Evolutie van sterren op de hoofdreeks

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Evolutie van sterren op de hoofdreeks

hey mensen, ik heb vrijdag examen ("wetenschap van de kosmos") en ik begrijp een aantal dingen niet zo goed...

Ik ken het onderscheid tussen kleine, middelgrote en grote sterren en dergelijke, maar ik kan in de cursus maar niet vinden "wanneer" of in welke omstandigheden de sterkern precies gaat ontaarden. Het lijkt alsof de ontaarding bij kleine en middelgrote sterren veel meer effect heeft dan bij grote sterren.

En dan nog iets: wat is precies de DEFINITIE van sterkern? dit is amper te vinden op het internet ;)

uiteindelijk is alles toch gas en kun je nooit spreken van een vaste kern ofzo?

Soms wordt er in mijn cursus ook onderscheid gemaakt tussen "DE" massa van een ster en de initiele massa.

Maar wat is dan precies DE massa van een ster? die van de kern alleen, of de gehele boel? (aangezien dit wsl specifiek is aan de cursus kan je me misschien beter een beknopte uitleg geven over de evolutie van de verschillende types sterren met vooral aandacht voor de massa, stralingsintensiteit en al dan niet ontaarding.)

en dan ook nog: iedereen is zeker wel bekend met het herzsprung-russell diagram. maar hoe moet ik een ster in haar evolutie daar precies op situering? volgt elke ster werkelijk het pad van rechtsonder naar linksboven? en maakt die dan altijd een omweg langs de rode-reuzentak?

bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Evolutie van sterren op de hoofdreeks

Ik ken het onderscheid tussen kleine, middelgrote en grote sterren en dergelijke, maar ik kan in de cursus maar niet vinden "wanneer" of in welke omstandigheden de sterkern precies gaat ontaarden. Het lijkt alsof de ontaarding bij kleine en middelgrote sterren veel meer effect heeft dan bij grote sterren.
Wanneer de kern van een kleine ster gevuld raakt met helium zijn druk en temperatuur daar niet of nauwelijks hoog genoeg om dat helium verder te fuseren. En de waterstof aan de buitenkant van die kern staat niet mer onder voldoende druk om fusieprocessen lekker verder te laten verlopen
wat is precies de DEFINITIE van sterkern?
Daaronder verstaan we denk ik dat deel waar fusieprocessen plaatsvinden.
Soms wordt er in mijn cursus ook onderscheid gemaakt tussen "DE" massa van een ster en de initiele massa.

Maar wat is dan precies DE massa van een ster? die van de kern alleen, of de gehele boel?
de gehele boel
en dan ook nog: iedereen is zeker wel bekend met het herzsprung-russell diagram. maar hoe moet ik een ster in haar evolutie daar precies op situering? volgt elke ster werkelijk het pad van rechtsonder naar linksboven? en maakt die dan altijd een omweg langs de rode-reuzentak?
Aangaande je topictitel: sterren evolueren niet OP de hoofdreeks, ze schuiven niet over die hoofdreeks van rechtsonder naar linksboven. Elke ster start als een (koude) gasnevel, en maakt dus in het begin bij het "oplichten" een zeer snelle beweging van koud en donker (ergens rechtsonder buiten dat hoofdreeksgebied) naar haar uiteindelijke plaats ergens op die hoofdreeks. Eenmaal de rodereuzentakken ingaand koelt de buitenkant fors af, maar gebeurt er met de lichtsterkte niet zoveel omdat de omvang toeneemt. In het diagram verhuist de ster dan dus min of meer horizontaal naar rechts.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Evolutie van sterren op de hoofdreeks

dat heeft heel veel geholpen!!!

bedankt!!!

Reageer