Herhaalde meting en/of glm ?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Herhaalde meting en/of glm ?

Ik werk in de pharma industry enn heb het volgende analyse-probleem

Ik heb een Latin square design gebaseerde study met 2 groepen van elk 18 dieren met een verschillende achtergrond (factor HIS), dewelke ik wil testen met een acute behandeling in 4 verschillende levels (factor AC) op 4 verschillende testdagen; dwz elke dag tussen 2 en 7 dieren uit 1 van de 2 HIS groepen met een behandeling uit 1 van de 4 AC condities.

De test bestaat uit gemeten activiteit (afgelegde weg) in 2 fasen; 30 minuten habituatie (HAB) direct gevolgd door AC behandeling en 60 minuten gemeten activiteit (CHALL). Per dier heb ik dus 8 datapunten, 4 HAB en 4 CHALL.

Dit is de geplande analyse;

1/ HAB; Is deze parameter beinvloed door HIS en/of door voorgaande AC behandeling; analyse met herhaalde meting met 4 binnen-levels (dag 1 tot 4) en 1 tussen-factor (histo)

2/ CHALL; GLM met HIS en AC als tussen-factoren. Indien signif interactie of hoofdeffecten van beide HIS en AC > A/ splitsing van data naar HIS en analyse met 1W ANOVA voor effecten van AC binnen elke HIS groep, B/ splitsing naar AC dosis met t-testen voor effecten van HIS binnen elke AC groep.

Is dit de juiste veronderstelling ?

Reageer