Oxidatiegetallen en ladingen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Oxidatiegetallen en ladingen

Hallo iedereen,

Ik heb binnenkort examen van Chemie en ik heb een paar vraagjes voor jullie.

Het examen zal onder andere over REDOXREACTIES gaan. Ik snap wel hoe je dit moet doen, maar toch heb ik nog enkele dingen gevonden die ik niet snap:

OXIDATIEGETALLEN

Wanneer we de oxidatiegetallen (OG) van bepaalde stoffen moeten vinden, weet ik nooit echt hoe dat nu precies moet.

OG van Mg=0 dat snap ik omdat dit een enkelvoudige stof is...

Maar als we een geen enkelvoudige stoffen hebben is het moeilijker voor mij:

vb: We hebben volgende reactie

KI + KMnO4 + H2O --> I2 + MnO2 + KOH

dan:

K++ I- + K+ + MnO4- + H2O --> I2 + MnO2 + K+ + OH-

Wat is dan het OG van al deze stoffen? Wat hebben de ladingen met het OG te maken?

Dit voorbeeld kwam nu uit mijn boek, waar het heel slecht staat uitgelegd...

LADINGEN

Omdat het vorige vb uit mijn boek kwam zijn al mijn ladingen hopelijk juist... Maar hoe weet je nu dat:

KMnO4 = K+ + MnO4-

Cu(NO3)2 = Cu2+ + 2NO3-

FeSO4 = Fe2+ + SO42-

Ik snap niet hoe je weet dat een lading nu 2+ of - of wat dan ook is...

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Oxidatiegetallen en ladingen

Hadrian schreef:Hallo iedereen,

Wat is dan het OG van al deze stoffen? Wat hebben de ladingen met het OG te maken?
Stoffen hebben geen oxidatiegetal. De atomen hebben elk een eigen oxidatiegetal. Alle atomen hebben een aantal mogelijke waardes voor de oxidatietoestanden. Zo is die van H normaal gesproken +1, behalve in H2. O is normaal gesproken -2. Er zijn een aantal regels voor, maar het is verstandiger dat terug te zoeken in een tekstboek. Verder is het een kwestie van uit het hoofd kennen.

De som van de oxidatiegetallen van de atomen in een deeltje is gelijk aan de lading van het deeltje. Nemen we water, H2O dus, dan zien we 2 keer +1 en 1 keer -1, totaal is dus 0.
Dit voorbeeld kwam nu uit mijn boek, waar het heel slecht staat uitgelegd...
Lekker makkelijk om een boek de schuld te geven.
LADINGEN

Ik snap niet hoe je weet dat een lading nu 2+ of - of wat dan ook is...
Uit je hoofd leren. Sommige kun je ook terugvinden in een tabellenboek zoals Binas.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer