Sluimerverbruik meten met de kWh meter.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Sluimerverbruik meten met de kWh meter.

Sluimerverbruik van elektrische apparaten:

Kleine verbruikers consumeren 365 dagen per jaar een klein vermogen, b.v. een wekkerradio met een continu verbruik van 5W gebruikt op jaarbasis 43 kWh.

Het sluimerverbruik is de som van de energieconsumptie van alle apparaten in stand-by (computer, TV, wekkerradio, telefoonopladers etc.).

Meetmethode:

De hier beschreven methode is eenvoudig en goedkoop:

De meestgebruikte kWh meters zijn voorzien van een draaischijf, volgens opschrift maakt deze schijf 600 omwentelingen per kWh.

Het actuele vermogen [W] in een huisinstallatie is als volg te bepalen:

1) Meet de tijd van één omwenteling van de draaischijf

2) Bij 600 omwentelingen/kWh is het vermogen: P = 6000 / T

P is het actuele vermogen in Watt, T is de periodetijd van de draaischijf.

Voorbeeld:

Voor een nauwkeurige meting kun je b.v. de tijd opnemen van een meerdere omwentelingen.

10 omwentelingen in 3 minuten:

T = (3*60)/10 -> T = 18 s

P = 6000/18 -> P = 333.33 Watt [=0,33 kW !]

Sluimerverbruik:

Door alle apparaten die periodiek werken, zoals een koelkast etc., af te schakelen en alle stand-by apparaten in de stand-by mode te laten kunnen we het sluimer vermogen vaststellen.

Een stand-by vermogen van 50W kost op jaarbasis 438 kWh.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Sluimerverbruik meten met de kWh meter.

Euhhhh,

Jaaah....

Klopt.

Maar wat wil je hiermee? Is het een tip, of wil je weten of het klopt of wil je weten hoeveel sluimerverbruik anderen hebben of is het een mededeling?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Sluimerverbruik meten met de kWh meter.

Een stand-by vermogen van 50W kost op jaarbasis 438 kWh.
Ik neem aan dat dit de conclusie van het stuk is. Daarmee wil Nelis waarschijnlijk aangeven dat het meer verbruikt dan we zo 123 denken. Dat betekent dus een onnodige aanslag op de beurs én op het milieu.

Als ik moet kiezen uit jouw mogelijkheden, chablis, dan zou ik gaan voor de mededeling.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Sluimerverbruik meten met de kWh meter.

"een aandachtspuntje" noemen ze dat op mijn werk.

Of misschien is het een waarschuwing.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Sluimerverbruik meten met de kWh meter.

Om te beginnen vraag ik me af hoe je in vredesnaam aan een sluimerverbruik van 50W komt. Lijkt me nogal fors.

Bij een kWh meter met draaischijf is het zo dat hij niet mag draaien als de stroom kleiner is dan 0,2% van de nominale waarde.

Bij de meeste huishoudmeters is de nominale stroom 10A. Dus als de stroom kleiner is dan 20mA dan doet je meter niks.

Reageer