Verestering van 1-pentanol en azijnzuur, hoe kom ik hier aan?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Verestering van 1-pentanol en azijnzuur, hoe kom ik hier aan?

Hallo,

Ik weet dat er 2takt olie bestaat voor brommers die ervoor zorgt, dat je uitlaatgas naar aardbeien ruikt. Dit is totaal niet gevaarlijk voor de motor en de rest.

In mijn scheikundeboek staat:

Aardbeigeur:

Ester van azijnzuur en 1-pentanol

Nu wil ik graag weten hoe ik zelf aan de slag kan gaan, en waar ik 1-pentanol en azijnzuur vandaan kan krijgen en hoe ik het laat veresteren met elkaar.

Dank

Berichten: 96

Re: Verestering van 1-pentanol en azijnzuur, hoe kom ik hier aan?

wil je het maken of kopen?

azijnzuur maken:dessileren van azijn(moet je wel een goede opstelling hebben) op wikipedia kun je zien dat Azijnzuur bij 117,9 graden celcius kook dus dan ook verdampt.

als je azijn heet maakt bv 100 graden celcius dan kookt het water ect. eruit en dan heb je denk ik een redelijk zuiver azijnzuur

1-pentanol kan je beter gewoon kopen want het maken ervan is een ***** karweitje. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verestering van 1-pentanol en azijnzuur, hoe kom ik hier aan?

Neem hier een kijkje om te zien hoe de chemie erachter werkt.

Doe dit experiment echter op school of in een deftig lab. Daar heb je ook alle stoffen tot jouw beschikking.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Verestering van 1-pentanol en azijnzuur, hoe kom ik hier aan?

En voor de rest:

- azijnzuur krijg je niet fatsoenlijk gedestilleerd uit azijn (=96% water), tenzij je een hele goede destillatie-opstelling hebt, of een trucje toepast (azeotropisch destilleren met bijvoorbeeld ethylacetaat). In alle gevallen kun je het beter gewoon kopen, ijsazijn is gewoon te koop.

- hoewel de naam (ester van ...zuur en ...ol) anders suggereert, kun je geen esters maken door een carbonzuur en een alcohol te laten reageren. Daar is de zuurgroep niet reactief genoeg voor. Je zult azijnzuuranhydride moeten hebben
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Verestering van 1-pentanol en azijnzuur, hoe kom ik hier aan?

Ik heb mn twijfels of deze reactie wel of niet gaat met pakweg 96% azijnzuur. De katalysator voor deze reacties is zwavelzuur, mits dat geconcentreerd is zou dat wel eens afdoende kunnen zijn om al het water te protoneren, al moet je er in een wasstap natuurlijk wel weer vanaf geraken.

Echt watervrij hoef je met deze reacties sowieso niet te werken, het is tenslotte een reactieproduct. Daarnaast neemt ijsazijn ook water op uit de lucht, en is het zonder speciale voorzorgen niet echt droog te houden.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verestering van 1-pentanol en azijnzuur, hoe kom ik hier aan?

- hoewel de naam (ester van ...zuur en ...ol) anders suggereert, kun je geen esters maken door een carbonzuur en een alcohol te laten reageren. Daar is de zuurgroep niet reactief genoeg voor. Je zult azijnzuuranhydride moeten hebben
Ik snap niet 100% wat je bedoelt, maar daarom doe je het toch in zuur milieu?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Verestering van 1-pentanol en azijnzuur, hoe kom ik hier aan?

Het zure milieu is vanwege het feit dat de reactie gekatalyseerd wordt door H+. Maar dat zegt niets over de reactiviteit van een carbonzuur. Je moet het zo zien: een -OH groep is gewoon geen goede leaving group en een alcohol is geen bijster sterk nucleofiel. Een verestering verloopt niet zomaar onder laboratoriumcondities.

Industrieel kan het wel, maar daar zijn de drukken en de temperaturen een stuk hoger. Bovendien kan daar de reactie naar rechts worden gedreven door methanol (bij een transesterificatie) te onttrekken aan de reactie. Allemaal zaken die je in een lab niet of nauwelijks voor elkaar krijgt.

@Benm: De reactie verloopt inderdaad ook wel in de aanwezigheid van water, maar het is een evenwicht. De aanwezigheid van water verlaagt de conversie significant. Maar dat was niet helemaal het punt dat ik wilde maken; Azijnzuur maken (uit iets dat maar 4% azijnzuur bevat), terwijl je het gewoon kunt kopen in een zuiverheid die groter is dan zelf kunt bereiken, is onnodig ingewikkeld.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verestering van 1-pentanol en azijnzuur, hoe kom ik hier aan?

Marko schreef:(...) Een verestering verloopt niet zomaar onder laboratoriumcondities.

Industrieel kan het wel, (...)
Het is toch perfect mogelijk om zulke proefjes in het labo uit te voeren? De link die ik hierboven gaf gaat naar een samenvatting van een proefje dat ik in de middelbare school gedaan heb. Ik zie het verschil niet in met wat TS wil bekomen...Waar ligt het verschil?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Verestering van 1-pentanol en azijnzuur, hoe kom ik hier aan?

De term "zomaar" was misschien een beetje ongelukkig gekozen. De reactie verloopt wel, maar slechts ten dele en moeizaam.

Wil je echt esters maken, dan doe je dat met een zuurchloride, een zuuranhydride of met een geactiveerd zuur.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verestering van 1-pentanol en azijnzuur, hoe kom ik hier aan?

Ah oké, dit verklaart veel... Bedankt!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer