Temp tijd ontdooien grafiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Temp tijd ontdooien grafiek

Voor de verwerking van een prakticum moet ik verklaren waarom bij vriezen de fase overgang bij 0°C is en bij vriezen beneden de 0°C.

Kan iemand mij dit uitleggen?

Re: Temp tijd ontdooien grafiek

Weet je zeker dat je de onderzoeksvraag juist hebt weergegeven?

Berichten: 4

Re: Temp tijd ontdooien grafiek

jonasje schreef:Voor de verwerking van een prakticum moet ik verklaren waarom bij vriezen de fase overgang bij 0°C is en bij vriezen beneden de 0°C.

Kan iemand mij dit uitleggen?
Ontdooien bij het 2 de deel van de vraag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Temp tijd ontdooien grafiek

Ontdooien bij het 2 de deel van de vraag.
Dat lijkt me sterk, het vriespunt hoort gelijk of lager te zijn aan het smeltpunt, even vooropgesteld dat we het over redelijk zuiver water hebben.

Het is dus mogelijk beter dat je hier even je waarnemingen vermeldt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Temp tijd ontdooien grafiek

Blijkbaar hebben we het hier over water want de omslagtemperatuur is 0 graden celsius. Maar nul graden is gedefinieerd als de temperatuur van smeltend ijs in water, en dat gebeurt dus per definitie bij nul graden.

De vraag is dan, wat er gebeurt tijdens de faseovergang. Om van vloeibaar naar vast te gaan moet er warmte worden afgevoerd. Dat kan alleen als de omgeving kouder is dan het stollende medium. Gaat in diezelfde omgeving (elders?) vaste stof over in vloeistof, dan zal daarvoor warmte moeten worden toegevoerd, en is dus de omgeving warmer dan het smeltende medium.

Hiermee zou je kunnen beredeneren wat de temperatuur is bij bevriezen, maar ik denk dat je dan precies andersom uitkomt dan jouw opgave luidt! Of niet? Hoe is trouwens 'de temperatuur' gedefinieerd? Die van het medium of die van de omgeving? Daarmee zou je het resultaat van de redenering kunnen omdraaien. Of zie ik dit niet goed?

Reageer