[wiskunde] Probleem met oefeningen statistiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[wiskunde] Probleem met oefeningen statistiek

Ik heb morgen examen Statistiek en heb nog wat problemen met volgende vragen.

Kan iemand helpen?

Dit zijn ze

1. kies lukraak, met terugleggen, 2 getallen uit verzameling {0,1,2}. Stel X de som van deze 2 getallen. Bereken dan E(x) en Var (X)

2. Een grote hoeveelheid weerstanden is normaal verdeeld met gemiddelde 200 Ohm en standaardafwijking van 5 Ohm. je kiest lukraak 6 weerstanden uit die verzameling weerstanden. Bepaal de kans dat het gemiddelde van deze 6 weerstanden gelegen is tussen 188 en 201

3. Een machine maakt 1200 stukken per uur. hiervan zijn er 3% met gebreken. Als je uit de productie van 1 uur een steekproef van 60 onderdelen neemt, wat is dan de kans dat er juist 3 met gebreken zijn?

4. Gegeven zijn volgende waarnemingsparen

x: 0,9 / 0,2 / 0,6 / 0,8 / 0,4 / 0,7 / 1,0 / 0,1 / 0,3 / 0,5

y: 17 / 4 / 10 / 14 / 18 / 7 / 22 / 21 / 19 / 23

Bereken de regressielijn van Y over X, Is er een significant (5%niveau) lineair verband tussen X en Y?

5. Normaal verdeeld

standaardafw: 5 kg

instelwaarde 200 kg

a) welk percentage tussen 200 en 206 Kg?

b) grenzen van 95% gebied, symmetrisch tegenover Gem?

c) als klant min 194kg eist, was is dan het uitval%

d) Op welke waarde moet er worden ingesteld om slechts 0,5% uitval te hebben?

e) lukraak 5 uit de productie , bepaal P (196<of= X <of= 203)

6. een groep van 14 arbeiders moet 2 proeven afleggen in zo kort mogelijke tijd. hieronder de resutlaten van de proef in MIN

proef 1 : 06 12 08 28 13 12 50 14 17 22 24 10 06 19

Proef 2 : 15 13 50 13 26 30 34 32 28 40 33 20 12 10

zijn de gemiddelde tijden gelijk? Toets op 1% niveau. bepaal ook het niveaugebied voor de nulhypothese.

7. X, Y onafhankelijk

E[X]= 0

E[X²]= 4

E[Y]= 1

E[Y²]= 9

Bereken: Var (x), Var (4Y-6Y) , Var (2X - 3Y) , Var ( X+8 )

Alvast bedankt voor de hulp.

Antwoorden mag je ook altijd rechtstreeks doormailen naar

xxxxxxxxxxx

Edit moderator (Bart): volgens de regels van wetenschapsforum is het niet toegestaan om e-mail adressen te plaatsen. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van antwoorden, dan kan je registreren en je abonneren op dit onderwerp.

Berichten: 704

Re: [wiskunde] Probleem met oefeningen statistiek

1. kies lukraak, met terugleggen, 2 getallen uit verzameling {0,1,2}. Stel X de som van deze 2 getallen. Bereken dan E(x) en Var (X)

2. Een grote hoeveelheid weerstanden is normaal verdeeld met gemiddelde 200 Ohm en standaardafwijking van 5 Ohm. je kiest lukraak 6 weerstanden uit die verzameling weerstanden. Bepaal de kans dat het gemiddelde van deze 6 weerstanden gelegen is tussen 188 en 201

standaarddeviatie berekenen met sd/sqrt 6 voor de steekproef. gebruik dan de normale verdeling om bij de gegeven grenzen en berekenede steekproefstandaarddeviate de gevraagde kans.

3. Een machine maakt 1200 stukken per uur. hiervan zijn er 3% met gebreken. Als je uit de productie van 1 uur een steekproef van 60 onderdelen neemt, wat is dan de kans dat er juist 3 met gebreken zijn?

aantal combinaties van 3 uit 60 uitrekenen en vermenigvuldigen met de kans op 3 defecten en 57 goede met de gegeven kans.

4. Gegeven zijn volgende waarnemingsparen

x: 0,9 / 0,2 / 0,6 / 0,8 / 0,4 / 0,7 / 1,0 / 0,1 / 0,3 / 0,5

y: 17 / 4 / 10 / 14 / 18 / 7 / 22 / 21 / 19 / 23

Bereken de regressielijn van Y over X, Is er een significant (5%niveau) lineair verband tussen X en Y?

gebruik de formules voor de regressiecoefficienten om de regresslijn te berekenen. Voer dan een toets uit op regressie. Deze heeft de t-verdeling met n-2 vrijheidsgraden.

5. Normaal verdeeld

standaardafw: 5 kg

instelwaarde 200 kg

a) welk percentage tussen 200 en 206 Kg?

b) grenzen van 95% gebied, symmetrisch tegenover Gem?

c) als klant min 194kg eist, was is dan het uitval%

d) Op welke waarde moet er worden ingesteld om slechts 0,5% uitval te hebben?

e) lukraak 5 uit de productie , bepaal P (196<of= X <of= 203)

gebruik de formule voor de normale verdeling (standaardiseren en een z-tabel gebruiken). Normale verdeling is symmetrisch rond het gemiddelde. Voor de laatste vraag weer de standaarddeviatie voor de steekproef uitrekenen.

6. een groep van 14 arbeiders moet 2 proeven afleggen in zo kort mogelijke tijd. hieronder de resutlaten van de proef in MIN

proef 1 : 06 12 08 28 13 12 50 14 17 22 24 10 06 19

Proef 2 : 15 13 50 13 26 30 34 32 28 40 33 20 12 10

zijn de gemiddelde tijden gelijk? Toets op 1% niveau. bepaal ook het niveaugebied voor de nulhypothese.

gebruik een student's t-toets voor het verschil tussen de twee gemiddelden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Probleem met oefeningen statistiek

Je mag geen email adressen posten op het forum, dus dat zal wel door de moderators weg worden gehaald. Als mensen de antwoorden willen mailen, kunnen ze dat naar je persoonlijke berichten doen, of kijken in je profiel.

(tevens vind je je vragen waarschijnlijk terug bij huiswerk)

E is je kans op dat je dat trekt maal de waarde van wat je getrokken hebt. Dus ik zou zeggen: 0*(1/3)+1*(1/3)+2(1/3)=(1/3)+(2/3)=1 Dus ik zou zeggen E=1.

Verder is je variantie je verwachte gemiddelde gekwadrateerde afwijking van de verwachtingswaarde. Dus je kijkt hoeveel je waarde afwijkt van je verwachtingswaarde, dan kwadrateer je dat en vermenigvuldig je dat met de kans erop.

Dus (0-1)^2*(1/3)+(1-1)^2*(1/3)+(2-1)^2*(1/3)=(1/3)+0+(1/3)=(2/3)

****. Ik wilde je helpen met de rest, maar ik moet er vandoor. Er zullen genoeg andere hulpvaardige mensen zijn.

Sorry, succes voor morgen en groetjes,

SQ
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [wiskunde] Probleem met oefeningen statistiek

Ik zou graag oplossingen hebben dat ik het daadwerkelijk kan berekenen.

HELP MIJ, asjeblief.

Ik wil niet nog een keer afgaan.

:shock: :?: ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [wiskunde] Probleem met oefeningen statistiek

Wat wil je nog meer Sdekivit heeft je al geholpen, en ik ook (minder dan ik wilde)

Het spijt me maar als je in het vervolg iets vroeger hiermee komt, dan kunnen we je uitgebreid helpen. Nu is het een beetje laat.

Op welke vraag loop je vast?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer