook bij de berekening van verre kogelbanen opduikt. Daarom kan ik mij ook moeilijk voorstellen dat die constante nooit een naam heeft gekregen.

Berichten: 389

Re: Hoe heet deze dimensieloze planeetconstante?

Dank. Ik bedoel met R echter de straal van de planeet zelf, en met Ω de hoeksnelheid van de rotatie van de planeet om haar eigen as. Sorry voor de onduidelijkheid.
De hoeksnelheid van de aarde is niet constant! Dus uw vergelijking is geen constante!

Re: Hoe heet deze dimensieloze planeetconstante?

De hoeksnelheid van de aarde is niet constant! Dus uw vergelijking is geen constante!
Weet ik. Zie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Earth%27s_rotation

Als ik hier spreek van een constante dan bedoel ik dat in de ruime, praktische zin van onderstaande link:

http://hpiers.obspm.fr/eop-pc/models/constants.html

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoe heet deze dimensieloze planeetconstante?

\( \frac{\gamma M}{R^3 \, \Omega^2} \)
Wat ik mij nu afvraag is of deze constante al een wetenschappelijke naam en teken heeft.
De waarde van deze breuk is gelijk aan de valversnelling gedeeld door de centripetaalkracht aan de evenaar ten gevolge van de rotatie van de planeet.

De breuk is dus inderdaad een reëel getal.

Door mij gefantaseerde namen: relatieve versnelling, genormeerde versnelling.

De vereenvoudiging van de gegeven breuk is dus g/ac,e.

Hoe groter de breuk hoe groter de zwaartekracht ten opzicht van de centripetaalkracht aan de evenaar.

Is dit wat u zocht?

Re: Hoe heet deze dimensieloze planeetconstante?

Door mij gefantaseerde namen: relatieve versnelling, genormeerde versnelling.
Mijn voorlopige benaming is: geocentrische gravito-rotationele constante.
De vereenvoudiging van de gegeven breuk is dus g/ac,e.

Hoe groter de breuk hoe groter de zwaartekracht ten opzicht van de centripetaalkracht aan de evenaar.
Dit is in ieder geval een antwoord op de vraag van 317070, eerder in dit topic:
Wat drukt hij uit op onze planeet?
Het is ook een interessante interpretatie van de fysische betekenis van die constante. Je zou je kunnen afvragen wat er gebeurt op of met planeten waarvoor die constante kleiner dan 1 is? Op zich wel een interessante vraag!
Is dit wat u zocht?
Een antwoord op mijn eigenlijke vraag is het nog niet. Dat is puur en alleen de vraag of er voor die constante al een geaccepteerde wetenschappelijke naam en bijbehorend teken bestaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Hoe heet deze dimensieloze planeetconstante?

Je zou je kunnen afvragen wat er gebeurt op of met planeten waarvoor die constante kleiner dan 1 is? Op zich wel een interessante vraag!


Zou dan geen materie van de planeet weggeslingerd worden, totdat de constante 1 wordt?

In dat geval zou tijdens de groei van een planeet die constante nooit kleiner dan 1 kunnen worden.

Alhoewel ik ook vermoed dat planeten met die constante dicht tegen 1 niet echt meer bolvormig zullen zijn.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoe heet deze dimensieloze planeetconstante?

Je zou je kunnen afvragen wat er gebeurt op of met planeten waarvoor die constante kleiner dan 1 is.
De zwaartekracht is dan onvoldoende om de centripetaalkracht te leveren. Alle losse objecten aan het planeetoppervlak zouden volgens een raaklijn aan het planeetoppervlak de ruimte in gaan.

Sorry ZVdP. Ik was kennelijk wat slomer! Welterusten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Hoe heet deze dimensieloze planeetconstante?

De waarde van deze breuk is gelijk aan de valversnelling gedeeld door de centripetaalkracht aan de evenaar ten gevolge van de rotatie van de planeet.
Bartjes schreef:Het is ook een interessante interpretatie van de fysische betekenis van die constante. Je zou je kunnen afvragen wat er gebeurt op of met planeten waarvoor die constante kleiner dan 1 is? Op zich wel een interessante vraag!

Een antwoord op mijn eigenlijke vraag is het nog niet. Dat is puur en alleen de vraag of er voor die constante al een geaccepteerde wetenschappelijke naam en bijbehorend teken bestaat.
Voor planeten met een atmosfeer heeft de valversnelling gedeeld door de centripetaalkracht aan de evenaar ten gevolge van de rotatie van de planeet natuurlijk invloed op de atmosferische circulatie, met name het cellenpatroon (bijvoorbeeld de aarde en Jupiter). Om te achterhalen of die parameter benoemd is kun je googelen op zoiets als 'dimensionless constant meteorology centripetal'. Die search levert een meteorlogisch artikel op dat zegt: 'This parameter may be interpreted as the cubic root of the centripetal acceleration due to the Earth’s rotation divided by the acceleration of gravity, see also Keller (1951), Eq. (10).' Blijkbaar is de parameter onbenoemd, maar niet onbekend.

Re: Hoe heet deze dimensieloze planeetconstante?

Dank. Dit geeft in elk geval aan dat we met een fysisch relevant getal te doen hebben.

Edit: de bijdrage van jkien zoek ik morgen uit. Ook bedankt voor het zoekwerk!



Reageer