Mechanisme en kinematica van reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9

Mechanisme en kinematica van reacties

Ik zit te knoeien met het volgende vraagstuk:

De 1e orde snelheidsconstante (k) (in minuten) voor de ontbinding van CH3CH2Br(g) wordt gegeven door:

log(k) = 14,58 - (99,96*10^3) / (R*T)

Bereken de fractie van het uitgangsproduct dat nog overblijft na behandeling bij 427°C gedurende 30 minuten.

OPLOSSING: 0,928

Zo ga ik te werk:

Ik bereken dus eerst de waarde van k met de gegeven formule -> k = 4,227 * 10 ^5 1/s

Daarna dacht ik met de volgende formule: k = p*f*Z0 waarin f de fractie van moleculen is die voldoende energie bezitten om een effectieve botsing te geven die zorgt voor reactie. Die wordt gegeven door de volgende formule f= e( Ea / (R*T)).

Ik weet ook dat de vergelijking van Arrhenius zegt: ln (k) = ln (A) - Ea/(R*T)

DUS om de fractie van het uitgangsproduct te bepalen heb ik EA nodig. Maar dit kan ik niet uit de formule van het gegeven halen omdat dit niet dezelfde vorm heeft als de vergelijking van Arrhenius.

Hier zit ik vast. HULP AUB???

Berichten: 146

Re: Mechanisme en kinematica van reacties

ligt het aan mij of lijkt deze formule erg veel op de stelling van Arrhenius?

log(k) = 14,58 - (99,96*10^3) / (R*T)

als je nu gewoon T invult (700 K)

dan kan je k toch berekenen

op die manier kan je k invullen in je eerste orde vergelijking, dan nog een kleine bewerking uitvoeren en je hebt het.

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Mechanisme en kinematica van reacties

Ja maar de k (snelheidsvergelijkingsconstante) wordt hier niet gevraagd hoor, er wordt gevraagd naar de fractie gevormde uitgangsproducten. Wat bedoelt men hier mee?

Berichten: 146

Re: Mechanisme en kinematica van reacties

ik denk hoeveel percent er nog over blijft van de originele hoeveelheid.

m.a.w.
\(A_t/A_0\)

Reageer