Vraag over een hevel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Vraag over een hevel

Hallo allemaal ](*,)

Ik had een vraag over het hevel-principe; ik weet dat het werkt voor water dat je van een hoger gelegen bassin vervoert naar een lager gelegen bassin. Maar zou dit ook kunnen?

Afbeelding

Dus dat de ingang van de hevel weliswaar nog steeds hoger ligt dan de uitgang, maar, en daar gaat mij het om, dat de uitgang wel weer in hetzelfde bassin uit kan komen, waardoor je dus een soort kringloop hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Vraag over een hevel

Nee, want dan zou je een perpetuum mobile krijgen.

Berichten: 1.116

Re: Vraag over een hevel

Wat verwacht je zelf dat er gebeurt?

Loopt het water alleen in een kring via de bovenkant naar beneden, of zou het water ook van beneden naar omhoog kunnen lopen. Zo ja, tot hoe hoog dan wel?

Wel eens van het principe perpetuum mobile gehoord? Zo niet, zoek het dan na het beantwoorden van de bovenstaande vragen eens op.

Berichten: 2

Re: Vraag over een hevel

Wat verwacht je zelf dat er gebeurt?
Ik weet het niet. Als ik een hevel gebruikt (bij een aquarium bijvoorbeeld) dan merk ik wel dat het water hard blijft stromen in de emmer, ookal ligt de slang op de bodem van die emmer en is 'ie bijna vol. Dat aquarium staat dan weliswaar op een onderstel, terwijl de emmer op de grond staat (de bovenkant van de emmer komt ong. tot de onderkant van het aquarium), maar ik vraag me dan af wat er theoretisch zou gebeuren als de hevel vanaf dezelfde positie zou blijven hevelen, maar dat je aquarium zou doorlopen tot aan de grond en je de onderkant van de hevel met een of ander ventiel erop zou kunnen aansluiten.
Loopt het water alleen in een kring via de bovenkant naar beneden
Ja alleen dit. De uitgang van de hevel vult alleen het bassin weer aan, maar dan ruim onder het waterniveau van de ingang van de hevel.
Wel eens van het principe perpetuum mobile gehoord?
Ja, in hoofdlijnen. Ik snap dat het überhaupt al geen perpetuum mobile kan zijn, al was het maar omdat water verdampt, en je het bassin op een gegeven moment zult moeten bijvullen. ;)

Maar goed, ook met m'n boerenverstand snap ik dat er wel 'iets' aan is waarom het te mooi is om waar te zijn. ](*,) Maar wat precies snap ik nog niet...

Berichten: 150

Re: Vraag over een hevel

De werking van een hevel is gebaseerd op het drukverschil tussen de instroom en uitstroomopening. Op beide openingen staat een druk die gelijk is aan de waterkolom plus het water in de buis. Hierdoor zal het water niet stromen. Zou je de hele slang of buis onder water houden, met openingen op verschillend nivo, dan is het beter voor te stellen dat het niet stroomt.
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vraag over een hevel

De werking van een hevel is gebaseerd op het feit dat het water per saldo naar een lager niveau stroomt.

Als je terughevelt naar hetzelfde vat, dan is dat niveauverschil er niet. Dus werkt het niet.

Berichten: 1.116

Re: Vraag over een hevel

De werking van een hevel is gebaseerd op het feit dat het water per saldo naar een lager niveau stroomt.

Als je terughevelt naar hetzelfde vat, dan is dat niveauverschil er niet. Dus werkt het niet.
Volgens mij zou je het dan alsnog eerst zelf op gang moeten helpen, of heb ik dat nu fout?

Ik heb het proefje zelf nog nooit uitgevoerd, even als vele andere natuurkundige proefjes. Maar als ik even bedenk:

- Je wilt een negatieve druk hebben bij het aanzuigende gat en een positieve druk bij het uitstromende gat.

- Dus je moet een grotere waterkolom naar beneden hebben dan dat je omhoog hebt.

- Dus je zult eerst het rietje of slang, of wat je dan ook gebruikt vol moeten zuigen met water tot op het moment dat de waterkolom naar beneden groter is dan omhoog (dus eigen actie nodig om het geheel te laten werken)

Mijn gedachte juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Vraag over een hevel

In de hoogste doorsnede van het buisje is de druk langs weerskanten gelijk zodanig dat er geen stroming in het buisje kan plaatsvinden. (Wet van Pascal).

Klik hier
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 1.116

Re: Vraag over een hevel

Tja, Kotje, aan de zoekactie hebben we in elk geval niets. Daar komt weinig over de werking van de hevel uit. Behalve wat wetmatige natuurkunde (terwijl we hier zochten naar beschrijvende natuurkunde, oftewel: kwalitatief vs. kwantitatief). In elk geval vind ik persoonlijk hier geen plaats voor een enigzins denigrerende LMGTFY richting de TS.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vraag over een hevel

Onderstaande hevel werkt wél. Kun je aan de hand van de schets uitleggen waarom?
simplicio.png
simplicio.png (6.03 KiB) 572 keer bekeken
En deze niet:
simplicio2.png
simplicio2.png (5.19 KiB) 569 keer bekeken
leg ook weer uit waarom. Kijk goed naar de verschillen. bedenk een waterdruppel in het bovenste horizontale stuk van debuis, en kijk welke (druk) pijltjes langs waar tegen de druppel duwen of eraan trekken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer