Bionomiale verdeling.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Bionomiale verdeling.

Beste Mathwizzards,

Ik ben 2e jaars bouwkunde student, HBO, en heb voor wiskunde een opgave gekregen die betrekking heeft op het onderdeel statistiek. Zelf loop ik vast; docent is ook afwezig.

Dus vroeg ik mij af of iemand mij op dit forum kan helpen bij de uitwerking, ik zou dit waarderen.

OPGAVE: ( bionomiale verdeling )

Voor een projectontwikkelaar bleek uit onderzoek dat 80 huishoudens een jaarinkomen hadden van 0-20.000 euro. De ontwikkelaar besluit om juist deze groep tegemoet te komen. Daarom ontwikkelt hij drie appartementengebouwen van 20 wooneenheden.

Een voorwaarde van de bouwvergunning is dat er ondergronds geparkeerd moet worden door de bewoners. Maar omdat ondergronds parkeren niet goedkoop is, wil de ontwikkelaar niet teveel parkeerplaatsen realiseren. Omdat de eventuele kopers pas over minimaal anderhalf jaar bekend zijn, kijkt hij welke gegevens er voor handen zijn over het autobezit van de huishoudens met een jaarinkomen tot 20.000 euro. Hieruit blijkt dat 40$ geen auto heeft en 60% heeft wel een auto.

1. Hoe groot is de kans dat er voor een appartementengebouw 10 huishoudens met een auto zijn ? Bepaal deze kans met rekenmachine.

a. De rekenmachine.

b. de tabel van de bijbehorende cumulatieve kansverdeling.

c. excel.

2. De ontwikkelaar wil echter voor 95% zeker weten dat hij voldoende parkeerplaatsen realiseert. Hoeveel parkeerplaatsen moet hij dan realiseren ( elke woning 1 ).