Springen naar inhoud

Transferfunctie realiseren

• Log in om te kunnen reageren

ZVdP

ZVdP

• >1k berichten
  • 2097 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 juni 2010 - 23:12

Ik heb een synthese methode gebruikt om een passieve analoge filter te maken. Dit was niet met behulp van de gegeven methode, die gebaseerd was op een Cauer synthese. De prof vroeg mij of ik kon aantonen dat mijn methode een garantie geeft dat ik de juiste transferfunctie realiseer.

Het probleem:
Ik heb een opgegeven transferfunctie (uitgangsspanning/ingangsspanning) die ik moet realiseren met behulp van een LC laddernetwerk. Het is een 'doubly terminated twoport'. De ladder wordt dus aan zijn ingang gevoed door een spanningsbron met een eindige weerstand, Rs. De uitgang wordt belast met eindige weerstand Rl.

Hoe ik dit heb aangepakt:
Aangezien het om een LC-ladder gaat, is de filter verliesloos. We kunnen dus dit schrijven:
|T(p)|+|G(p)|=1
Met T(p) de opgelegde transferfunctie, G(p) de reflectiefactor gezien vanuit de bron.
Deze vergelijking drukt dus het energiebehoud uit.
Van deze reflectiefactor weten we ook:
LaTeX
Waarbij Z(p) de impedantie is gezien vanuit de spanningsbron. (Dit is dus de ingangsimpedantie van de LC-ladder getermineerd met Rs).

Mijn synthese methode zorgt ervoor dat deze Z(p) gerealiseerd wordt door een LC-ladder getermineerd door de weerstand Rl.

Garantie:
Om een garantie te hebben dat de correcte transferfunctie gerealiseerd werd, moet ik het volgende weten:

Als ik Z(p) exact gerealiseerd heb, kan ik dan aantonen dat ik ook zeker de transferfunctie gerealiseerd heb?
Maw, zou er een andere LC-ladder kunnen bestaan, die dezelfde Z(p) heeft als ingangsimpedantie wanneer hij getermineerd wordt door Rl, maar die dan toch een andere transferfunctie realiseert?

De formules tonen aan dat een LC+Rl netwerk met transferfunctie T(p), een impedantie Z(p) moet hebben (deze is wel niet uniek),
maar geldt dan ook automatisch dat wanneer ik een LC-ladder+Rl met Z(p) heb, dat deze T(p) heeft?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower
Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures