omrekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 351

omrekenen

Ik moest even wat bereken:

1 acre (4840 yd^2) naar hectares (10^4 m^2) omrekenen.

Ik kom er uiteindelijk wel uit maar ik doe er veel te lang over volgens mij.

Er is vast een eenvoudige benadering voor zoiets. Wie kan mij helpen?

Ik wil niet alleen deze sneller kunnen berekenen maar al dit soort omreken sommetjes, ik neem aan dat ook hier een eenvoudige benadering voor is die je op meerde situaties toe kunt passen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: omrekenen

Dit is voor dat voorbeeld het makkelijkste :shock: .

http://www.paulnoll.com/China/Metric/number-acres.html

Je moet precies weten hoeveel 1 yard is. Dat kan je in google invullen, dan krijg je meteen van google de omrekening, ideaal.

1 yd = 0.914 dus een vierkante yard is 0.836 vierkante meter. (yard*yard) (je kan ook in google square yard intoetsen)

Dan moet je weten hoeveel yards een acre maakt (4840) vermenigvuldig je met met 0.836 dan krijg je: 4046 en dat is dus 0.4046*10^4 vierkante meter, oftewel 0.4 hectare.

Je had ook in Google acre kunnen invullen dan krijg je

1 acre = 4 046.85642 m2
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: omrekenen

Ik dacht dat er misschien een manier was om het in 1 regel op te schrijven net als wanneer je bv van mi/h naar m/s wilt:

Afbeelding

Berichten: 107

Re: omrekenen

Jeroen schreef:Ik dacht dat er misschien een manier was om het in 1 regel op te schrijven net als wanneer je bv van mi/h naar m/s wilt:

Afbeelding
2.2m/s klopt wel, maar het kan aan mij liggen, maar ik snap echt niet wat je met/in die matrixen doet...

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: omrekenen

alles op de bovenste streep met elkaar vermenigvuldigen en alles onder de streep met elkaar vermenigvuldigen en dat door elkaar delen.

Ik kende deze methode ook niet, ik vind hem heel handig, staat in het boek "university physics". Dit boek hoort bij mn opleiding. Ik begin er net aan en wilde even de introductie doorkijken wat sommetjes maken en daar legde ze deze manier van omrekenen uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: omrekenen

Maar nu je zo'n methode hebt, kan je dat zelf toch ook.

1 acre = 4840 yd2

1 yd2 = 0.836 m2

1 m2 = 10^-4 hectare.

Vermenigvuldigings factor om van acre naar hectare te komen is dus:

(4840 * 0.836) / 10 000 = 0.405.

Dus om van acres naar hectares te gaan heb je een vermenigvuldiging van 0.405 nodig.

20 acres is 20*0.405 = 8.1 Hectare

20 Hectare is 20 / 0.405 = 49.4 Acre

In jouw format zou het iets zijn van:

1 acre = (4840yd2/1acre)(0.836m2 / yd2)(1 ha / 10 000 m2) = 0.405 ha / acre

Maar dat is een beetje vreemde manier van opschrijven omdat je zowel boven als onder de streep een oppervlakte maat hebt, maar het kan natuurlijk wel.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 107

Re: omrekenen

Jeroen schreef:alles op de bovenste streep met elkaar vermenigvuldigen en alles onder de streep met elkaar vermenigvuldigen en dat door elkaar delen.

Ik kende deze methode ook niet, ik vind hem heel handig, staat in het boek "university physics". Dit boek hoort bij mn opleiding. Ik begin er net aan en wilde even de introductie doorkijken wat sommetjes maken en daar legde ze deze manier van omrekenen uit.
Ja, zover was ik ook al, maar hoe weet jij op welke plaats (boven of onder de streep) je wat neer moet zetten, ik zie er namelijk geen logica in.

Gebruikersavatar
Berichten: 351

Re: omrekenen

Ik denk niet dat ik er meer in zie dan jij. wat ik eruit kan beredeneren is:

Je begint met mi/h

je weet hoeveel km er in 1 mijl zitten

nu heb je dus km per uur berekend

vervolgens ga je van km naar m want je weet hoeveel m er in een km zit.

nu heb je dus m/h

als laatste ga je nog van h naar s en dan heb m/s.

Het maakt ook niet uit welke volgorde je doet en hoeveel tussenstappen je gebruikt, dat hangt allemaal af van wat je al weet.

Dat is de logica die ik er in zie.

Ik kan het in iedergeval toepassen nu en ik vind het handig.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: omrekenen

RJ schreef:
Jeroen schreef:Ik dacht dat er misschien een manier was om het in 1 regel op te schrijven net als wanneer je bv van mi/h naar m/s wilt:

Afbeelding
2.2m/s klopt wel, maar het kan aan mij liggen, maar ik snap echt niet wat je met/in die matrixen doet...
5 mijl per uur, er zitten 1.6 kilometer per mijl, er zitten 1000 meter per kilometer, en er zitten 3600 seconden in een uur. Je kan net zolang dit soort dingen toevoegen, als je maar aan het einde alle eenheden (op m/s in dit geval) tegen elkaar kan weg strepen. Boven de streep staat mijl, km, m, en h. Onder de streep staat h, mijl, km en s.

Km, mijl en uur vallen (boven en onder de streep) weg, en je houd meter boven de streep en seconde onder de streep over. Zo weet je zeker dat je een goede conversie hebt. Dit is gewoon een hele veilige manier om te controleren of je het goed hebt gedaan met de eenheden.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer