Electronica-ict op artesis antwerpen

Reageer
Berichten: 3

Electronica-ict op artesis antwerpen

Beste,

Momenteel doe ik mijn laatste jaar middelbaar in de richting Humane Wetenschappen. (ASO) "Jammer genoeg" interesseert deze richting me totaal niets, zo erg zelfs dat ik er slechte cijfers door haal! Ik ben ietwat technischer aangelegd. Ik werk thuis veel aan computers, steek er regelmatig in mekaar (ook voor andere mensen), en ben toch wat bezig in de computerwereld. (Ik ken jammer genoeg niets van programmeren en dergelijke). Nu zou ik erg graag Electronica-ICT gaan volgen in Artesis Hogeschool in Antwerpen (specifiek: professionele bachelor). Nu was de vraag; zou dit wel wijs zijn om van Humane Wetenschappen naar die technische richting te gaan? Ik heb namelijk niets, maar dan ook niets van ervaring op deze gebieden, toch interesseer ik me ENORM in technologie (vooral computers enzo). Kan iemand me eventueel raad geven?

Alvast bedankt

Berichten: 771

Re: Electronica-ict op artesis antwerpen

Het is zeker mogelijk (om niet te zeggen: redelijk vanzelfsprekend)

De vooropleiding in het middelbaar is bijna van geen belang, er wordt meestal helemaal opnieuw begonnen met de nodige leerstof, dus dat zal ik die richting niet anders zijn

Het feit dat je interesse hebt in de materie is al meer dan genoeg

Programmatie-voorkennis is normaal gezien niet vereist (voor meer details moet je bij die hogeschool info zoeken, maar dat zou me verbazen mocht dat vereist zijn)

Berichten: 3

Re: Electronica-ict op artesis antwerpen

Tommeke14 schreef:Het is zeker mogelijk (om niet te zeggen: redelijk vanzelfsprekend)

De vooropleiding in het middelbaar is bijna van geen belang, er wordt meestal helemaal opnieuw begonnen met de nodige leerstof, dus dat zal ik die richting niet anders zijn

Het feit dat je interesse hebt in de materie is al meer dan genoeg

Programmatie-voorkennis is normaal gezien niet vereist (voor meer details moet je bij die hogeschool info zoeken, maar dat zou me verbazen mocht dat vereist zijn)
Dat stelt me al wat meer gerust. Ik ben in maart ook naar de opendeurdag geweest, en ik was gewoon geobsedeerd door de dingen die ze lieten zien! Maar toch, ik kan me niet inbeelden hoe de programmeertalen zullen zijn (C++ en Java), aangezien ik wel al die dingen eens bekeken heb, maar daar aan beginnen? Het erg jammere is: Ik heb momenteel zelfs een jaarbuis voor wiskunde, wat niet echt positief is, aangezien ik een technische richting ga doen... Dus ik hoop op het beste! Ken je iemand die ook van een "theoretische" richting kwam en die naar een technische ging?

Mvg

Berichten: 771

Re: Electronica-ict op artesis antwerpen

Wiskunde is wel redelijk belangrijk in die richtingen ja (maar dat is totaal andere wiskunde dan in het secundair)

en er zijn echt veeeeeeel mensen die vanuit ASO naar computerwetenschappen en dergelijke gaan, allesbehalve een uitzondering..

(waarschijnlijk meer vanuit ASO dan TSO)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Electronica-ict op artesis antwerpen

Het zal zwaar zijn maar als je werkt moet je er zeker geraken!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Electronica-ict op artesis antwerpen

Ik heb momenteel zelfs een jaarbuis voor wiskunde, wat niet echt positief is, aangezien ik een technische richting ga doen...
Goede raad: bestudeer geen programmeertalen in de vakantie maar bestudeer even je basiswiskunde. Wiskunde komt in alle vakken terug. Ik neem aan dat je weet (uit de opendeurdag) wat er verwacht wordt van wiskunde?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 3

Re: Electronica-ict op artesis antwerpen

Goede raad: bestudeer geen programmeertalen in de vakantie maar bestudeer even je basiswiskunde. Wiskunde komt in alle vakken terug. Ik neem aan dat je weet (uit de opendeurdag) wat er verwacht wordt van wiskunde?


Ik weet eigenlijk niet echt wat die wiskunde inhoud, wij waren bij de laatsten op de opendeurdag, dus veel heb ik eigenlijk niet kunnen vragen. Maar basiswiskunde... wat versta je daaronder? Je gaat in het hoger toch geen functies leren tekenen, of vergelijkingen leren oplossen? Programmeertalen was ik zowiezo eigenlijk al van plan met een maat te bestuderen (daar die wel informatica doet en hij mij dus op we kan helpen)

Berichten: 771

Re: Electronica-ict op artesis antwerpen

Zon dingen worden wel gekend verondersteld, men gaat niet beginnen met afgeleiden ofzo opnieuw uit te leggen in de details

Maar je zal wel leren differentiaalvergelijkingen enzo oplossen, en hiervoor zijn integralen enzo nodig

Wiskunde wordt heel veel gebruikt in informatica voor het opstellen van algoritmen etc

Trouwens, electronica is heel wat meer dan computers, ook elektrische schakelingen vallen daar onder, en dan denk ik bijvoorbeeld aan Laplace-transformaties om die schakelingen te karakteriseren en heel wat wiskunde vereisen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Electronica-ict op artesis antwerpen

Jij zal extra zien (hetgeen ik 100% zeker weet) differentiaalvergelijkingen, enkele transformaties waaronder dus Laplace, Fourier reeksen en Fourier integralen (wss dan ook FFT), ...

Mogelijk vind je op de website van Artesis meer info.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 2.746

Re: Electronica-ict op artesis antwerpen

matrixen, grafen en modulorekenen zal je ook wel krijgen.

Berichten: 39

Re: Electronica-ict op artesis antwerpen

Ik heb net m'n eerste jaar elektronica-ict achter de rug(wel in een andere school).

Je moet je niet echt zorgen maken. Alles wordt vanaf 0 opnieuw

uitgelegd (wel op een redelijk tempo).

Ik kwam zelf van een technische richting met zeer weinig wiskunde en heb dus

ook herexamen voor wiskunde (en nog 2 kleinere vakken).

Qua wiskunde zie je vooral logaritmen, functies, afgeleiden, integralen en toepassingen daarop.

Voor iemand die van ASO komt moet dit zeker te doen zijn mits wat inzet.

Bij ons is het zo dat de klas na Nieuwjaar wordt gesplitst in een deel Elektronica, en een deel ICT.

Algemene vakken blijf je wel samen hebben.

Als er nog vragen zijn PB me maar ;)

Reageer