Bouwkunde

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Bouwkunde

Best forumleden,

Ik heb van een huis berekent hoeveel de belasting is. In de belasting heb ik de veiligheidsfactoren ook meegenomen. De totale belasting van het huis is 795,83 KN, wat ik eerlijk gezegt nogal weinig vind. Maar dat zou kunnen komen doordat het huis van HSB is gemaakt en de vloeren ook van hout zijn.

Verder heb ik palen van 200mmx200mm, de palen zijn 9m van lengte en de drukkracht van 1 paal is 200 KN.

Ik zou zeggen dat ik dan ongeveer 4 palen nodig heb, maar ik kan natuurlijk moeilijk 4 palen onder de wanden plaatsen. Hier moet ook nog een soort van funderingstrook op. Hoe kan ik berekenen hoe hoog die fundering moet zijn en moet ik de fundering even breed nemen als de palen?

mvg

David

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bouwkunde

Wat bedoel je met de drukkracht van de paal? Is dat de kracht die de paal zelf aan kan?

Dat is van weinig belang, het gaat erom dat de paal ook blijft staan als hij met die kracht op de vaste grondslag drukt.

De breedte van een funderingsbalk wordt over het algemeen gelijk genomen aan de wanddikte, dus binnenmuur + spouw + buitenmuur.

Berichten: 3

Re: Bouwkunde

De drukkracht van de paal is bij mij inderdaad de kracht die de paal kan opnemen. De paal kan blijven staan in de vaste grondlaag op 9m, hier ben ik vanuit gegaan omdat dit gegeven was. ( het is namelijk voor school).

Waar ik eigenlijk mee vastloop is dat ik graag de hoogte wil berekenen van de funderingsbalk die ik nodig heb. Met deze gegevens kan ik uiteindelijk berekeken hoeveel palen ik nodig heb.

Weet jij mij te vertellen hoe ik dit moet doen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Bouwkunde

Eerlijk gezegd ben ik ook maar een bouwkundige van de kouwe grond (mijn eigenlijke vak is elektrotechniek).

Hoe je zo'n balk echt moet berekenen zou ik ook niet weten. Wat ik in de praktijk zie is dat de hoogte van zo'n balk in het algemeen zo ongeveer tussen 1/20 en 1/10 van de overspanning ligt. Verder kan je met je boerenverstand aanvoelen dat de zwaarte van de wapening er ook wel toe doet.

Als het voor school is had je deze vraag eigenlijk in het huiswerkforum moeten stellen. Een andere optie is het constructieforum. Daar opereren een paar mensen die meer verstand hebben van bouwen.

Reageer