Licht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Licht

Wordt licht beïnvloed door magnetisme in die mate dat het afbuigt als het een magneetbron passeert?

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Licht

Persoonlijk denk ik van niet, maar ik heb er geen echte bewijzen voor. Fotonen worden volgens mij niet beïnvloed door een magnetisch veld wat afbuigen betreft. (wel door een zwaartekrachtsveld).

Misschien dat dit wel gebeurt bij zéér sterke magnetische velden...

Berichten: 200

Re: Licht

Licht volgt de kortste weg door de ruimte. De vorm van deze ruimte wordt alleen beïnvloed door gravitatievelden, die veroorzaakt worden door massa. Een magneetveld heeft geen invloed op de kromming in de ruimte.

Magneetvelden hebben wel invloed op de beweging van elektrisch geladen deeltjes.

Wellicht ben je op deze vraag gekomen door het experiment van Thomson waarbij je een (blauwe) cirkelvormige lichtbaan ziet als gevolg van een magnetisch veld.

Even kort door de bocht: Het licht wat je daar ziet is het gevolg van elektronen (die wel deze gekromde baan krijgen) die tegen gasmolekulen botsen. De gasmolekulen raken dan in aangeslagen toestand en om terug te komen in de grondtoestand zenden ze een foton uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Licht

Ik denk wel dat licht afbuigt in een magnetisch veld. Licht is zelf een elektroMAGNETISCH verschijnsel. Het effect op licht lijkt me niet groot omdat licht zo snel gaat en een magnetische veld van een simpele magneet te klein is.

Berichten: 119

Re: Licht

Omdat licht een elektromagnetisch verschijnsel is, betekent dit niet dat het wordt afgebogen door een magnetisch veld. Dit is ook niet het geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Licht

Maar gebeurt er dan helemaal niets?

Een veranderend elektrisch veld veroorzaakt een magnetisch veld,

een veranderend magnetisch veld veroorzaakt een elektrisch veld,

Zogauw een "lichtstraal" langs een magnetisch veld gaat vind er toch een verschil in magnetisch veld plaats?

Berichten: 717

Re: Licht

Quote van wikipedia:

Het woord "elektromagnetisch" weerspiegelt het verschijnsel dat elektrische velden en magnetische velden, als ze in de tijd veranderen, altijd samen optreden. Een wisselend elektrisch veld gaat altijd gepaard met een magnetisch veld, en omgekeerd. Het sinusvormige elektrische veld in elektromagnetische straling neemt dus tegelijk een sinusvormig magnetisch veld met zich mee.

Is er dan geen invloed van andere magnetisch velden op het magnetische stuk van een electromagnetische golf?

Reageer