Optische sensor strip

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Optische sensor strip

Hallo iedereen,

Ik weet helemaal niets van optica, en ook niet van engineering. Ik ben een muzikant uit België, en heb bij mij thuis een fantastisch zeldzaam instrument staan dat werkt op basis van licht: de Vako Orchestron (http://en.wikipedia.org/wiki/Orchestron)

35 toetsen worden geroute naar elke hun sensor, en die nemen het licht op, gebroken door een waveform die op een plastic plaat staat.

Nu is één van die sensors stuk, en ik zou er alles aan doen om dat terug gemaakt te krijgen.

Kan zo'n sensor "gerepareerd" worden? Of vervangen, door een zelfde type sensor?

Of, nog veel beter: zijn er mensen of instanties die zo'n dingen maken of repareren?

Ik hoop hard op leuke antwoorden! :-)

Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Optische sensor strip

Klinkt hij zus en ziet hij er van binnen zo uit? Op een Optigan & Orchestron FAQ-lijstje wordt er niet erg optimistisch gesproken over een kapotte fotocel. Question: "Some of the chord buttons on my Optigan don’t work. How do I fix this? - Usually this problem can be cleared up by getting into the contact board and using a pencil eraser to 'erase' all the gunk and oxidization from the contacts. This process is actually very easy- it just takes awhile to gain access to the contact board itself. Sometimes the problem remains no matter how much you manage to clean your contacts. In this case, usually you’ve got a bad photo-cell, and there’s not really anything you can do."

Berichten: 2

Re: Optische sensor strip

Jkien, bedankt voor het opzoekwerk en zo... Hij klinkt inderdaad "zo" en hij ziet er vanbinnen ook "zo" uit -> want dat is mijn eigen filmpje :-)

En de site optigan.com ken ik ook helemaal, en de mens die die site maakt ken ik goed - van die instrumenten zijn er maar een 50tal gemaakt, dus eigenaars vinden elkaar snel terug.

Hij zegt op de site dat er aan een "bad photocell" spijtig genoeg niets te doen is... welja, dat zegt hij omdat hij er ook niet meer over weet dan mij...

Dus, ik (wij, orchestron eigenaars ](*,) ) zijn op zoek naar mensen die weet hebben van optica of die weten hoe sensors precies werken, of, nog beter, en daar heb ik gerust wat geld voor over, iemand die zo een sensor strip voor me kan maken of herstellen...

Hier hoor je mijn orchestron even, moest je geïnteresseerd zijn (amateuristisch filmpje) http://www.youtube.com/watch?v=Y7YsqxIy-Os

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Optische sensor strip

Prachtig, zo een elektronisch koor dat je kamer onmiddellijk vult.

Kun je een foto laten zien waarin je de fotocellen naast elkaar ziet zitten, en een close-up van een enkele fotocel? Heeft elke fotocel een eigen elektrisch circuit, en heb je daar misschien een diagram van?

Reageer