Berekenen op afschuiving?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Berekenen op afschuiving?

Hallo allemaal,

ik zoek hulp bij het berekenen van krachten het gaat hier om:

Een locomotief heeft een maximale trekkracht van 25 ton.

al het aangekoppelde wordt geborgd op één borgpin, die is 300MM hoog en 100MM breed.

De borgpin zit aangekoppeld in een stang die 150MM lang is.

Ik heb een tekening bijgevoegd met verschillende maten erbij.

We gaan er vanuit dat de borgpin belast wordt door de maximale trekkracht die de loco heeft.

Het gaat erom of ik weet of de pin wel of niet gaat breken d.m.v. een berekening

Zou iemand mij de brand uit kunnen helpen met een berekening?

B.v.d.

[attachment=5784:Sa3_kopp..._borgpin.GIF]
Bijlagen
Sa3_koppeling_borgpin.GIF
Sa3_koppeling_borgpin.GIF (6.98 KiB) 2170 keer bekeken

Re: Berekenen op afschuiving?

Ik kan je niet tot het eind helpen, maar wel op weg. Jouw topic-naam zegt, dat je denkt dat de pin op afschuiving bezwijkt, maar dat is niet zeker. Toch?

Er zijn twee mogelijkheden, uitgaande van jouw tekening:

1. de pin gaat buigen en wordt dan belast door twee puntkrachten van 12,5 ton, op 150 mm uitelkaar. Dit levert een buigend moment in de pin dat je uit kan rekenen, waarna je met I (traagheidsmoment) kan bepalen of de pin breekt.

2. De totale schuifkracht van 25 ton wordt 'ergens' in de pin over de hele doorsnede verdeeld. Omdat de diameter bekend is, kun je de schuifspanning berekenen. Volgens mij mag je hierbij wederom halveren als in geval 1. maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Berekenen op afschuiving?

Mijns inziens hoort dit in het huiswerkforum, maar ook daar zul je zonder meer eigen inzet weinig respons krijgen.

Begin eens met wat je weet hier neer te zetten: formules die met afschuiving te maken hebben, welke termen erin voorkomen en waar je deze terug kan vinden op de tekening.

Hint; zoek eens op "double shear"...

Berichten: 133

Re: Berekenen op afschuiving?

sunfield2 schreef:Hallo allemaal,

ik zoek hulp bij het berekenen van krachten het gaat hier om:

Een locomotief heeft een maximale trekkracht van 25 ton.

al het aangekoppelde wordt geborgd op één borgpin, die is 300MM hoog en 100MM breed.

De borgpin zit aangekoppeld in een stang die 150MM lang is.

Ik heb een tekening bijgevoegd met verschillende maten erbij.

We gaan er vanuit dat de borgpin belast wordt door de maximale trekkracht die de loco heeft.

Het gaat erom of ik weet of de pin wel of niet gaat breken d.m.v. een berekening

Zou iemand mij de brand uit kunnen helpen met een berekening?

B.v.d.

[attachment=5784:Sa3_kopp..._borgpin.GIF]
Hallo,

Je, moet uitrekenen of de pin van rond 100 genoeg is om de max. trekkracht van 250000 N te kunnen weerstaan.

Het is een enkelsnedige verbinding. F = A * sigma (t). A = pi/4 * d^2 en F weet je alleen nog de sigma (t) nog en van daat uit verder.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Berekenen op afschuiving?

josias schreef:Hallo,

Je, moet uitrekenen of de pin van rond 100 genoeg is om de max. trekkracht van 250000 N te kunnen weerstaan.

Het is een enkelsnedige verbinding. F = A * sigma (t). A = pi/4 * d^2 en F weet je alleen nog de sigma (t) nog en van daat uit verder.

Groetjes
Beste,

indien dit een enkelsnedige verbinding is, duid aub. eens duidelijk aan welde snede dan in rekening gebracht dient te worden?

Berichten: 133

Re: Berekenen op afschuiving?

king nero schreef:Beste,

indien dit een enkelsnedige verbinding is, duid aub. eens duidelijk aan welde snede dan in rekening gebracht dient te worden?
Goedemorgen,

Aangezien, ik van het weekend er over nagedacht heeft wil ik jou proberen uit te leggen dat je bepaalde gegevens mist om uit te rekenen of de pin het houdt ja of nee.

Mocht de pin bezwijken door afschuiving dan moet je de toelaatbare stuikspanning hebben om zo met de gegeven diameter van de pin de stuikspanning uit te rekenen en dan kijken of het boven of onder de toelaatbarespanning zit.

Sorry, van mijn kant uit maar het is een dubbelsnedige verbinding, maar dan nog mist je gegevens om het uit te kunnen rekenen.

groetjes

Reageer