Reactie vergelijking verbranding diesel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Reactie vergelijking verbranding diesel

Hoi iedereen,

Ik heb al verschillende forums afgezocht maar nog steeds niet gevonden naar waar ik op zoek ben. Ik ben namelijk benieuwd naar wat er allemaal nog meer uitgestoten wordt bij de verbranding van diesel. Ik weet dat er CO2 uitgestoten wordt, maar volgens mij is dat niet het enige wat uitgestoten wordt. Want zwavel en stikstof zijn toch ook bestanddelen van diesel? Waar blijven die dan in de uitstoot?

Zou iemand mij dus kunnen vertellen hoeveel (in verhouding) zwavel en stikstof (of zo nodig meerdere stoffen) ontstaan bij de verbranding van diesel? Er mag van volledige verbranding uit worden gegaan.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reactie vergelijking verbranding diesel

Er zit geen stikstof in diesel. Wel een beetje zwavel, maar dat zijn maar minimale hoeveelheden. In GTL-diesel (zoals V-Power diesel) zit zelfs helemaal geen zwavel.

De hoeveelheid is verwaarloosbaar klein, en worden daarom in de verbrandingsreactie niet meegenomen. Daar wordt "gewoon" uitgegaan van een brutoformule die ongeveer overeenkomt met de samenstelling van diesel.

Bij de verbranding van diesel komen wel stikstofoxides vrij. De stikstof daarin is afkomstig uit de lucht. Dit is een nevenreactie die ook niet zomaar in de verbrandingsreactie op te nemen is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer