Voelen in dromen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Voelen in dromen

Beste mensen,

Ik zit al een tijdje met een vraag.

Ik heb namelijk dat ik echt kan voelen in dromen.

b.v. spieren of gel in haren...

Het klinkt gek, maar ik was laatst zelfs bijna verdronken in mijn droom zo echt leek het ik kon zelfs water om me heen voelen.

Ik ben me daar ook van bewust als ik zelf aan het dromen ben.

Laatst was er iets gebeurt en ik wist niet of het echt was of een droom.

ook was ik een keer echt wakker, maar maakte wel iets onmogelijks mee.

Op mijn kussen ging een boek open en daarkwam een of ander monster uit.

Ik was gewoon echt wakker.

Is dit normaal, want heet voelt wat erger dan die lucide dromen.

Hebben meer mensen dit?

X

Mary-lou

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Voelen in dromen

Je kunt in een droom dromen dat je wakker bent...

Je bent dan in een droomwereld wakker geworden en niet in deze wereld.

Je hersenen denken dan dat ze niet meer dromen en dan worden rare fratsen van de droomwereld vreemd.

Als het overdag gebeurd terwijl je wakker bent dan is een bezoek aan de huisarts noodzakelijk.

Misschien moet je ook wat meer rust nemen zodat je beter slaapt.

In een droom kun je voelen, zien, horen, ruiken, proefen.

Je kunt ook vliegen...maar dan moet je geen hoogtevrees hebben.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 13

Re: Voelen in dromen

Al matched het niet helemaal, lees ik wel wat overeenkomsten in jouw beschrijving met Slaapverlamming.
Are we the last living souls?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Voelen in dromen

Hebben meer mensen dit?
Ik heb dit wel vaker. Ik kruip in bed, lees nog wat, wil het licht uit doen, en dan pas besef ik dat ik eigenlijk nooit een boek genomen heb en in het pikkedonker lig. Altijd een vreemde gewaarwording.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Voelen in dromen

Al matched het niet helemaal, lees ik wel wat overeenkomsten in jouw beschrijving met Slaapverlamming.
deed me er ook aan denken, Chris... Dromen, terwijl je deels wakker bent... Heel beangstigend, blijkbaar en vooral erg realistisch, aangezien je de waarnemingen wel degelijk ervaart en dus echt wel zaken ziet of geluiden hoort die er in feite niet zijn, maar die 'het is er niet' is niet wat jouw ganse lichaam jou vertelt.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 1

Re: Voelen in dromen

Hoe begin ik dit bericht ?

Nouja, zo dan maar.

Zoiets als dit heb ik eigenlijk nog nooit gedaan, en ben via google op dit forum terecht gekomen en het heeft mij ontzettend gerust gesteld.

Ik ben niet de enige met deze dromen, en weet nu zelfs hoe het heet!

Ik hoef jullie niet uit te leggen hoe je jezelf lijkt te zijn of bent in een van deze dromen, hoe je kunt bewegen, praten, voelen en denken, sommige mensen zelfs ook ruiken.

Na dit onderwerp opgezocht te hebben op wikipedia schrok ik wel een beetje, de mensen waarover ik lees onderzoeken dit onderwerp omdat zij het leuk vinden om deze dromen te hebben, willen dat ze langer aanhouden of een manier proberen te ontdekken hoe ze deze dromen kunnen krijgen.

Misschien klinkt het raar, maar de dromen waarin ik me bevind zijn meestal niet zo leuk en 'fantastisch'. Ook is de droom zo echt dat ik mij niet kan beseffen dat ik droom. Daarom kan ik ook niet proberen iets te doen wat normaal onmogenlijk is. Ik ben in de droom zelf, en ben ook mijzelf.

Na een paar van deze dromen begon ik mij af te vragen of het iets te maken had met bijvoorbeels psychoses ?

Toch heb ik hier nog niets over gelezen.

Als iemand dit forum nog leest, toevallig mijn berichtje ziet en ook nog weet hoe van deze dromen af te komen, hoor ik het graag. Ook als iemand weet wat de oorzaak is van deze dromen.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Voelen in dromen

Een typisch kenmerk van lucide domen is dat de persoon wéét dat hij aan het dromen is. Hij kan dan ook tijdens zijn droom aangeven dat hij beseft dat hij droomt (bv. door een afgesproken signaal te tonen).

Bij hypnagoge en hypnopompe hallucinaties ben je ervan overtuigd wakker te zijn, terwijl er zaken om je heen gebeuren die vaak beangstigend zijn. Het meemaken van zo'n hallucinaties is meestal zo beangstigend dat mensen dit fenomeen helemaal niet opzoeken (je kan dit trouwens ook niet zelf controleren en je kan jezelf dus niet trainen dat het bv. meer zou voorkomen). Bij deze vorm van hallucinaties is het ook zo dat je 'verlamd' bent, je bent dus niet in staat om echt te bewegen.

Je kan er hier meer over lezen.

De oorzaken van deze vormen van hypnopompe en hypnagoge hallucinaties kunnen verschillen. Ze kunnen uitgelokt worden door bepaalde medicatie, het kan voorkomen bij volledig gezonde mensen, maar het kan ook voorkomen bij mensen met psychische stoornissen (slaapstoornissen, slaapparalyse, narcolepsie ed.).

Meestal is de aanpak ervan gebaseerd op geruststelling: als je weet dat het fenomeen volstrekt onschuldig is (wat niet ontkent dat het erg beangstigend kan zijn), dan is dit voor een aantal mensen voldoende. Verder is het belangrijk dat onderliggende factoren kunnen worden opgezocht (bv. aanpak van slaapverlamming of narcolepsie of een uitlokkend medicijn stopzetten) omdat die factor dan kan worden aangepakt.

Als iemand er teveel last van heeft en er blijkt geen oorzakelijke factor achter te zitten die kan worden aangepakt, dan kan men medicijnen toedienen.

Je kan ook 'gewoon' last hebben van intense dromen die zodanig 'scherp' zijn dat ze vol emoties verlopen en heel erg levensecht zijn.

Verder: sommige onderzoekers beschrijven 'dromen' als 'hallucinaties'. In onze droom zijn we ervan overtuigd dat het gebeuren (het gedroomde) écht optreedt. Net zoals dat het geval is bij hallucinaties.

Tenslotte: voor een correcte diagnose, moet je de stap zetten naar jouw huisarts. Die kan je desnoods doorverwijzen om zekerheid te krijgen. Dit is de enige manier om te weten wat er bij jou afspeelt. Fora zijn daarvoor geen goede methodes, integendeel. Al kunnen we natuurlijk wel wat algemene info geven over bepaalde fenomenen die zich kunnen afspelen bij personen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Re: Voelen in dromen

Sommige mensen tussen de 12 en 20 kunnen bewust in bed een gevoel opwekken dat ze zweven. Het is dus dagdromend en zwevend de wereld verkennen. De oorzaak van dit vermogen schijnt te maken te hebben met je testosteronspiegel.

Na je twintigste verdwijnt dit vermogen.

Overigens wordt ik 's ochtends regelmatig gewekt door de stem van mijn vriendin. Die stem is levensecht. Ik weet dan niet of ze echt iets gezegd heeft of niet. Ik denk dat er echt een signaal van de hersenen naar het oor wordt gestuurd.

Je kunt in je slaap ook gedurende de hele nacht een kracht uitoefenen hetgeen ik heb ervaren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Voelen in dromen

Overigens wordt ik 's ochtends regelmatig gewekt door de stem van mijn vriendin. Die stem is levensecht. Ik weet dan niet of ze echt iets gezegd heeft of niet. Ik denk dat er echt een signaal van de hersenen naar het oor wordt gestuurd.


Ik denk niet dat de hersenen de omweg naar je oren nodig hebben. De oren zijn alleen maar tools om externe geluiden om te zetten.

Zo horen mensen die Tinnitus hebben ook geluiden die gewoon extern niet bestaan.

Zo heb ik een experiment meegemaakt waar je een heldere kleur kan waarnemen waarvan de golflengte helemaal niet bestond, maar een heel andere kleur fysisch aanwezig was. Gewoon omdat de hersens beslissen dat binnen de gegeven context die fysisch niet-bestaande kleur bestaat. Hier maakten de hersenen zelfs niet gewoon iets bij, maar ontkende/negeerde gewoon hetgeen wel bestond.
Eric

Reageer