Berekening met mol.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 11

Berekening met mol.

Hallo,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben (naam verwijderd, zie je persoonlijke berichten, moderator) , ik ben 16 jaar oud.

Nu moet ik voor scheikunde een Po maken met de volgende opdracht:

Bepaling van het gehakte van Na2CO3 in kristalsoda.

Nu weet ik dat ik Na2CO3 moet gebruiken... maar veel verder kom ik helaas niet.

Na2CO3 heeft een molaire massa van: 105,99. (1 Mol = 105,99 gram)

Er is 15 gram Na2CO3 opgelost in 1 liter water.

Waarvan ik 25ml moet gebruiken

en later met HCl ( 0,1M) moet titreren.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik heb er echt serieus 3-5 uur over nagedacht maar zonder enig resultaat. Hulp vragen bij de leraar heeft geen zin want dan krijg je als antwoord: Zo leer je niets...

Klik hier voor complete opdracht!

Berichten: 11

Re: Berekening met mol.

31 mensen bekeken en nog niemand:$

miss is het te moeilijk? maar dat lijkt me niet,

als je bekijkt hoeveel slimme mensen hier op het forum zitten!

Dus misschien dat er 1tje wat tijd kan vrijmaken voor mij:$

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Berekening met mol.

Er zitten inderdaad een hoop slimme mensen op dit forum. En die hebben mensen met vergelijkbare vraagstukken als jij al meer dan eens vooruit geholpen. Het mooie van een forum is dat al die berichten netjes bewaard blijven, zodat een ander er ook nog wat aan heeft.

Je zou daarom in de tussentijd, in plaats van ongeduldig te bumpen, ook eens de zoekfunctie van dit forum kunnen uitproberen. Of op zijn minst de microcursus "systematisch rekenvragen oplossen" kunnen doornemen.

Je leraar heeft natuurlijk groot gelijk. Van het antwoord voorgekauwd krijgen leer je niets, en van de hele oplosmethode overschrijven ook niet.

Daarom stellen we ook niet voor niets: Geef aan hoever je zelf bent gekomen en waar het probleem precies zit.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 1.116

Re: Berekening met mol.

Leuk dat je je even voorstelt. Originele actie, hebben nog niet zo heel veel mensen gedaan voor zover ik weet.

Heb je voor jouw probleem al reactievergelijkingen? Of moeten we daar ook nog eerst achterheen?

Natriumcarbonaat klinkt in elk geval als zijnde een base. Daarbij heb je HCl als zuur. Daarnaast hebben we dimethylgeel. Zoals je in Binas op kunt zoeken slaat dat op bij een PH in de range van 2.9-4.0. Gezien we nu van bovenaf komen gaat het hier dus om een pH van ca. 4. Ik neem aan dat je snapt dat als die die base oplost dat je dan een oplossing krijgt met een pH > 7. Wanneer je daar dan HCl bijvoegt zul je zien dat op den duur de pH zien dalen tot onder 4.0 en zul je een omslag zien.

Wat mij in je post opvalt is dat je helemaal geen vraag stelt. Waar loop je tegen aan? Wij kunnen wel die hele opdracht voor je op gaan lossen. Maar dat is ook gewoon niet de bedoeling.

Berichten: 11

Re: Berekening met mol.

Ik heb erg veel ge-googled, maar zonder resultaat.

Ons groepje bestaande uit 4 man, snappen er ook weinig van.

Waar ons probleem ligt is dat we niet weten hoe het opgelost kan worden en dan bedoel ik ook echt geen idee!

onze leraar wilt dat we echt alles zelf doen, we hebben daarom nog geen uitleg gehad over Molariteit etc.

Dit is wat we hebben:

105,99/15 = 0,1415 M/ L = 0,1415 mmol/ ml

0,1415 x 25 = 3,538 M / 25ml

3,538M

______

0,09812 (Molariteit HCL) = 36,06 ml HCL(+- 0,1M) nodig om omslagpunt te bereiken, althans volgens ons!

maar dan hebben nog niet de gehalte van Na2CO3 (moet in massapercentage waarschijnlijk, toch?)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Berekening met mol.

0,09812 (Molariteit HCL) = 36,06 ml HCL(+- 0,1M) nodig om omslagpunt te bereiken, althans volgens ons!
Ik heb niet alles gelezen, maar je begrijpt het doel van de proef volgens mij niet.

Als je op voorhand kan berekenen hoeveel je moet toevoegen, dan betekent dat dat je de concentratie al kent en dan hoef je niet te titreren.

Integendeel: je weet niet hoeveel zuivere stof je hebt in die oplossing. Die 15 g per liter is geen zuivere stof, maar 15 g (Na2CO3 * x H2O).

Uit het volume HCl dat je toevoegt kan je berekenen hoeveel zuivere stof je in de oplossing hebt. Dat aantal mol kan je dan omrekenen naar een massa zuivere stof en daaruit kan je dan berekenen hoeveel % van die 15 g er zuiver Na2CO3 is.

Vervolgens kan je dan die x berekenen etc...

Berichten: 11

Re: Berekening met mol.

oke, begint een helderder te worden!

gemiddeld hadden we 29,54 ml HCL nodig

Dus 29,54 x 0,09812 = 2,898 mmol H+

dus er is 2,898 mmol OH- nodig, toch?

105,99/15 = 0,1415 M/ L = 0,1415 mmol/ ml

2,898

______

0,1415 = 20,48 ml Natriumcarbonaat aanwezig in 25ml oplossing.

20,48/25 x 100% = 81,92%

Dus gelukt? of toch niet ](*,)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Berekening met mol.

jammer, lijkt er niet op....

Beter even stap voor stap dan.

om te beginnen, zoals hierboven al vermeld, je natriumcarbonaat is gehydrateerd, dwz dat het schepje zout dat je kreeg ook een (onbekende, ) hoeveelheid kristalwater bevat.

De eerste stap in dit soort dingen is een reactievergelijking opstellen. Als je een zuur en natriumcarbonaat samenvoegt, welke reactie treedt dan op?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Berekening met mol.

Jan van de Velde schreef:jammer, lijkt er niet op....

Beter even stap voor stap dan.

om te beginnen, zoals hierboven al vermeld, je natriumcarbonaat is gehydrateerd, dwz dat het schepje zout dat je kreeg ook een (onbekende, ) hoeveelheid kristalwater bevat.

De eerste stap in dit soort dingen is een reactievergelijking opstellen. Als je een zuur en natriumcarbonaat samenvoegt, welke reactie treedt dan op?
we krijgen gewoon een oplossing, waarin 15 gram Na2CO3 per liter wordt opgelost.

Na2CO3(aq) + 6HCL(aq) --> 3 H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Berekening met mol.

Black diablo schreef:we krijgen gewoon een oplossing, waarin 15 gram Na2CO3 per liter wordt opgelost.

Na2CO3(aq) + 6HCL(aq) --> 3 H2O
Lol, dat is geen reactievergelijking eh. Aan de rechterkant zie ik al geen Na,C en Cl meer.

Berichten: 11

Re: Berekening met mol.

dat zijn toch tribune ionen, die hoef ik er toch niet bij te vermelden? ](*,)

Berichten: 1.116

Re: Berekening met mol.

dat zijn toch tribune ionen
Wasda? Als je even kijkt, betekent dat: ionen die wel bij de reactie aanwezig zijn, maar niet betrokken zijn bij de reactie.

Echter, Na2CO3 is vooraf een vaste stof. Daarna wordt het een opgelost zout (is oplosbaar) en reageert daarna door met evt. HCl.

Dus wat er in feite gebeurt is dit:

Na3CO3.xH20 (s) Afbeelding 3Na+ (aq) + CO32- (aq) + xH2O.

Daarna gooi je die HCl in de hierboven gevormde oplossing en krijg je de reactie:

CO32- (aq) + H3O+ (aq) Afbeelding HCO3- + H2O

Berichten: 11

Re: Berekening met mol.

Na[color="#FFsub0000sub"]3[/color]CO3.xH20 (s) Afbeelding [color="#FFsub0000sub"]3[/color]Na+ (aq) + CO32- (aq) + xH2O. Dit was al voor ons gedaan

CO32- (aq) + H3O+ (aq) Afbeelding HCO3- + H2O Dit snap ik nu wel! ](*,) !

Maar hoe moet ik nu verder? ik durf het bijna niet te vragen!

maar ik snap onze eind opdracht echt totaal niet!

Berichten: 1.116

Re: Berekening met mol.

CO32- (aq) + H3O+ (aq) HCO3- + H2O (l)

Daarna volgt de reactie:

HCO3- + H3O+ Afbeelding CO2 (g) + H2O (l)

De volledige vergelijking is dus:

CO32- (aq) + 2H3O+ Afbeelding CO(g) + 2H2O (l)

Ik weet niet heel zeker hoe dat aan te pakken. Maar ik zou zeggen, dat ik het volgende zou doen:

A. Je weet in welke verhoudingen de stoffen reageren (zie reactievergelijking).

B. De pKa van de tweede reactie is 6.35, CO2 onvlied de reactie, dus nadat alles is weggereageerd ga je zien dat je richting de pH van 4 gaat, wat jij met dimethyl geel zou zien.

C. Bij verkleuring weet je de hoeveelheid 1M HCl die je toegevoegd hebt, en dus hoeveel zuur je toegevoegd hebt (en dus hoeveel CO3 je hebt laten wegreageren, evt. moet je nog corrigeren voor de hoeveelheid HCl zie je nodig had om de vloeistof op een pH van 4.0 te krijgen, maar is wellicht te verwaarlozen).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Berekening met mol.

JWvdVeer schreef:Daarna gooi je die HCl in de hierboven gevormde oplossing en krijg je de reactie:

CO32- (aq) + H3O+ (aq) Afbeelding HCO3- + H2O
nee, bij een overmaat HCl gaat dat gewoon verder en ontstaat er CO2 + H2O
Black diablo schreef:Na[color="#FFsub0000sub"]3[/color]CO3.xH20 (s) Afbeelding [color="#FFsub0000sub"]3[/color]Na+ (aq) + CO32- (aq) + xH2O. Dit was al voor ons gedaan

CO32- (aq) + H3O+ (aq) Afbeelding HCO3- + H2O Dit snap ik nu wel! ](*,) !
even erbij blijven, er zitten geen 3 natriumatomen in een sodamolecuul.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer