Vlaams

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 108

Vlaams

Ik vraag me vaak af hoeveel de Nederlanders over het Vlaams weten en wat zij daarover denken.

Ik heb een paar vraagjes voor de Nederlanders om te testen hoe goed jullie het Vlaams kennen. Het is niet de bedoeling dat je de antwoorden opzoekt want ik wil weten wat je paraat kent.

West-Vlaams

Wat betekent "Wie ziede hie?"

a. Wie zie jij?

b. Wie ben jij?

c. Wat zei je?

d. Wat zie je?

e. Wie ziet hij?

f. Wat zegt hij?

Wat is een sarzeke? (in sommige streken ook sèzeke of sazzeke)

a. een WC-doorspoeler

b. een veer

c. een kussen

d. een deken

Wat is een sorzeke?

a. een uitslag

b. een veer

c. een spijker

Oost-Vlaams

Wat betekent "Wa segde?"

...

Hoe zegt men "Wie ben jij? Ik moet naar school"

...

Wat is het verkleinwoord van...

boom:

struik:

koning:

bloem:

Plaats een onbepaald lidwoord bij...

... bloem

... televisie

... deur

... zak

Wat betekent "poep"?

a. uitwerpselen

b. bil

c. billen, zitvlak

d. vuil hoopje

Hoe zeg je "een glaasje prik"?

...

Andere

Wat spreekt men in Brugge?

a. Oost-Vlaams

b. West-Vlaams

c. Limburgs

Wat spreekt men in de buut van Gent?

a. Oost-Vlaams

b. West-Vlaams

c. Limburgs

Geef je mening over Vlaams. Is het onbeschaafd of juist eigen aan Vlaanderen en dus een stukje cultuur? Vind je het mooi of irritant? Zouden we beter Nederlands spreken zoals we op school leren?

...

Bedankt om dit in te vullen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vlaams

Portus Ostiae schreef:Ik vraag me vaak af hoeveel de Nederlanders over het Vlaams weten en wat zij daarover denken.

Ik heb een paar vraagjes voor de Nederlanders om te testen hoe goed jullie het Vlaams kennen. Het is niet de bedoeling dat je de antwoorden opzoekt want ik wil weten wat je paraat kent.
Als je Vlaams definieert als Belgisch-Nederlands of als de taal die gemeenschappelijk/overkoepelend geldig is voor Vlaanderen, ben jij niet over Vlaams aan het praten, maar over Vlaamse dialecten.

Ik heb het gevoel dat jij van één van beide Vlaanderens bent, en dat je deze vraag evengoed kan stellen aan andere Vlaamse streken, zonder referentie naar Vlaams of Vlaanderen in de provincienaam.

Het is niet omdat ze in Oost- en West-Vlaanderen Vlaams (dialecten) spreken dat Vlaams Oost- of West-Vlaams is.

Zo kunnen ook Nederlanders elkaar testen in functie van hun Nederlandse dialecten.

Hier zijn trouwens al diverse topics over.

Als ik naar Vlaams hoor refereren, interpreteer ik dit hoofdzakelijk als de overkoepelende taal gesproken in Vlaanderen, in Van Dale vermeld als Belgisch-Nederlands.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vlaams

E.Desart schreef:Het is niet omdat ze in Oost- en West-Vlaanderen Vlaams (dialecten) spreken dat Vlaams Oost- of West-Vlaams is.

Zo kunnen ook Nederlanders elkaar testen in functie van hun Nederlandse dialecten.
Hier stelde ik me ook al vragen bij, ik ben zelf een West-Vlaming, en van sommige van die transcripties moest ik al serieus fronsen en van "sorzeke" heb ik zelfs nog nooit gehoord.
Verborgen inhoud
uit de multiple choice kan ik het wel afleiden, maar dat is iets anders.


Ik denk dan ook dat de vragenlijst niet echt over Vlaams gaat, maar dat je je wat teveel hebt toegespitst op een lokaal woordgebruik, of het woordgebruik binnen je peer-groep. Zo is de verkleinvorm "-ke" typisch continentaal West-Vlaams (Kortrijks of omstreken).

Overigens wordt Vlaams ook gebruikt als verzamelwoord bij de dialecten uit Oost- en West-Vlaanderen, bij mij weten, dus zonder Antwerps, Limburgs of Brussels. Het WNT bevestigd mij hierin. Ik kan de verwarring hierin wel begrijpen, maar ergens is het wel logisch natuurlijk ook...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Vlaams

Overigens wordt Vlaams ook gebruikt als verzamelwoord bij de dialecten uit Oost- en West-Vlaanderen, bij mij weten, dus zonder Antwerps, Limburgs of Brussels. Het WNT bevestigd mij hierin. Ik kan de verwarring hierin wel begrijpen, maar ergens is het wel logisch natuurlijk ook...
Ja zeker, heb je nu bij middel- of oud-Nederlands gezocht?

Waarom niet bij de NORMALE moderne Van Dale?

Jii zoekt en wringt steeds tot je gelijk hebt niet? (zelfde in het topic van Evilbro over het stemmenpercentage).

Uit De Van Dale met Hedendaags Nederlands (niet uit de Middeleeuwen waar men nog over Vlaamsch sprak).

http://www.vandale.nl/vandale/zoekService....rchQuery=Vlaams

1) Vlaams bn van, in, uit Vlaanderen: ~ Belang een politieke partij; ~e gaai; vgl gaai

2) Vlaams het; o het Nederlands zoals dat in Vlaanderen gesproken wordt.

Jullie zijn geen Vlaanderen, maar een stuk van Vlaanderen, volgens ELKE normale moderne kaart (hoeft echt nog niet zo modern te zijn).

Van mij krijg je voortaan gelijk, zelfs voor je wat gezegd hebt.
Eric

Berichten: 108

Re: Vlaams

317070 schreef:Hier stelde ik me ook al vragen bij, ik ben zelf een West-Vlaming, en van sommige van die transcripties moest ik al serieus fronsen en van "sorzeke" heb ik zelfs nog nooit gehoord.
Verborgen inhoud
uit de multiple choice kan ik het wel afleiden, maar dat is iets anders.


Ik denk dan ook dat de vragenlijst niet echt over Vlaams gaat, maar dat je je wat teveel hebt toegespitst op een lokaal woordgebruik, of het woordgebruik binnen je peer-groep. Zo is de verkleinvorm "-ke" typisch continentaal West-Vlaams (Kortrijks of omstreken).

Overigens wordt Vlaams ook gebruikt als verzamelwoord bij de dialecten uit Oost- en West-Vlaanderen, bij mij weten, dus zonder Antwerps, Limburgs of Brussels. Het WNT bevestigd mij hierin. Ik kan de verwarring hierin wel begrijpen, maar ergens is het wel logisch natuurlijk ook...
-tje wordt in West-Vlaanderen inderdaad gebruikt, maar het is in Oost-Vlaanderen algemeen om -ke te gebruiken. Dàt is zeker niet lokaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vlaams

-tje wordt in West-Vlaanderen inderdaad gebruikt, maar het is in Oost-Vlaanderen algemeen om -ke te gebruiken. Dàt is zeker niet lokaal.
Ik doel dan ook op de "sarzeke" en "sorzeke" die je onder het kopje West-Vlaams geplaatst hebt.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Vlaams

Lokaal wordt het soms helemaal anders: in Roeselare wijkt men daar volledig van af: 'ke' of 'tje' wordt 'gie' of 'tjie'.

Bvb: Doosje --> Dozegie (Roeselaars)
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Berichten: 4.502

Re: Vlaams

Vannunollandur:

Ooit hadden we de Volksverhuizingen vanuit Noord- en Oosteuropa voordat het Christendom zich vestigde in Westeuropa met Engelse predikers oa.Bonifacius; het staatkundig begrip Vlaanderen bestond niet,er woonden Moriners,Menapiers,Nerviers en Aduatiers in een gebied dat toen Belgisch Gallie werd genoemd

Het gebied dat later Vlaanderen werd ,heeft een Romeinse bezetting gehad met huurlegers,hierdoor kwamen de taalinvloeden vanuit de ZuidEur.landen en Midden Europa ;vergeet ook de volksvermengingen van vreemde krijgers met Vlaamse "schone" wuufjes.

Vlaanderen was van oorsprong reeds in de 7e eeuw een zelfstandig kleiner gewest (rondom Brugge) in West Europa,kreeg zijn maximale landgrootte in de vroege Middeleeuwen en werd pas in ca 1839 opgedeeld in delen in Nederland,het past gestichte Belgie en in Noordwest Frankrijk.

Het is eenwenlang een strijdgebied geweest tussen Engeland en Frankrijk en later op wereldoorlog-nivo ,enfin, bij jullie Vlamingen welbekend.

Door die oorlogen ontstond er een enorme vermenging met het oorspr.volk en hieruit ook taalvermenging met als voornaamste resten een vorm van Nederduits,welke werd vermengd met andere Germaanse en Angelsaksische en Romaanse talen.

Om nu te proberen dat allemaal uit te duiden naar huidige termen is een klus waar je niet in een topic zomaar uitkomt.

In de laatste paar eeuwen hebben ook Afrikaanse en Aziatische invloeden plaats gevonden en omgekeerd;ik hoorde bijv in Natal een Bantoe oervlaamse woorden spreken (afkomstig van de Boeren Trekkers uit oa. Vlaanderen)

Al met al een moeilijk onderwerp in deze topic om dan over begrippen te gaan bekvechten (discussieren,disputeren om het deftiger te zeggen.

Ik haalde mijn gegevens uit een Vademecum van ca. 1840!

Berichten: 4.502

Re: Vlaams

Via een verwijzing 31707 kwam ik in Wiki terecht bij :

http://nl.wikipedia.org/wiki/West-Vlaams#I...oonse_kenmerken

en ontdekte dat dit relaas de achtergronden van het Vlaams goed weergeeft;ik gaf de historie wat beperkter en wat plastischer weer maar wel met dezelfde bedoeling.

Jullie (en ik nabij in Zld) wonen in een streek met een rijk cultureel verleden en kan me voorstellen dat Vlaanderen en Wallonie - met zijn oorspr.bergbevolking incl.vermenging-vaak botsen met elkaar door de cultuurverschillen!

Vlaanderen met Holland ( met zijn calv.inslag) samen werkt ook moeilijk! ](*,)

Berichten: 119

Re: Vlaams

(Ik ben Zweeds.)
West-Vlaams

Wat betekent "Wie ziede hie?"

a. Wie zie jij?

b. Wie ben jij?

c. Wat zei je?

d. Wat zie je?

e. Wie ziet hij?

f. Wat zegt hij?
Verborgen inhoud
a

(wie ben jij = wie zieje hie)

Wat is een sarzeke? (in sommige streken ook sèzeke of sazzeke)

a. een WC-doorspoeler

b. een veer

c. een kussen

d. een deken
Verborgen inhoud
een deken - algemeen Vlaams, alg. vorm in woordenboeken: sargie, antwerps sö®ze

de verkleinuitgang is idd overbodig

Wat is een sorzeke?

a. een uitslag

b. een veer

c. een spijker
Verborgen inhoud
volgens mij is dat ook een deken ;) , maar ik gok op "veer", van Fr. ressort

Oost-Vlaams

Wat betekent "Wa segde?"
Verborgen inhoud
Wat zeg je?

Algemeen in Continentaal West-Vlaanderen, heel Oost-Vlaanderen en heel Brabant, en wrs ook grote delen van de Limburg

Hoe zegt men "Wie ben jij? Ik moet naar school"
Verborgen inhoud
Wie zijde gij? 'k moe 'kik naar t'school

Als ik nepgents zou produceren werd het:

wie zedde gaa? 'k mow 'kik nor 't scheuwl

Wat is het verkleinwoord van...

boom:

struik:

koning:

bloem:
Verborgen inhoud
buëmeke

stroikske

keuninkske

blommeke

met dezelfde klinkers in 't enkelvoud

Plaats een onbepaald lidwoord bij...

... bloem

... televisie

... deur

... zak
Verborgen inhoud
eerder een algemeen-vlaamse vraag, gezien ge geen oostvlaamse afwijkingen derbij hebt gezet (het hand, de bedde)

een bloeme

een televieze (maar antwerps nen televies, en algemeen vlaams nen tv)

een deure

ne zak

Wat betekent "poep"?

a. uitwerpselen

b. bil

c. billen, zitvlak

d. vuil hoopje
Verborgen inhoud
c

algemeen vlaams

Hoe zeg je "een glaasje prik"?
is dat spuitwater? :S

Verborgen inhoud
ik gok alleszins op "e gloske prek"


...
Andere

Wat spreekt men in Brugge?

a. Oost-Vlaams

b. West-Vlaams

c. Limburgs
Verborgen inhoud
b

Wat spreekt men in de buurt van Gent?

a. Oost-Vlaams

b. West-Vlaams

c. Limburgs
Verborgen inhoud
a

Geef je mening over Vlaams. Is het onbeschaafd of juist eigen aan Vlaanderen en dus een stukje cultuur?
Nee, ja
Vind je het mooi of irritant?
Nee. Zich tegen Vlaamse dialecten en Vlaamse omgangstaal keren, daar doen vooral verwarde Vlamingen zelf ](*,)
Zouden we beter Nederlands spreken zoals we op school leren?
Zeker niet
Bedankt om dit in te vullen
Graag gedaan

Berichten: 4.502

Re: Vlaams

Portus Ostiae schreef:Ik vraag me vaak af hoeveel de Nederlanders over het Vlaams weten en wat zij daarover denken.

Ik heb een paar vraagjes voor de Nederlanders om te testen hoe goed jullie het Vlaams kennen. Het is niet de bedoeling dat je de antwoorden opzoekt want ik wil weten wat je paraat kent.

West-Vlaams

Wat betekent "Wie ziede hie?"

a. Wie zie jij?

b. Wie ben jij?c. Wat zei je?

d. Wat zie je?

e. Wie ziet hij?

f. Wat zegt hij?

Wat is een sarzeke? (in sommige streken ook sèzeke of sazzeke)

a. een WC-doorspoeler

b. een veer

c. een kussen

d. een deken

Wat is een sorzeke?

a. een uitslagb. een veer

c. een spijker

Oost-Vlaams

Wat betekent "Wa segde?"

Wat zeg je

Hoe zegt men "Wie ben jij? Ik moet naar school"

wie ziede hie Moeten kik noa schohle...

Wat is het verkleinwoord van...

boom:

struik:

koning:

bloem:

Plaats een onbepaald lidwoord bij...

... bloem n'blom

... televisie n'tv

... deur n'deure

... zak n'baole


Wat betekent "poep"?

a. uitwerpselenb. bil

c. billen, zitvlak

d. vuil hoopje

Hoe zeg je "een glaasje prik"?

.n'spah..

Andere

Wat spreekt men in Brugge?

a. Oost-Vlaams

b. West-Vlaamsc. Limburgs

Wat spreekt men in de buut van Gent?

a. Oost-Vlaams

b. West-Vlaams

c. Limburgs

Geef je mening over Vlaams. Is het onbeschaafd of juist eigen aan Vlaanderen en dus een stukje cultuur? Vind je het mooi of irritant? Zouden we beter Nederlands spreken zoals we op school leren?

Ik vind het komisch als ik een deftige Madam in een sjiek kleedje Vlaoms hoor klappe;ik hoor dan liever zeer beschaafd door Belgen gesproken Hollands,zoals Belse nieuwslezers dat doen.In casual of werkpak gestoken Vlamingen vind ik Vlaams passend.Geen kwestie van onbeschaafd,het is een oude taal en daar hoort nmm.geen moderne kleding bij.

Je zit meer buiten school dan erop en dan wordt je veel door de omgeving beinvloedt;je moet wel veel trainen en dan niet door je sociale omgeving afgestoten worden om abn te spreken;voor belgen niet gewenst.Hun genetische klanken zijn anders geprogrammeerd dan bij de nls.

Bedankt om dit in te vullen
GGD! ](*,)

Berichten: 108

Re: Vlaams

Grytolle schreef:(Ik ben Zweeds.)

Verborgen inhoud
a

(wie ben jij = wie zieje hie)


Verborgen inhoud
een deken - algemeen Vlaams, alg. vorm in woordenboeken: sargie, antwerps sö®ze

de verkleinuitgang is idd overbodig


Verborgen inhoud
volgens mij is dat ook een deken ;) , maar ik gok op "veer", van Fr. ressort


Verborgen inhoud
Wat zeg je?

Algemeen in Continentaal West-Vlaanderen, heel Oost-Vlaanderen en heel Brabant, en wrs ook grote delen van de Limburg


Verborgen inhoud
Wie zijde gij? 'k moe 'kik naar t'school

Als ik nepgents zou produceren werd het:

wie zedde gaa? 'k mow 'kik nor 't scheuwl


buëmeke

stroikske

keuninkske

blommeke

met dezelfde klinkers in 't enkelvoud

Verborgen inhoud
eerder een algemeen-vlaamse vraag, gezien ge geen oostvlaamse afwijkingen derbij hebt gezet (het hand, de bedde)

een bloeme

een televieze (maar antwerps nen televies, en algemeen vlaams nen tv)

een deure

ne zak


Verborgen inhoud
c

algemeen vlaams


is dat spuitwater? :S

Verborgen inhoud
ik gok alleszins op "e gloske prek"


...

Verborgen inhoud
b


Verborgen inhoud
a


Nee, ja

Nee. Zich tegen Vlaamse dialecten en Vlaamse omgangstaal keren, daar doen vooral verwarde Vlamingen zelf ;)

Zeker niet

Graag gedaan
Die verkleinwoordjes en onb. lidw.'en herken ik maar er zijn ook minder dialectische varianten die ik zou zeggen:

een boomke

een stuikske

een koningske

een bloemmeke

een bloem

nen televisie

een deur

ne zak

Maar een glaasje prik is in België uit den boze. Het kan een glas limonade, cola of spuitwater zijn denk ik.

een sarzeke is geen kussen maar een dekentje

een sorzeke is een veer

"we ziede hie Moeten kik noa schohle" is eerder West-Vlaams

en de vraag van onbepaalde lidwoorden heb je ook West-Vlaams geantwoord.

Berichten: 119

Re: Vlaams

Portus Ostiae schreef:Die verkleinwoordjes en onb. lidw.'en herken ik maar er zijn ook minder dialectische varianten die ik zou zeggen:

een boomke

een stuikske

een koningske

een bloemmeke
Maar ik moest toch de Oost-Vlaamse (dus dialectale) geven, niet de tussentaalse? Diegene die gij opsomt heten allemaal hetzelfde ook in de Brabantse tussentaal (ook al zijn bvb de Stadantwerpse dialectale vormen met stamklankverkortingen: boemmeke, strökske, keuningske, bloemmeke.). De vormen in Vlaanderen gaan voor zo ver ik weet altijd terug op "blomme", niet op "bloeme" (dat het Hollandse "bloem" heeft opgeleverd) - als er een korte oe is is die secundair ontstaan, zoals in 't Antwerps (bloem, vgl om > oem; kom > koem)
nen televisie
Echt? Het geslacht lijkt mij twijfelachtig, en voor zover ik weet gebeurt er ook in 't Oost-Vlaams dinges met het onbeklemtoond woordeind -ie (vgl sargie boven)
we ziede hie Moeten kik noa schohle" is eerder West-Vlaams
Hij heeft wel iets onthouden wat ik had moeten doen: een -e herstellen op 't eind van school -> scholle/schole
en de vraag van onbepaalde lidwoorden heb je ook West-Vlaams geantwoord.
Alleen bij 'n tv, zou ik zeggen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vlaams

Je zou op zijn minst fonetisch schrift kunnen gebruiken want afhankelijk van hoe het gelezen wordt zijn er meerder mogelijkheden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 8.614

Re: Vlaams

Het taalkundig gehalte van dit onderwerp is nogal pover, verplaatst naar WSF Café.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer